1915 Courage Double Stout v2

Gestart door MaartenM, 25-03-2023 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Vandaag voor de 2e keer de 1915 Courage Double Stout brouwen, naar recept van Ron Pattinson. Deze keer andere gist en om wat resten op te ruimen ook andere hop:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept1915 Courage Double Stout
Kenmerk
Brouwdatum25.03.2023
BiertypeStout (export)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1077 (8,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater37,0 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater22,0 liter
Spoelwater15,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur590 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid42 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter59,1 %4,766 kg5 EBC
Brown malt19,7 %1,592 kg150 EBC
Black (CM)9,9 %0,795 kg1325 EBC
Invert No. 411,3 %0,908 kg591 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Alta (UA)11,0 %15 gr90 minuten16 EBU
Iunga11,0 %10 gr90 minuten11 EBU
Northdown8,1 %10 gr60 minuten8 EBU
WGV7,8 %10 gr30 minuten6 EBU
Northdown8,1 %10 grKoud hop0 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortGozdawa British Ale yeast 04 Withbread
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C75 minuten3,1 l/kg
282°C5 minuten3,1 l/kg

Opmerkingen-

De invert suiker ga ik de laatste 10 minuten meekoken omdat hij de vorige keer slecht oploste bij het gisten

Schanulleke

Mooi recept. Ik ben benieuwd wat de Northdown als dry hop doet. Deze zit ook in Wye Valley Wholesome Stout en daar kan je me s'nachts voor wakker maken. Heeft een mooi laurierachtig aroma.

MaartenM

Ik was ook weer zo aangenaam verrast voor het aroma van de Alta, heel citrusachtig. Maar ik ben inderdaad ook een Northdown fan! Zit ook in de ESB van Fullers

MaartenM

Iets te veel opbrengst, ca 28 L. Heb 25 L met SG 1.070 volgens spindel en 1.071 volgens refractometer (17.3 brix) in t vat

Schanulleke

Citaat van: MaartenM op 25-03-2023  15:31 uIk was ook weer zo aangenaam verrast voor het aroma van de Alta, heel citrus achtig. Maar ik ben inderdaad ook een Northdown fan! Zit ook in de ESB van Fullers

Over de Fullers ESB gesproken: toevallig donderdag nog gedronken. Een geweldig bier maar bijna niet te krijgen. Gelukkig werk ik in de buurt van een Kelly's Expat shop. Het koste wel een rib uit m'n lijf (iets van 4,5 euro), maar het bier is het meer dan waard. Hieronder een linkje naar een mooi draadje met foto's van Fullers logboeken. Fullers heeft geen geheimen meer:

https://www.homebrewtalk.com/threads/fullers-recipes-for-esb-pride-chiswick-imperials-neipa-from-the-horses-mouth.642756/

MaartenM

Vandaag op 62% vergisting (SG 1.034 vlg spindel) wat gist geprobeerd af te tappen maar was nog niet erg geflocculeerd; en drooghop toegevoegd

MaartenM

Vandaag gebotteld. De spindel snapte er niks meer van  ;D die gaf 1.001 als eind SG aan. Met refractometer 9,6 brix, dat zou volgens mij 1.020 moeten zijn. Heb gebotteld met 3,75 g suiker/L

Volgens Ron Pattinson zou het eind SG uitkomen op 1.033

Jacques

Citaat van: MaartenM op 13-04-2023  21:12 uVandaag gebotteld. De spindel snapte er niks meer van  ;D die gaf 1.001 als eind SG aan. Met refractometer 9,6 brix, dat zou volgens mij 1.020 moeten zijn. Heb gebotteld met 3,75 g suiker/L

Volgens Ron Pattinson zou het eind SG uitkomen op 1.033

Dat is een behoorlijk verschil. Heb je dat de laatste brouwsels vaker?

MaartenM

Ik weet niet waar Ron dat vandaan heeft maar ik kwam de vorige keer ook op vergelijkbaar eind SG uit

Jacques

Citaat van: MaartenM op 14-04-2023  16:08 uIk weet niet waar Ron dat vandaan heeft maar ik kwam de vorige keer ook op vergelijkbaar eind SG uit

Vergelijkbaar laag SG zoals nu of bedoel je een SG vergelijkbaar met de waarde van Ron Pattinson?

Als je steeds veel lager uitkomt kan het zijn dat je te maken hebt met een diastaticus infectie. Dit komt vaker voor.

MaartenM

Ik kwam dezelfde keer vergelijkbaar als nu uit, volgens Brewfather zou ik zelfs nog bijna 0.010 lager uit moeten komen dus ik denk dat hij aardig klopt zo...

Jacques

Citaat van: MaartenM op 15-04-2023  10:17 uIk kwam dezelfde keer vergelijkbaar als nu uit, volgens Brewfather zou ik zelfs nog bijna 0.010 lager uit moeten komen dus ik denk dat hij aardig klopt zo...

Als je SG volgens Brewfather ook lager moet zijn dan de waarde die Ron Patterson geeft ligt het voor de hand dat de waarde van Ron niet klopt...

