Nano-brouwerij starten

Gestart door Barbier, 24-03-2023 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Frits1980

Dat kan zeker, ik heb een heel Excel sheet met de kosten. :)

Hai

Nemen jullie ook alle bijkomende kosten mee zoals vergunningen (gemeente, douane, accijnzen..............) uit ervaring weet ik dat verrassend veel kosten bijkomen. De hele wereld om je heen wil aan je verdienen.

Jan de Graaff

Citaat van: Hai op 29-03-2023  13:09 uNemen jullie ook alle bijkomende kosten mee zoals vergunningen (gemeente, douane, accijnzen..............) uit ervaring weet ik dat verrassend veel kosten bijkomen. De hele wereld om je heen wil aan je verdienen.
Precies! Ook zaken als bestemmingsplan, omgevingsvergunning, millieumelding... Wat er allemaal niet bijkomt, zeg!
De KvK heeft er ook een pagina aan gewijd: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/startsituaties/starten-met-een-bierbrouwerij/
Tussen 2017 en 2022 is het aantal ingeschreven brouwerijen meer dan verdubbeld! Kennelijk vonden zij het toch handig om met zo'n groei hier een aparte pagina voor te maken.

Wijbrouwers

Bij ons is de kogel door de kerk en wij zijn inmiddels ingeschreven als handelaar in alcoholische dranken. Oftewel, wij mogen huurbrouwen. In de praktijk wordt het brouwen op een andermans installatie zodat zij het accijnsgedeelte etc doen en wij de bier verkopen. Niet om er rijk van te worden maar om op een legale manier onze bieren te verkopen.

Natuurlijk willen we de komende jaren dat de brouwerij zoals we die nu hebben officieel wordt zodat we ook de brouwsels daar uit kunnen verkopen.

Nou hebben we ons al ingelezen in wat er nodig is en het meeste is wel duidelijk.
Accijns goederen plaats, bestemmingsplan wijziging zijn duidelijk. Omgevingsvergunning is bij ons niet meer nodig sinds 1 januari dus ook daar geen problemen.

Het grootste vraagteken wat wij hebben is de hygiënecode. Die kan je krijgen via Craft, maar dat kost je minstens 275 euro per jaar aan lidmaatschap. Of je kan zelf een HACCP-voedselveiligheidsplan opstellen.
Dat plan zelf is niet de grootste vraag, de naleving wel.
Wat ons bijstaat is dat de NVWA zeer streng is. Echter, tijdens bezoeken aan vele brouwerijen (en bijvoorbeeld ook te zien in de laatste BrouwTV) lijkt de controle helemaal niet zo streng.

Wie heeft er ervaring met het traject om een brouwerij te starten en kan hier meer over zeggen.
Tips om dit traject goed voor te bereiden zijn ook welkom.

Bvk1983

Citaat van: Wijbrouwers op 18-07-2023  15:41 uBij ons is de kogel door de kerk en wij zijn inmiddels ingeschreven als handelaar in alcoholische dranken. Oftewel, wij mogen huurbrouwen. In de praktijk wordt het brouwen op een andermans installatie zodat zij het accijnsgedeelte etc doen en wij de bier verkopen. Niet om er rijk van te worden maar om op een legale manier onze bieren te verkopen.

Is het altijd nodig om jezelf hier voor in te schrijven? Hier in de regio is een huurbrouwer die in kleine volumes kan brouwen. Lijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 18-07-2023  15:41 uDie kan je krijgen via Craft, maar dat kost je minstens 275 euro per jaar aan lidmaatschap.

Ik adviseer elke kleine Nederlandse commerciële brouwer om lid te worden van CRAFT. Het is een goede branchevertegenwoordiger, die opkomt voor haar leden. Jaarlijks organiseren ze een conferentie en als lid van de club kun je die gratis bezoeken. Je leert daar altijd veel én je kunt ervaringen uitwisselen met andere commerciële brouwers.

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 18-07-2023  15:57 uLijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.
Als jij gaat handelen in goederen, willen de slijters vast een BTW factuur van je en de belastingdienst wil je die BTW heffen, en ga zo maar door.
Dus ja, dan heb je wel een KvK nodig. Je hebt, als huurbrouwer, in ieder geval niet de rompslomp met de Douane en de Belastingdienst aangaande het maken van accijnsgoederen. Voor eenmalige acties kun je ook kijken of je via de huurbrouwer (een deel van) je batch kunt slijten aan slijters. Die huurbrouwer heeft vast een netwerk (en een KvK inschrijving).

Eriks

Citaat van: Bvk1983 op 18-07-2023  15:57 uIs het altijd nodig om jezelf hier voor in te schrijven? Hier in de regio is een huurbrouwer die in kleine volumes kan brouwen. Lijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.

