Gistkoek

Gestart door vanderhoeve, 25-03-2023 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

vanderhoeve

Even een vraagje,
ik heb een pils gebrouwen met w34-70 van Fermentis. Deze wil ik straks gaan bottelen,
Als ik vanmiddag nog een lentebokje wil gaan brouwen, kan ik deze dan gewoon weer aanvullen in het gebruikte gistvat met gistkoek, of is dat vragen om problemen?

hansHalberstadt

We hebben dat met Triple-w wel eens gedaan met een groot brouwsel in het openluchtmuseum. ging op zich goed en werd een lekker bier. Punt is wel dat je liever verse gist hebt want de gist gaat zich welliswaar verjongen, maar de oude dode cellen  gaan wel uit elkaar vallen met kans op autolysesmaakjes. Maar het kan geen kwaad om het eens te proberen. proberen en ervan leren geeft 10 x zoveel inzicht als alle discussies op het forum erover met diverse meningen.  wel even goed beluchten.
ps en laat vooral het resultaat weten want dan leren anderen er ook nog van.

ATHOOGLAND

Ik doe dat regelmatig. Gaat tot nu toe altijd goed.
Bij het bottelen hevel ik het bier van de gistkoek en giet ik na het overhevelen een liter kraanwater op de gistkoek. De volgende dag brouw ik een nieuw bier en giet dit op de gistkoek in het gistvat.
Ik heb geen conisch gistvat en hevel als ik een gistkoek gebruik het bier na de hoofdvergisting over naar een schoon vat. Als ik verse gist gebruik doe ik dat niet.

vanderhoeve

Morgen maar is proberen hoe het gaat.
Denk dat ik voor de zekerheid toch tussendoor de slurrie aftap en het vat even schoonmaak, of zou dat niet nodig zijn?

hansHalberstadt

Citaat van: vanderhoeve op 25-03-2023  17:36 uMorgen maar is proberen hoe het gaat.
Denk dat ik voor de zekerheid toch tussendoor de slurrie aftap en het vat even schoonmaak, of zou dat niet nodig zijn?
Als je gelijk weer verse wort erbij doet dan zou ik het vat niet gaan schoonmaken. Dat is weer een extra stap met kans op besmetting. Ga je morgen bottelen of is dat vandaag gebeurd?

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 25-03-2023  17:36 uMorgen maar is proberen hoe het gaat.

Zou ik zeker doen, al is het alleen al om de hopharsen die aan de zijkant van je gistvat zitten te verwijderen. Op die manier verminder je de kans op een wat wrange smaak. Ook alle gistrestanten waaruit ongewenste enzymen vrij kunnen komen raak je zo kwijt.
En als je goed reinigt en desinfecteert, heb je geen risico op infectie.

vanderhoeve

Er zit een dagje tussen, heb gisteren gebotteld. de boel staat nu te maischen, ik zal laten weten wat de resultaten zijn smile

vanderhoeve

Even een update, vandaag het bier gebotteld, ik had het vat verder niet schoongemaakt, gelijk de verse wort op de oude gistkoek.
Vergisting ging heel snel en hevig op 12 graden. Met een dag of 3 was die al uitvergist.

Smaak kan ik nu nog niet zoveel over zeggen,

Ik heb nu 3 keer een pils gebrouwen met deze gist en alle 3 de keren proef ik iets wat ik lastig thuis kan brengen, ik mis een beetje frisheid.
Kan dat aan de gistsoort liggen of duurt het lang voordat het goed op smaak is?

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 16-04-2023  20:14 uIk heb nu 3 keer een pils gebrouwen met deze gist en alle 3 de keren proef ik iets wat ik lastig thuis kan brengen, ik mis een beetje frisheid.
Zonder het bier geproefd te hebben valt daar weinig over te zeggen. Het kan zijn dat je last hebt autolyse, maar dat is puur gissen.

Geduld is een goed idee als het gaat om diacetyl, ethylacetaat of H2S...

vanderhoeve

Is dat iets wat meer te proeven is bij ondergisters?
Ben het bij andere bieren van me nooit zo tegen gekomen

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 17-04-2023  07:41 uIs dat iets wat meer te proeven is bij ondergisters?

Bij een ondergister gebruik je in de regel meer gist en staat het bier langer op de gist.

Erny

Mooi experiment. Nooit aan gedacht om dit te doen. Nieuwe uitdaging  ;D

Chinook

Citaat van: vanderhoeve op 16-04-2023  20:14 uSmaak kan ik nu nog niet zoveel over zeggen,

Ik heb nu 3 keer een pils gebrouwen met deze gist en alle 3 de keren proef ik iets wat ik lastig thuis kan brengen, ik mis een beetje frisheid.

Lagers hebben naar mijn idee altijd tijd nodig om op smaak te komen, vandaar ook het lageren. Het kan zijn dat je bier gewoon te jong is. Klaren met gelatine tijdens het lageren kan het proces wel versnellen door alle negatief geladen deeltjes uit oplossing te trekken. Als het al in flesjes zit gaat dat lastig, maar je kan ze wel voor langere tijd koud zetten en kijken of je een verschil merkt.

Niet fris is wel een beetje een vage term als een ander het niet ook kan proeven, maar ik zou het zelf interpreteren als een niet-gelagerd bier met teveel gist en eiwitten in suspensie. Dan smaakt het nog niet helemaal af.

vanderhoeve

Ik bewaar het bier meestal in de garage, daar is het momenteel tussen de 12 en de 15 graden, of kan ik het beter kouder laten staan?

brouwerwaldonk

Ik heb een kelder om het bier te bewaren daar is het wel kouder dan 15°C, in de wintermaanden is het daar 8°C 

hansHalberstadt

Citaat van: vanderhoeve op 16-04-2023  20:14 uVergisting ging heel snel en hevig op 12 graden. Met een dag of 3 was die al uitvergist.
Dan heb je (te?) veel gist gehad. 

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 19-04-2023  19:12 uIk bewaar het bier meestal in de garage, daar is het momenteel tussen de 12 en de 15 graden, of kan ik het beter kouder laten staan?

Het meest ideale is zo laag mogelijk zonder bevriezing.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.