Vergistingstemp. zakt in

Gestart door Lampje, 24-03-2023 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Dag allemaal,
Ik heb vandaag een bier gebrouwen met een MJ12 Voss kveik gist (moest op) en ingezet op 30°C Ik merk dat het vermogen van het verwarmingssysteem in de gistkast net te kort schiet om de 30°Cte handhaven. Heb nu een strandlaken om het vergistingsvat gewikkeld. De temperatuur daalt nog maar een heel klein beetje. Wat adviseren jullie: verwarmingselement erbij of lekker met rust laten (wordt toch wel bier)?

hansHalberstadt

Die kveik gist ook wel bij lagere temperatuur dan 30°C. Ik heb hem ook wel eens gewoon bij 20 laten vergisten, maar dan wordt het een wat cleaner bier. dus als hij iets zakt is dat geen ramp.

Lampje

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2023  23:47 uDie kveik gist ook wel bij lagere temperatuur dan 30°C. Ik heb hem ook wel eens gewoon bij 20 laten vergisten, maar dan wordt het een wat cleaner bier. dus als hij iets zakt is dat geen ramp.

Dank voor je reactie Hans. Ik heb vanochtend nog even gekeken. De extra isolatie heeft gewerkt. Hij staat nu lekker te pruttelen bij ongeveer 32 graden, (gistkast staat in de schuur en kan alleen verwarmen), gaat top dus. Heb nu al zin in het lekkere sinaasappeltje  :groots: 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.