Session IPA feedback gewenst

Gestart door Michiel8012, 27-03-2023 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Michiel8012

Goede avond allemaal,

Bij deze het verzoek om wat feedback m.b.t een session IPA die ik in de planning heb. De laatste tijd heb ik veels te zware bieren gebrouwen, lekker maar met de lente voor de deur heb ik zin in wat fris en fruitigs. Mede op basis van wat recepten op dit forum ben ik op onderstaande uitgekomen. Iemand nog wat tips/opmerkingen? Alvast bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptsession ipa
Brouwdatum15-09-2022
BierstijlPale Ale (American)
Volume23,0 l
Begin SG1,042 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd30 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Zutphen
5,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC80,0 %
0,75 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.6,1 l/kg
67,0 °C1 min.5 min.6,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCascadepellets7,0%15 min.2,7 IBU
10,0 gCitrapellets12,2%15 min.4,7 IBU
10,0 gSimcoepellets12,5%15 min.4,8 IBU
50,0 gSimcoepellets12,5%koudhop0,0 IBU
30,0 gCitrapellets12,2%koudhop0,0 IBU
20,0 gCascadepellets7,0%0 min.3,3 IBU
20,0 gCitrapellets12,2%0 min.5,8 IBU
20,0 gSimcoepellets12,5%0 min.6,0 IBU
5,0 gCascadepellets7,0%koudhop0,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]5,0 gCascadepellets7,0%koudhop0,0 IBU
Belgian Wit (M21)bovengist

Jacques

Niet veel mis met dit recept. Brouwen!

Arthur B

Leuke gist. Ben benieuwd wat eruit komt.

Koenders

In je maischstappen staat twee keer 67 graden. Ben benieuwd wat die vijf minuten had moeten zijn qua temperatuur (zal vast een foutje wezen  smile ).

Ook denk ik dat 5 gram dryhop niet zoveel verschil maakt (Cascade). Tenzij het het laatste restje is, dan zou ik die er ook gewoon bij gooien.

Jacques

Citaat van: Koenders op 28-03-2023  21:00 uOok denk ik dat 5 gram dryhop niet zoveel verschil maakt (Cascade). Tenzij het het laatste restje is, dan zou ik die er ook gewoon bij gooien.

Als die tijdens de hoofdgisting wordt gegeven doet deze mee voor de biotransformatie. Dit betekent dat je meer tropische fruitsmaken krijgt in je bier.
Zie ook https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/biotransformation-keep-hops-alive-with-yeast

Michiel8012

@Koenders jaa die 5 minuten wordt een 78 uitmaischstap. En die laatste 5 gram Cascade had je goed geraden, ik heb nog precies 5 gram over en als ik dan toch een dryhop doe kan ik die er naar mijn idee net zo goed bij gooien  ;D

Koenders

Citaat van: Jacques op 28-03-2023  21:32 uAls die tijdens de hoofdgisting wordt gegeven doet deze mee voor de biotransformatie. Dit betekent dat je meer tropische fruitsmaken krijgt in je bier.

Zou dat al bij 5 gram (op een totaal van 23L) te merken zijn?

Jacques

Citaat van: Koenders op 29-03-2023  08:17 uZou dat al bij 5 gram (op een totaal van 23L) te merken zijn?

Ik had in eerste instantie niet gezien dat in je recept meer koudhoppen staan (bij Brewfather worden de hopgiften keuring in volgorde van toevoeging vermeld...)
Maar in principe kun je 5 gram koudhop op 23 liter wort proeven als dit de enige koudhop zou zijn.

Michiel8012

Goedemorgen,
Vorige week maandag dit recept gebrouwen en ging perfect. 24 liter a 1.037 (10 Brix) in het vat. Na een paar dagen heftige vergisting staat het bier nu al 4 dagen op 6 Brix en lijkt het niet verder te zakken. Het is pas 8 dagen geleden, maar naar mijn idee zou ik nu al best nog even warm kunnen drooghoppen (4 dagen op 20 graden) en dan kunnen bottelen.

Ik twijfel een beetje want dit betekent bottelen binnen 2 weken waar ik normaliter niet aan wil. Wat vinden jullie?

Groet,
Michiel

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 18-04-2023  08:49 uGoedemorgen,
Vorige week maandag dit recept gebrouwen en ging perfect. 24 liter a 1.037 (10 Brix) in het vat. Na een paar dagen heftige vergisting staat het bier nu al 4 dagen op 6 Brix en lijkt het niet verder te zakken. Het is pas 8 dagen geleden, maar naar mijn idee zou ik nu al best nog even warm kunnen drooghoppen (4 dagen op 20 graden) en dan kunnen bottelen.

Ik twijfel een beetje want dit betekent bottelen binnen 2 weken waar ik normaliter niet aan wil. Wat vinden jullie?

Groet,
Michiel

Als je koudhop toevoegt dan kun je last krijgen van hopcreep, zeker als je veel koudhop gebruikt. Dat betekent dat het een hele tijd duurt voor je bier uitgegist is.

Overigens zijn er allerlei verschillende ideeën over het beste moment van het toevoegen van de koudhop. Het meest recente inzicht is dat je dat het beste meerdere koudhopgiften kunt doen. De eerste direct na het hoogtepunt van de vergisting, dus als er nog vergisting is. Enzymen uit de gist zetten maken dan gebonden hoparomastoffen vrij. Dat proces verloopt veel sneller bij een hogere temperatuur dan bij een koude lagering. De tweede koudhopgift kun je doen als de vergisting bijna ten einde is. De hoparomastoffen komen snel vrij. Na 4 tot 8 uur ziten ze in het bier. Het vervelende is dat ze hopcreep kunnen geven. Commerciële brouwerijen hebben daar niet zo veel last van omdat die de gist eruit filter dan wel centrifugeren of het bier pasteuriseren. Als hobbybrouwer heb je die mogelijkheid meestal niet.

Michiel8012

Thanks voor de toevoeging m.b.t hopcreep. Ik heb ergens ook gelezen dat hopcreep sneller optreedt bij bieren met hogere alcoholpercentages. Ik hoop een klein beetje de dans te ontspringen met dit bier en ga ook rekening houden met mijn bottelsuiker om gushers te voorkomen. Iets van 3 gram per liter ipv 6 gram. Dan zou het wat veiliger moeten zijn gok ik.

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 18-04-2023  14:41 uIk heb ergens ook gelezen dat hopcreep sneller optreedt bij bieren met hogere alcoholpercentages.

Dat is denk ik niet gerelateerd aan het alcoholpercentage als zodanig, maar aan de hoeveelheid restsuikers. In de regel heeft een zwaarder bier meer restsuikers en hebben de enzymen uit de hop meer grote suikers waarop ze kunnen inwerken. Echter, dit betekent niet dat je bij laag alcoholische bieren geen last kunt hebben van hopcreep.

Zie ook https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/dry-hop-creep

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.