Jacques bij Algemene Ledenvergadering van PINT

Gestart door Jacques, 26-03-2023 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

PINT is de Nederlandse vereniging van liefhebbers van craftbieren. Ten tijde van de oprichting was echter het begrip craftbier nog niet geïntroduceerd. In plaats daarvan werd gesproken over speciaal bier of traditioneel bier.
Gisteren was de ALV in Tilburg bij de nieuwe LOC brewery in de spoorzone. Dat is op fietsafstand van mijn woonhuis voor mij een reden om te gaan.

Al 41 jaar ben ik lid van deze club. Veel van de leden van deze vereniging hebben grijze koppen. En dat is natuurlijk heel vreemd, want de bezoekers van hedendaagse bierfestivals zijn dat niet. Ze hebben zwarte of rode baarden en zijn voorzien vaak van tatoeages. Het lijkt erop dat de aansluiting met de jeugd gemist is. Gelukkig ziet het huidige bestuur dit ook en de komende tijd gaan ze zich meer richten op een jeugdigere aanwas. Iets wat ik van harte ondersteun.

Daarnaast heeft de ALV een tweetal moties aangenomen ingediend door Rick Kempen.
De eerste heeft betrekking op het feit dat je als bierconsument geen idee hebt waar een bier gebrouwen wordt. De ALV stemde er mee in dat het bestuur van PINT zich gaat hard maken voor een verplichting tot het vermelden van de werkelijke brouwerij op het etiket.
De tweede motie waarmee ingestemd werd is het vermelden van de inhoudsmaat van glazen op de bierlijsten van de cafés. Ook in de horeca zie je dat de inhoud van de glazen kleiner worden terwijl er meer betaald moet worden voor een glas bier. Krimpflatie wordt dit genoemd.

Na de ALV werd de Gouden PINT uitgereikt. Dat is een prijs voor een persoon of instantie die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de Nederlandse biercultuur.
De prijs ging naar Stichting Nederlands Erfgoed Biercultuur. Jan Ausems en Ton van Opstal waren er erg blij mee, en terecht!

Het bestuur bood de bijna 100 leden die aanwezig waren 4 glazen (glaasjes) bier aan. De LOC Brewery deed er nog eentje erbij. Geen staf om zo een ALV bij te wonen, en goed dat ik met de fiets was.

Ben je nog geen lid? Dan wordt het tijd om daarin verandering te brengen. Meld je aan!

PXL_20230325_103340619-2.jpg
PXL_20230325_104119147.jpg
PXL_20230325_110230553.jpg
PXL_20230325_115939141.jpg
PXL_20230325_124551511.jpg
PXL_20230325_124724795.jpg
PXL_20230325_135907122.jpg
PXL_20230325_135907122.jpg 
PXL_20230325_140046001.jpg
PXL_20230325_143310121.jpg
PXL_20230325_143326658.jpg
PXL_20230325_145954687.jpg
PXL_20230325_152040220.jpg     

hansHalberstadt

Leuke impressie. (iI zie wel 1 bruine baard in ieder geval)
mbt:
De ALV stemde er mee in dat het bestuur van PINT zich gaat hard maken voor een verplichting tot het vermelden van de werkelijke brouwerij op het etiket.
De tweede motie waarmee ingestemd werd is het vermelden van de inhoudsmaat van glazen op de bierlijsten van de cafés. Ook in de horeca zie je dat de inhoud van de glazen kleiner worden terwijl er meer betaald moet worden voor een glas bier. Krimpflatie wordt dit genoemd.

Het lijken me goede punten, zouden ze meer moeten doen want krimpflatie komt straks als officieel woord in de dikke Van Dale vrees ik.  Maar om dit soort dingen te regelen heb je toch wetgeving nodig? Hoe zit dat dan?
Gaat iemand proberen de wetgeving aan te laten passen?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-03-2023  17:36 uHet lijken me goede punten, zouden ze meer moeten doen want krimpflatie komt straks als officieel woord in de dikke Van Dale vrees ik.  Maar om dit soort dingen te regelen heb je toch wetgeving nodig? Hoe zit dat dan?
Gaat iemand proberen de wetgeving aan te laten passen?

Voor dit soort zaken heb je inderdaad wetgeving nodig. Het schijnt zelfs al geregeld te zijn, maar het schort bij de handhaving. Als dat zo is, dan zal PINT moeten vragen om naleving van de regelgeving.

Wijbrouwers

Leuk artikel Jacques. Met mijn 38 jaar en grijs wordend hoofd zal ik niet veel verjonging brengen maar ben wel lid geworden (jouw genoemd als referentie). Goede moties ook vooral m.b.t. krimpflatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.