New England Pale Ale

Gestart door Sytze1, 26-03-2023 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Sytze1

Vandaag hebben mijn vrouw en ik een erg lekker bier geprobeerd, nu wil ik over een week of twee gaan brouwen, en leek het mij wel leuk deze enigzins na te maken. Ik heb alleen vrij weinig informatie (en ervaring met deze stijl) om mee te werken.
Het bier is de New England pale Ale #10 van The Garden Brewery uit Croatie. Een niet erg bittere troebele pale ale met lekker veel fruitige smaken.
De ingredienten die ze vermelden zijn als volgt:
Mout: Extra pale, Tarwe mout, Carapils en Havervlokken
Hop: Citra, El dorado, Mosaic en Galaxy
Gist: Juice Machine

Met een beetje gestoei met Brewfather kwam ik op iets volgends uit. Ik mis alleen nog een geschikte gist, want die juice machine is alleen in gigantische hoeveelheden te koop, niet echt geschikt voor 20 liter. Lijkt dit recept zo wat?

Hazy IPA
Author: Sytze
Type: All Grain
IBU : 22 (Tinseth)
BU/GU : 0.39
Color : 8 EBC

Pre-Boil Gravity : 1.049
Original Gravity : 1.056
Final Gravity : 1.013

Batch Size : 20 L
Boil Size : 24.88 L
Post-Boil Vol : 21.88 L
Mash Water : 19.16 L
Sparge Water : 9.74 L
Boil Time : 60 min
Total Water : 28.9 L

Fermentables (5.22 kg)
3.49 kg - Floor-Malted Bohemian Pilsner Malt...
870 g - WhiteSwaen Classic 3.9 EBC (16.7%)
430 g - Carapils/Carafoam 3.9 EBC (8.2%)
430 g - Oats, Flaked 2 EBC (8.2%)

Hops (275 g)
Hop Stand
20 min hopstand @ 80 °C
20 min 80 °C - 25 g - Citra - 11.7% (5 IBU)
20 min 80 °C - 25 g - El Dorado - 11.6% (5 IBU)
20 min 80 °C - 25 g - Galaxy - 16.4% (7 IBU)
20 min 80 °C - 25 g - Mosaic - 12.25% (5 IBU)

Dry Hops
5 days - 75 g - Galaxy - 16.4%
5 days - 75 g - Mosaic - 12.25%
5 days - 25 g - Citra - 12%

Yeast
11 g - Lallemand (LalBrew) Verdant IP

Edwin brouwt

Je hebt de New England van Lallemand en de Verdant ipa, ook van Lallemand.
De eerste lijkt me een prima keuze?
Die Juice Machine is een blend van verschillende gisten lees ik, misschien zou je een Kveik met de us-05 kunnen mixen.

Kapau

Ik heb tijdje terug een erg smakelijke NEDIPA gemaakt met Lallemand Verdant IPA, erg tevreden over (behalve die smerige krausen...).

Ik zou wel de hophoeveelheid en het schema aanpassen. In een NEIPA gaat bijna alle hop in de whirlpool en in de dry hop. Het 5 min hopgift zou ik naar de whirlpool schuiven, 20 minuutjes op 80c. De hoeveelheid zou ik ook wat omhoog gooien. Om echt een fruitbom te krijgen had ik op 23 liter 140 gram hop in de whirlpool en 265g in de dry hop. Misschien is dat wel een beetje veel maar de smaak was wel erg goed en fris.

Dry hop had ik in tweeën toegevoegd, eerste gift 2 dagen nadat de hoofdvergisting was gestart, die er na 4 dagen uitgehaald en de tweede hopgift toegevoegd. Deze ook 4 dagen laten zitten en daarna coldcrashed.

Arthur B

Het is al even terug dat ik die gedronken heb, maar dat is inderdaad een prima bier. Ik vond al hun bieren volgens mij wel goed.

De S-33 of S-04 doen het ook goed voor een NEIPA.

https://fermentis.com/en/product/neipa-new-england-ipa/

Ik zou zelf ook geen 60 minuten hopgift doen, maar ik ben niet zo bang voor de 5 minuten. Het hangt ook wel een beetje van je koeltijd af. Als de hop nog lang boven de 80C blijft krijg je redelijk wat bitterheid mee.