Je zou nog voor de kor (kleine ondernemers regeling) kunnen gaan, als je het eenmalig doet. Of total niet frequent. Scheelt je een hoop gedoe

De Hopman

Citaat van: Bvk1983 op 18-07-2023  15:57 uIs het altijd nodig om jezelf hier voor in te schrijven? Hier in de regio is een huurbrouwer die in kleine volumes kan brouwen. Lijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.

Hierop voortbordurend: hoe streng is de regel van het ONK dat je geen professionele brouwer mag zijn? Ik zou het inderdaad wel leuk vinden om eens wat bier te verkopen, hetzij in de plaatselijke slijterij, hetzij op een braderie of als geldactie voor scouting. Inschrijven bij de KvK e.d. is duidelijk, maar vervalt mijn recht op deelname aan het ONK in dat geval? Zou ik wel jammer vinden namelijk  ;)

Bvk1983

Citaat van: Eriks op 18-07-2023  23:00 uJe zou nog voor de kor (kleine ondernemers regeling) kunnen gaan, als je het eenmalig doet. Of total niet frequent. Scheelt je een hoop gedoe

Hoe zou dat dan in de praktijk werken? Huurbrouwer (tevens slijter) rekent BTW aan mij, ik koop in incl. BTW dus. Ik verkoop o.a. aan hem (of een ander slijter) en reken geen BTW. Hij koopt dit dus zonder BTW weer in van mij maar verkoopt het weer incl. BTW aan zijn klanten?

hb-lot

Citaat van: Bvk1983 op 19-07-2023  09:35 uHoe zou dat dan in de praktijk werken? Huurbrouwer (tevens slijter) rekent BTW aan mij, ik koop in incl. BTW dus. Ik verkoop o.a. aan hem (of een ander slijter) en reken geen BTW. Hij koopt dit dus zonder BTW weer in van mij maar verkoopt het weer incl. BTW aan zijn klanten?

Jij kan je BTW terugvragen aan de belastingdienst. Er hoeft maar een keer in de keten BTW betaald worden, aan het eind.

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 19-07-2023  09:35 uHoe zou dat dan in de praktijk werken? Huurbrouwer (tevens slijter) rekent BTW aan mij, ik koop in incl. BTW dus. Ik verkoop o.a. aan hem (of een ander slijter) en reken geen BTW. Hij koopt dit dus zonder BTW weer in van mij maar verkoopt het weer incl. BTW aan zijn klanten?
Iedereen moet BTW afdragen over datgene wat hij/zij/hen toevoegt aan waarde aan het product.
Wat je betaalt aan BTW aan de voorgaande partij in de keten mag je aftrekken van wat je ontvangt aan BTW aan de partij die het van jou koopt. Je BTW afdracht is dus altijd: Ontvangen BTW - Betaalde BTW.

In jouw voorbeeld:
De huurbrouwer betaalt de BTW over de gerst, gist, water en wat al en rekent, naast accijns, BTW aan jou door. Jij betaalt hem de BTW, maar hij kan de BTW die hij betaalt heeft voor de grondstoffen aftrekken van de BTW die hij moet afdragen aan de belastingdienst. Op die manier draagt hij alleen de BTW af over wat hij aan meerwaarde aan de grondstoffen heeft toegevoegd.
Jij verkoopt jouw bier weer aan de slijter en je moet daar BTW over berekenen; jij voegt waarde toe aan het product 'bier', die extra waarde is jouw omzet en daarover moet je BTW betalen. De slijter mag de BTW die hij aan jou betaalt aftrekken van de BTW die hij berekent aan zijn klanten – de slijter voegt immers ook waarde toe aan het product 'bier'.

Je ziet direct het probleem als de slijter geen factuur met BTW krijgt: dan is het duidelijk dat iemand in de keten geen BTW heeft afgedragen en mag worden aangenomen dat deze schakel de BTW die hij/zij/het had moeten berekenen in eigen zak heeft gestoken. Dat is de basis van belastingontduiking en de bron van zwart geld. De slijter kan dan niet anders dan jouw bier ook weer zwart doorverkopen, waardoor de slijter ook de belasting ontduikt en strafbaar wordt.

Voor jou is dat misschien nog wel te overzien, maar voor de slijter voorziet de slijterij in zijn levensonderhoud. En gezien het feit dat contant geld steeds minder gebruikt wordt, is het voor de slijter ook steeds moeilijker om dergelijke producten te verkopen. Omdat het zwart is, kan het alleen met contant geld betaald worden.

Ook als de huurbrouwer in jouw voorbeeld de slijter is en jij zit 'ertussen', dan moet in ieder stap BTW berekent worden. Alleen als er tussen de huurbrouwer en de slijter geen stap zit (één juridische en fiscale entiteit zijn), dan kan over het geheel (consumentenprijs 'bier') BTW afgedragen worden met aftrek van betaalde BTW (grondstoffen).