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 15-04-2023  21:28 uAls je SG volgens Brewfather ook lager moet zijn dan de waarde die Ron Patterson geeft ligt het voor de hand dat de waarde van Ron niet klopt...

Ik heb deze voor februari op mijn lijstje staan. De waarden die Ron P. geeft zijn waarden na de hoofdgisting, dus van primaire naar secundaire vergisting en komen uit de desbetreffende logboeken. Het is geen FG.

Ik heb de Brewlab Thames Valley 1 al in huis, dit zou de originele Courage gist moeten zijn. Verder volg ik het originele basis recept: ca.60% Pale, 20% Brown, 10% Black en 10% Suiker. Ik zit alleen nog te tobben met die suiker. Ik denk dat ik daar Lyle's Golden Syrup voor ga nemen. Verder ga ik alleen Northdown gebruiken, dus dat jaar 1915 gaat 'm niet meer worden want Northdown is van veel later. Ik vind het echter voor stout een ideale hop, een beetje kruidig laurier achtig dat goed bij  het gebrande van een stout past.

MaartenM

Hoi Schanulleke,
De lyles is wel heul veel lichter dan de invert nr4! Die is echt cola kleur. Ik heb het nu 2x zelf gemaakt. Niet moeilijk maar kost wel wat tijd

Schanulleke

Ik moet nog steeds brouwen, maar ik weet niet of ik zin heb in dat geklooi met die invertsuiker. Klopt die berekende kleur wel? Met de Grainfather app, kom ik niet eens in de buurt van die 590 EBC. De Double Stout is gezien de receptuur de lichte versie van de Courage Imperial Russian Stout (OG = 1.102) die tot in de jaren '90 gebrouwen is. Die zat op een kleur van 235 EBC.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 25-02-2024  22:26 umaar ik weet niet of ik zin heb in dat geklooi met die invertsuiker.

Hoeft ook niet. Kristalsuiker is net zo goed. De gist breekt sucrose af met behulp van intertase.

Chinook

Citaat van: Jacques op 25-02-2024  22:48 uHoeft ook niet. Kristalsuiker is net zo goed. De gist breekt sucrose af met behulp van intertase.

Invert no. 4 is totaal iets anders dan kristalsuiker, dat kan je niet 1:1 vervangen. Hetgeen wat het meeste in de buurt komt is Golden Syrup met melasse.

Schanulleke

Melasse durf ik niet te gebruiken. Ben bang dat het een vervelend bittertje geeft.

Schanulleke

Melasse durf ik niet te gebruiken. Ben bang dat het een vervelend bittertje geeft.

MaartenM

Citaat van: Chinook op 26-02-2024  15:50 uInvert no. 4 is totaal iets anders dan kristalsuiker, dat kan je niet 1:1 vervangen. Hetgeen wat het meeste in de buurt komt is Golden Syrup met melasse.

Dat bedoelt Jacques volgens mij niet, je kan met kristalsuiker en een beetje citroenzuur door verhitting invert no 4 maken. Zo heb ik dat ook gedaan

Chinook

Citaat van: MaartenM op 26-02-2024  18:33 uDat bedoelt Jacques volgens mij niet, je kan met kristalsuiker en een beetje citroenzuur door verhitting invert no 4 maken. Zo heb ik dat ook gedaan

Hij noemt nadrukkelijk invertase van gist, dat zou niet van toepassing zijn als je zelf siroop met suiker maakt. Werkt kristalsuiker echt? Het internet beweert dat onpuurheden in rietsuiker nodig zijn voor de smaak. Ik heb het met die reden zelf nooit geprobeerd, al had ik wel bedacht dat karamelisatie gewoon zou moeten kunnen.

Citaat van: Schanulleke op 26-02-2024  15:59 uMelasse durf ik niet te gebruiken. Ben bang dat het een vervelend bittertje geeft.

Je hoeft niet zoveel te gebruiken volgens mij, althans dat zegt deze bron. Je zou ook eventueel kandij kunnen proberen, al is dat ook niet hetzelfde.

Schanulleke

Wie iets bewaart heeft wat. Het grote broertje van de Double Stout.
IMG_2243.jpeg

Jacques

Citaat van: Chinook op 26-02-2024  15:50 uInvert no. 4 is totaal iets anders dan kristalsuiker, dat kan je niet 1:1 vervangen. Hetgeen wat het meeste in de buurt komt is Golden Syrup met melasse.

Klinkt als zetmeel dat is afgebroken is met enzymen tot glucose.

Schanulleke

Citaat van: MaartenM op 26-02-2024  18:33 uDat bedoelt Jacques volgens mij niet, je kan met kristalsuiker en een beetje citroenzuur door verhitting invert no 4 maken. Zo heb ik dat ook gedaan

Maar dat duurt zo rete lang: 300 minuten = 5 uur! Doe je dat in de oven? Want om nu 5 uur in een pannetje te gaan staan roeren.

MaartenM

Heb ik naar gekeken en dat schijnt niet te werken. Ik maak dus een grote batch inderdaad in een pan... Maar het blijft heel lang goed

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.