Voor echt hazy kan je ook proberen (een deel?) te koudhoppen na vergisting op een graad of 10. Let wel op dat dit potentiële risico's kan meebrengen (zeker als je wilt bottelen - zie hopcreep en hopburn).

Zelf doe ik niet meer aan lang koudhoppen. Maximaal een dag of 3, vaak nog korter, maar ik zie niet echt problemen met 5 dagen.

Sytze1

Citaat van: Arthur B op 27-03-2023  09:26 uIk zou zelf ook geen 60 minuten hopgift doen, maar ik ben niet zo bang voor de 5 minuten. Het hangt ook wel een beetje van je koeltijd af. Als de hop nog lang boven de 80C blijft krijg je redelijk wat bitterheid mee.

Voor echt hazy kan je ook proberen (een deel?) te koudhoppen na vergisting op een graad of 10. Let wel op dat dit potentiële risico's kan meebrengen (zeker als je wilt bottelen - zie hopcreep en hopburn).

Zelf doe ik niet meer aan lang koudhoppen. Maximaal een dag of 3, vaak nog korter, maar ik zie niet echt problemen met 5 dagen.
Citaat van: Kapau op 27-03-2023  08:22 uIk zou wel de hophoeveelheid en het schema aanpassen. In een NEIPA gaat bijna alle hop in de whirlpool en in de dry hop. Het 5 min hopgift zou ik naar de whirlpool schuiven, 20 minuutjes op 80c. De hoeveelheid zou ik ook wat omhoog gooien. Om echt een fruitbom te krijgen had ik op 23 liter 140 gram hop in de whirlpool en 265g in de dry hop. Misschien is dat wel een beetje veel maar de smaak was wel erg goed en fris.

Dry hop had ik in tweeën toegevoegd, eerste gift 2 dagen nadat de hoofdvergisting was gestart, die er na 4 dagen uitgehaald en de tweede hopgift toegevoegd. Deze ook 4 dagen laten zitten en daarna coldcrashed.

Aangezien mijn platenkoeler niet heel intesief koelt laat ik het wort altijd passief ongeveer een uurtje afkoelen in de ketel, meestal tot 60 °C. Kan ik dan het beste alleen maar een veel grotere hoeveelheid hop toevoegen als het wort (passief) de 80 graden heeft bereikt?
Op welke manier kan ik dan het beste de IBU hoeveelheid berekenen? Aangezien ik persoonlijk niet echt het super bittere in IPAs weet te waarderen en dus graag in de buurt van de 22 IBU wil zitten.
Ik begreep van andere threads op dit forum dat dry hoppen ook nog een bepaalde bitterheid zal bijdragen.

Edit: Ik zie net dat brewfather ook een optie heeft voor aroma/hopstand bij 80 graden. Ik heb het recept in de originele post hiermee aangepast en de hoeveelheid hop verhoogd.

Chinook

WP bitterheid is naar mijn mening niet echt vergelijkbaar met die van het koken. Afhankelijk van je gist en eind SG is bier ook vrij zoet en zal dat ook in je voordeel werken wat betreft bitterheid. Ik weet ook niet of dat getal heel goed wordt geschat door BrewFather, meestal negeer ik het gewoon. Maar als je een warmere WP doet (>78°C) heb je wel meer bitterheid en ook intensere bitterheid. Ik zou inderdaad wachten tot je wort is afgekoeld voordat je hop toevoegt.

Voor een New England Pale Ale ipv IPA zou je ook kunnen overwegen je dry hop te laten vallen of te verkleinen. Anders zit je meer tegen een IPA aan wellicht.

En ik zie het niet benoemd, maar je waterprofiel is ook heel belangrijk voor alles wat New England-achtig is. 75-100 ppm sulfaat en 150-300 ppm chloride. Ikzelf houd van 100 en 200, respectievelijk.

Sytze1

Citaat van: Chinook op 27-03-2023  22:08 uVoor een New England Pale Ale ipv IPA zou je ook kunnen overwegen je dry hop te laten vallen of te verkleinen. Anders zit je meer tegen een IPA aan wellicht.

