Hoelang wachten tot gist de boel "opruimt" na verstokte vergisting?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 26-03-2023 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag allemaal, even een korte vraag:

Ik heb een weizen gebrouwen met M20 Bavarian wheat yeast van Mangrove Jack's. Vergisting ging eerst goed, toen paar dagen stil, en nét voor ik wilde gaan bottelen (2 weken na brouwen), begon de vergisting weer door te gaan. Vandaag 3 weken verder en de vergisting lijkt te zijn gestopt, in ieder geval geen blubjes meer en de brewbrain is nu ook weer wat stabiel.

Kan ik dan vandaag gaan bottelen, of moet de gist nog even wat stofjes "opruimen" en is het beter nog even een paar dagen te wachten?

https://my.brewbrain.nl/brew/show/33538

hansHalberstadt

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 26-03-2023  16:13 uen nét voor ik wilde gaan bottelen (2 weken na brouwen), begon de vergisting weer door te gaan. Vandaag 3 weken verder en de vergisting lijkt te zijn gestopt, in ieder geval geen blubjes meer en de brewbrain is nu ook weer wat stabiel.
Valt jouw periode van weer doorgaan toevallig samen met de dalende luchtdruk in onderstaand plaatje?
https://www.meteotoren.nl/index.php?id=luchtdruk&lang=en
luchdruk.gif
Als het nu gestopt is, kun je wel bottelen lijkt mij.

Lech_hobbybrouwer89

Ja, zo ongeveer wel ja..kan de buiten luchtdruk dan een effect hebben op het tempo van de vergisting?

hansHalberstadt

Nee niet op de vergisting, maar wel op het vrijkomen van opgeloste koolzuur. Als de luchtdruk zakt dan kun je dat zien net alsof je vanaf de buitenkant probeert je waterslot leeg te zuigen. Dus dan lijkt het net of het weer gaat gisten. Om een idee te geven:
bij 1000 mbar lost er 0.17% koolzuur op (1.7g/l=850ml koolzuur per liter bier)
bij 1020 mbar lost er 0.17% x 1.02 koolzuur op (1.7g/l=0.867 ml koolzuur per liter bier)
Dus als je 20 liter bier wat bij 1020 mbar heeft gegist en je gaat dan heel langzaam de druk verminderen naar 1000 mbar dan komt er 20 x 17 ml = 340 ml koolzuur vrij en ook nog eens 200 ml (=10000*20 mbar / 1000 mbar) als je 10 liter kopruimte hebt. 500 ml koolzuurgas laat je waterslot wel langzaam bubbelen.

Andersom kan ook als je bier nog heel langzaam gist en je krijgt te maken met een hogedrukgebied dan staat je waterslot stil terwijl het nog wel gist. Dat kan dus ook nog.
Dus als je iets geks ziet kijk dan ook even naar het barometerverloop of je het daarmee kan verklaren.     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.