Als de huurbrouwer jou betaalt voor het gebruik van jouw recept (licentiekosten) en dan zelf het bier brouwt en slijt, dan hoeft er voor het licentiëren van jouw recept geen BTW betaalt te worden tenzij jij een fiscale entiteit hebt opgericht om de licentieopbrengsten van jouw recepten en de administratie daarvan in onder te brengen. Je moet dan wel deze inkomsten aangeven bij je jaarlijkse belastingaangifte.

Een accountant kan je er nog heel veel meer over vertellen.
[Disclaimer]Dit is géén belastingadvies. Altijd zelf zorgen dat de zaken op orde zijn![/Disclaimer]

pivo

Als ondernemer is mijn advies aan iedereen die ook maar iets commercieel wil doen.
Haal in ieder geval je middenstandsdiploma.
Vrij eenvoudig en voorkomt enorme problemen in de toekomst.
Vergeet niet juridisch is de eigenaar verantwoordelijk voor de belastingen etc. en niet de boekhouder.

Fractus

Ik sluit me volledig aan bij pivo. Het lijkt tegenwoordig zo normaal om een eigen bedrijf te starten met al die zzp'ers, maar onderschat niet welke juridische en daardoor financiele risico's je hiermee neemt. Zeker als je een eenmanszaak begint, ben je persoonlijk financieel aansprakelijk. Een schuldeiser kan je bij wijze van spreken uit je huis laten zetten...

Rene Haring

Tip: vergeet geen produkt aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Houdt er rekening mee dat je de premie betaalt net zolang, liefst wat langer, als de tht van je laatst geproduceerde bier. Of check het minimaal bij de brouwer waar je je bier laat brouwen. Maar laat je niet ontmoedigen. KvK inschrijving is peuleschil. Wijzelf zijn 5 jaar geleden gestart met 1 bier recept en deze laten brouwen. Nu hebben we vaak 3 tot 5 bieren beschikbaar in de gemeente Land van Cuijk. Alles laten we brouwen bij gerenommeerde  mikro brouwers in de regio en naast het vele geneuzel ook heel veel lol, vragen, paar festivalletjes en voldoening. Rijk zul je er niet van worden maar het kan kostendekkend zijn.

Wijbrouwers

Citaat van: pivo op 19-07-2023  11:48 uAls ondernemer is mijn advies aan iedereen die ook maar iets commercieel wil doen.
Haal in ieder geval je middenstandsdiploma.
Vrij eenvoudig en voorkomt enorme problemen in de toekomst.
Vergeet niet juridisch is de eigenaar verantwoordelijk voor de belastingen etc. en niet de boekhouder.

Door mijn werk als accountant en financieel adviseur heb ik veel ervaring met het voeren van administraties, inrichten en optimaliseren van bedrijfsprocessen en starten van bedrijven. Dus een middenstandsdiploma is bij ons niet van toepassing. Maar ik vind het wel een hele goeie tip.

Verder is het wat Rene Haring al zegt. Gewoon laten brouwen en er voldoening uit halen. We doen het niet om rijk van te worden, en het hoeft ook niet geheel kostendekkend te zijn. Als we onze bieren maar aan zoveel mogelijk liefhebbers kunnen leveren.

Aeronsje

Hoe is jullie recept vorming proces gelopen? Wanneer denk je in nu echt eens: dit is een speciaal bier dat ik wil verkopen?

Wijbrouwers

Oh dat was voor ons heel simpel. We hadden een aantal recepten bedacht en uiteraard laten proeven aan vrienden en kennissen. Alle feedback was positief. Nou dat vertrouwden we niet.

Dus we hebben meegedaan aan wedstrijden. Toen we kampioen werden met onze quadrupel en 90 punten kregen door de bierkeurmeesters wisten we dat het een goeie bier was. De positieve reacties op dat recept waren dus terecht.

En zo hebben we met al onze recepten meegedaan met de wedstrijden. Alleen de quadrupel scoorde hoge punten. De andere bieren (blond, triple, bock) scoorden middelmatig (60/70 punten). Dus die zijn we iets aan het aanpassen.

Zolang we nog niet verkopen kunnen we nog meedoen aan de hobbybrouw-wedstrijden en kijken of het wat is. Anders maar meedoen met de grote jongens.

Alexander_H

Ik denk dat je wel moet uitkijken met die aanname, de meest verkochte bieren in de winkels zullen niet per se hoog scoren bij bierkeurmeesters, er zit natuurlijk ook een winst aspect op, dat je met gebruikte ingredienten moet kunnen behalen. Als voorbeeld: 10 g/l dryhop is lekker, maar niet rendabel tenzij je je bier voor een hoge prijs kunt afzetten.
Ik merk ook dat het publiek dat pils en "af en toe een blondje" drinkt niet per se warm loopt voor een goed gebrouwen blonde met de beste ingrediënten, omdat ze niet gewend zijn aan die smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.