En ik zie het niet benoemd, maar je waterprofiel is ook heel belangrijk voor alles wat New England-achtig is. 75-100 ppm sulfaat en 150-300 ppm chloride. Ikzelf houd van 100 en 200, respectievelijk.

Krijg ik zonder de dry hop wel genoeg het fruitige uit de hop naar voren? Want dit is met name de smaak waar ik bij dit bier voor wil gaan. Normaal brouw ik niet echt hop forward biersoorten, dus dit is echt een uitprobeersel, ik heb hier compleet geen ervaring mee.

Qua waterprofiel zit ik niet echt in de buurt zie ik op de website van onze leverancier. 49.7 mg/L chloride en 35.4 mg/L sulfaat. Is dit dan een kwestie van de correcte hoeveelheid calciumchloride (calcium is 35.3 mg/L) en calcium of magnesium sulfaat toevoegen (magnesium is 10.9 mg/L)?

Chinook

Citaat van: Sytze1 op 27-03-2023  22:25 uKrijg ik zonder de dry hop wel genoeg het fruitige uit de hop naar voren? Want dit is met name de smaak waar ik bij dit bier voor wil gaan. Normaal brouw ik niet echt hop forward biersoorten, dus dit is echt een uitprobeersel, ik heb hier compleet geen ervaring mee.

Qua waterprofiel zit ik niet echt in de buurt zie ik op de website van onze leverancier. 49.7 mg/L chloride en 35.4 mg/L sulfaat. Is dit dan een kwestie van de correcte hoeveelheid calciumchloride (calcium is 35.3 mg/L) en calcium of magnesium sulfaat toevoegen (magnesium is 10.9 mg/L)?

Waarschijnlijk wel hoor. Je zou eventueel je WP nog wat kunnen vergroten als je daar heel erg bang voor bent. Of gewoon een kleine toevoegen. Toen ik laatste een NEIPA samplede vóór de dry hop stond ik echt versteld van hoe hoppig en rijk de sample al was. Dat was ongeveer 100 gram WP hop op 15 liter bier.

Qua water zou ik dan inderdaad voldoende CaCl en gips toevoegen tot je hun profiel hebt bereikt. Magnesiumsulfaat gebruik ik zelf heel weinig, want magnesium zou een nogal aanwezige smaak hebben en calcium niet.

Sytze1

Dan nog een vraag. Ik lees op andere bronnen dat New England Pale Ales nogal gevoelig zijn voor oxidatie. Normaal hevel ik na primaire fermentatie over, laat het nog een tijdje staan en voeg dan de bottelsuiker opgelost in water toe voordat ik het in flesjes overhevel.
Is dit wel of niet mogelijk voor dit bier? Ik heb eigenlijk behalve de meest standaard spullen (plastic gistvaten, eventueel glazen mandflessen) niet echt meer spullen. Dus ik kan ook niet echt het in vaatjes stoppen en ben afhankelijk van hergisting op de fles.

Jacques

Citaat van: Sytze1 op 27-03-2023  23:02 uDan nog een vraag. Ik lees op andere bronnen dat New England Pale Ales nogal gevoelig zijn voor oxidatie. Normaal hevel ik na primaire fermentatie over, laat het nog een tijdje staan en voeg dan de bottelsuiker opgelost in water toe voordat ik het in flesjes overhevel.
Is dit wel of niet mogelijk voor dit bier? Ik heb eigenlijk behalve de meest standaard spullen (plastic gistvaten, eventueel glazen mandflessen) niet echt meer spullen. Dus ik kan ook niet echt het in vaatjes stoppen en ben afhankelijk van hergisting op de fles.

Oxidatie is een punt van aandacht voor elke bierstijl, maar NEIPA's zijn er extra gevoelig voor. Wat je kunt doen is een hele kleine hoeveelheid kaliummetabisulfiet toevoegen aan het wort. Je hebt wel een nauwkeurige weegschaal nodig. Gebruik maximaal 0,01 g per liter. Een grotere hoeveelheid kan leiden tot smaakafwijkingen en is ook om gezondheidsredenen minder gewenst.

Sytze1

Citaat van: Jacques op 27-03-2023  23:55 uOxidatie is een punt van aandacht voor elke bierstijl, maar NEIPA's zijn er extra gevoelig voor. Wat je kunt doen is een hele kleine hoeveelheid kaliummetabisulfiet toevoegen aan het wort. Je hebt wel een nauwkeurige weegschaal nodig. Gebruik maximaal 0,01 g per liter. Een grotere hoeveelheid kan leiden tot smaakafwijkingen en is ook om gezondheidsredenen minder gewenst.
Ah dat is gelukkig geen probleem, voor wijnmaken gebruik ik dit ook (alhoewel in wat grotere hoeveelheden, 1g / 20 liter).

Jacques

Citaat van: Sytze1 op 28-03-2023  06:16 uAh dat is gelukkig geen probleem, voor wijnmaken gebruik ik dit ook (alhoewel in wat grotere hoeveelheden, 1g / 20 liter).

Het is heel opmerkelijk dat de toegestane hoeveelheid sulfiet zoveel hoger ligt bij wijn dan bij bier. Bij bier ligt de grens op 20 mg per liter en bij wijn is dat 350 mg. Dit is op zijn minst vreemd te noemen.

Arthur B

Citaat van: Sytze1 op 27-03-2023  23:02 uDan nog een vraag. Ik lees op andere bronnen dat New England Pale Ales nogal gevoelig zijn voor oxidatie.

Ter info: daar is al het een en ander over geschreven hier. Als je tijd hebt loont het de moeite even rond te neuzen.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 28-03-2023  11:09 uHet is heel opmerkelijk dat de toegestane hoeveelheid sulfiet zoveel hoger ligt bij wijn dan bij bier. Bij bier ligt de grens op 20 mg per liter en bij wijn is dat 350 mg. Dit is op zijn minst vreemd te noemen.

Misschien omdat er in wijn meestal behoorlijk wat sulfiet zit? Wellicht is daarom de grens veel hoger.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 28-03-2023  11:29 uMisschien omdat er in wijn meestal behoorlijk wat sulfiet zit? Wellicht is daarom de grens veel hoger.

Zou uit het oogpunt van volksgezondheid geen verschil mogen maken.

Bij bier krijg je bij meer dan 20 mg/liter sulfiet snel last van een zwavelsmaak door afbraak door de gist. Bij wijn is het gehalte van sulfiet zo hoog dat de gist het loodje legt.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 28-03-2023  11:47 uZou uit het oogpunt van volksgezondheid geen verschil mogen maken.

Ik dacht alleen aan de smaakverhouding. 😊

Dan is het inderdaad bijzonder.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 28-03-2023  11:59 uIk dacht alleen aan de smaakverhouding

Smaak hoeft wettelijk niet geregeld te worden...

Sytze1

Dank voor alle advies. Ik denk dat het nu wel gaat lukken, ik ben nu op het volgende recept beland met een enigzins andere werkwijze dan normaal.

Werkwijze na begin fermentatie als volgt:
4 dagen fermenteren in gistvat met kraantje. Op dag 4 dry hop toevoegen (in hopzakjes), dan nog eens 4 dagen laten staan. Vervolgens kalium sulfiet (0.35 gram/20 liter) en ascorbinezuur oplossen in een kleine hoeveelheid koud water. Dit toevoegen samen met de afgekoelde bottelsuikeroplossing aan het vat. Uurtje of 2 wachten, en dan direct uit dit vat bottelen met gebruik van een vulpijpje.

Dit lijkt volgens meerdere topics op dit forum en andere bronnen de beste manier om oxidatie zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik ga volgende week vrijdag dit bier proberen te maken, als het lukt dan zal ik dit thread updaten.

NE Pale Ale #10 kloon - 6.4%
Hazy IPA
Author: Sytze
Type: All Grain
IBU : 27 (Tinseth)
BU/GU : 0.43
Color : 8 EBC

Pre-Boil Gravity : 1.056
Original Gravity : 1.064
Final Gravity : 1.015

Batch Size : 20 L
Boil Size : 24.88 L
Post-Boil Vol : 21.88 L
Mash Water : 21.5 L
Sparge Water : 8.14 L
Boil Time : 60 min
Total Water : 29.64 L

Fermentables (6 kg)
4 kg - Floor-Malted Bohemian Pilsner Malt 3.7...
1 kg - WhiteSwaen Classic 3.9 EBC (16.7%)
500 g - Carapils/Carafoam 3.9 EBC (8.3%)
500 g - Oats, Flaked 2 EBC (8.3%)

Hops (275 g)
Hop Stand
20 min hopstand @ 80 °C
20 min 80 °C - 40 g - Galaxy - 16.4% (10 IBU)
20 min 80 °C - 40 g - Mosaic - 12.25% (8 IBU)
20 min 80 °C - 25 g - Citra - 11.7% (5 IBU)
20 min 80 °C - 25 g - El Dorado - 11.6% (5 IBU)

Dry Hops
4 days - 60 g - Galaxy - 16.4%
4 days - 60 g - Mosaic - 12.25%
4 days - 25 g - El Dorado - 11.6%

Miscellaneous
Mash - 7 ml - Lactic Acid 80%
Yeast

11 g - Lallemand (LalBrew) Verdant IPA

Mash Profile
High fermentability plus mash out
65 °C - 60 min - Temperature
78 °C - 10 min - Mash Out

Chinook

Ziet er interessant uit! Heb je ervaring met El Dorado? Ik heb het in de vriezer liggen, maar ik heb gelezen dat het een relatief zwakke hop is vergeleken met Citra, Mosaic en zeker Galaxy. In je eerdere recept was het 1:1:1:1 in de WP en nu is de verhouding heel anders. Ik heb er zelf dus nog geen ervaring mee, maar misschien dat je daar nog even naar zou kunnen kijken.

Wat betreft oxidatie en zeer hoprijk bier, ikzelf voeg meestal zo'n 2 mg natriummetabisulfiet per liter bier toe tijdens de dry hop. Soms voeg ik ook een klein beetje (1 mg/l) toe bij bottelen. Dit omdat de sulfieten van eerder waarschijnlijk al verbruikt zijn en mettertijd vervliegen. Dat doe ik overigens direct uit het vat met een vulpijpje en een suikeroplossing die ik doseer met een pipet/spuit. Flesjes spoelen met CO2 (bijvoorbeeld met een SodaStream) helpt ook heel erg. Tot slot vul ik mijn flesjes vaak echt tot de rand. Ik heb een NEIPA nu al ongeveer een maand staan die nog in goede staat is. Ik heb daarvoor alle bovengenoemde stappen toegepast. Ik zou niet zomaar je vloeistof aan het vat toevoegen. Dat lijkt mij weer een bron van oxidatie en/of slechte vermenging van je suiker, zelfs met twee uur wachten.
Ik heb trouwens via onder andere GenusBrewing begrepen dat vitamine C iets is wat tijdens de maisch al toegevoegd zou moeten worden. Volgens mij omdat vlokken over het algemeen gevoeliger zijn voor oxidatie en dit zou helpen om dat te beperken. Anderen voegen het ook later toe en zeggen ook succes te hebben. Voor mij is het vrij onbekend terrein, maar wederom iets om misschien verder in te duiken.

Sytze1

Citaat van: Chinook op 29-03-2023  00:20 uZiet er interessant uit! Heb je ervaring met El Dorado? Ik heb het in de vriezer liggen, maar ik heb gelezen dat het een relatief zwakke hop is vergeleken met Citra, Mosaic en zeker Galaxy. In je eerdere recept was het 1:1:1:1 in de WP en nu is de verhouding heel anders. Ik heb er zelf dus nog geen ervaring mee, maar misschien dat je daar nog even naar zou kunnen kijken.

Wat betreft oxidatie en zeer hoprijk bier, ikzelf voeg meestal zo'n 2 mg natriummetabisulfiet per liter bier toe tijdens de dry hop. Soms voeg ik ook een klein beetje (1 mg/l) toe bij bottelen. Dit omdat de sulfieten van eerder waarschijnlijk al verbruikt zijn en mettertijd vervliegen. Dat doe ik overigens direct uit het vat met een vulpijpje en een suikeroplossing die ik doseer met een pipet/spuit. Flesjes spoelen met CO2 (bijvoorbeeld met een SodaStream) helpt ook heel erg. Tot slot vul ik mijn flesjes vaak echt tot de rand. Ik heb een NEIPA nu al ongeveer een maand staan die nog in goede staat is. Ik heb daarvoor alle bovengenoemde stappen toegepast. Ik zou niet zomaar je vloeistof aan het vat toevoegen. Dat lijkt mij weer een bron van oxidatie en/of slechte vermenging van je suiker, zelfs met twee uur wachten.
Ik heb trouwens via onder andere GenusBrewing begrepen dat vitamine C iets is wat tijdens de maisch al toegevoegd zou moeten worden. Volgens mij omdat vlokken over het algemeen gevoeliger zijn voor oxidatie en dit zou helpen om dat te beperken. Anderen voegen het ook later toe en zeggen ook succes te hebben. Voor mij is het vrij onbekend terrein, maar wederom iets om misschien verder in te duiken.

Qua hop is dit een beetje een probeersel. Ik heb geprobeerd andere recepten te vinden die deze combinatie gebruikten, de meeste waren vrij zwaar op de citra en redelijk licht op de el dorado. Nou las ik dat citra meer citrus achtig is (zoals de naam ook al een beetje aangeeft) en wil ik liever het wat tropischere. Galaxy staat inderdaad wel vaak bij dat hij vrij zwaar van smaak is, ik zou tijdens de dry hop deze wat kunnen verminderen en ook hier citra toevoegen...Misschien toch nog even wat verder zoeken.

Vitamine C is iets wat ik meestal voor wijn gebruik in combinatie met sulfiet. Ergens op een andere thread hier had ik ook gelezen dat het ongeveer 1:1 voor bier kon worden gebruikt. Echter had ik ook bij andere bronnen gelezen dat het gebruik soms niets bijdracht, of zelfs averechts werkt (geen idee achter het chemische proces wat zou plaatsvinden). Misschien laat ik het ook wel weg.
Suiker toevoegen direct in de flesjes kan ook, misschien doe ik dan wel lui en koop ik carbonation drops, maar anders heb ik wel een pipet liggen om de suiker nauwkeurig per flesje te doseren.

Chinook

Citaat van: Sytze1 op 29-03-2023  06:33 uQua hop is dit een beetje een probeersel. Ik heb geprobeerd andere recepten te vinden die deze combinatie gebruikten, de meeste waren vrij zwaar op de citra en redelijk licht op de el dorado. Nou las ik dat citra meer citrus achtig is (zoals de naam ook al een beetje aangeeft) en wil ik liever het wat tropischere. Galaxy staat inderdaad wel vaak bij dat hij vrij zwaar van smaak is, ik zou tijdens de dry hop deze wat kunnen verminderen en ook hier citra toevoegen...Misschien toch nog even wat verder zoeken.

.....

Dan moet je dat vooral aanhouden hoor qua hop. Ik ben er zelf nog helemaal niet uit wat ik met die El Dorado moet.

Over vitamine C heb ik inderdaad ook vaker gezien dat er twee/drie kampen zijn over de effectiviteit. Sulfiet gebruik ik inderdaad ook voor wijn/mede en dus heel hoppig bier en dat bevalt goed. Dat is onomstreden in mijn ogen.
Je kan altijd nog kiezen tegen de tijd dat je gaat bottelen. Succes in ieder geval! :)

tdp

Citaat van: Chinook op 29-03-2023  00:20 uZiet er interessant uit! Heb je ervaring met El Dorado? Ik heb het in de vriezer liggen, maar ik heb gelezen dat het een relatief zwakke hop is vergeleken met Citra, Mosaic en zeker Galaxy. In je eerdere recept was het 1:1:1:1 in de WP en nu is de verhouding heel anders. Ik heb er zelf dus nog geen ervaring mee, maar misschien dat je daar nog even naar zou kunnen kijken.
...

El Dorado heeft inderdaad de neiging om onder te sneeuwen. Ooit gebruikt in een (I)PA, deed me denken aan Chupa Chups watermeloen. In deze samenstelling ben ik inderdaad bang dat het onder gaat sneeuwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.