Vergisting gestopt/gestokt? HELP!!

Gestart door BriansBrewery, 22-03-2023 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

BriansBrewery

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier, ik ben nog niet lang bezig met brouwen, heb nu een 5/6x gebrouwen thuis.

Momenteel ben ik een soort van Düsseldorfer alt aan het brouwen met wat eigen aanpassingen op een recept. De eerste keer is het fantastisch gelukt met leuke reacties erop en nu wilde ik deze opnieuw gaan brouwen.

Na het brouwen is het bier gaan vergisten in een Catalyst systeem. Hierin heb ik S04 gist toegevoegd van Fermentis. Het begon na al 6-8 uurtjes goed te vergisten. Echter na ongeveer 1,5/2 dagen stopte de vergisting plotseling. Dit ben ik totaal niet gewend, aangezien al mijn brouwsels minstens 5 dagen hebben staan vergisten. Ik heb wat gegoogeld en hierin stonden wat tips op verschillende sites.

Dus ik heb als eerste het vergistingsvat op een warmere plek gezet, hij heeft eerst op 17/18 graden staan vergisten en vervolgens op 22/23. Daarna belucht, geschud en ook zelfs nog een extra zakje gist toegevoegd. Een dag later nog steeds geen activiteit meer gezien, zelfs geen bubbeltjes meer. Ook is het vat goed luchtdicht, dit heb ik gecheckt.

Zojuist een SG meting uitgevoerd, ik begon op 1048 en nu is die al 1014. Dus zou ik op 4,6% alcohol uitkomen.

Wat zijn jullie ervaringen? Zou mijn bier misschien gewoon al klaar zijn geweest? Wat wel erg vlug zou zijn geweest als ik het zo op allerlei sites zie, of is er ergens toch iets misgegaan? Het bier ruikt niet vies, smaakt zelfs niet vies.

Ik hoor graag jullie advies of ervaringen. Ben erg benieuwd. Ik als beginneling ben razend nieuwsgierig.

Zambezi Special

Ik denk dat de gist gewoon al klaar is met gisten.
Gewoon nog even laten staan en na een paar dagen weer SG meten. Als dat dezelfde SG is kan je veilig bottelen.
De gist is nu waarschijnlijk nog gewoon bezig met het opruimen van allerlei bijproducten.
Ik bottel op zijn vroegst na 2 weken (behalve met Kveik)

hansHalberstadt

Citaat van: BriansBrewery op 22-03-2023  21:56 uhij heeft eerst op 17/18 graden staan vergisten en vervolgens op 22/23. Daarna belucht, geschud en ook zelfs nog een extra zakje gist toegevoegd. Een dag later nog steeds geen activiteit meer gezien
Dan was het vrijwel zeker al uitgegist toen je het ging beluchten en meer gist toevoegde.van 1048 naar 1014 is een vergistingsgraad van (48-14)/48=71%. dat is volledig normaal.

Volgende keer dus gewoon even geduld en na een week nadat de gisting is gestopt kun je dan bottelen.
Nu heb je belucht en verse gist toegevoegd, dus kans dat je nu de basis hebt gelegd voor een geoxideerd bier. Dat is dan gelijk een unieke kans om dat eens te proeven. Voordeel is dat je snel door de learning curve gaat als je veel fouten maakt in het begin, dus gewoon veel vragen en doorgaan. 

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  08:14 uNu heb je belucht en verse gist toegevoegd, dus kans dat je nu de basis hebt gelegd voor een geoxideerd bier. dat is dan gelijk een unieke kans om dat eens te proeven. 

Dat kan wel eens reuze mee gaan vallen. Gewoon binnen een half jaar soldaat maken en dat zal met de zomer in aantocht wel lukken, lijkt me.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 23-03-2023  09:36 uDat kan wel eens reuze mee gaan vallen. Gewoon binnen een half jaar soldaat maken en dat zal met de zomer in aantocht wel lukken, lijkt me.
Daarom ook interessant om te volgen. Want normaal doe je het nooit zo omdat je dan nadelige effecten verwacht, dus als iemand dat toevallig toch in die situatie terecht komt dan heb je een mooie kans om het effect te proeven. Het is net zoiets als dat je vertrouwt op je airbag in je auto. Maar om het zeker te weten dat die werkt, zou je een aanrijding moeten maken en dat ga je natuurlijk niet doen.

BriansBrewery

Bedankt voor de feedback allemaal, ik zal van het weekend nog eens een SG meting doen en indien gelijk gebleven dan maar bottelen lijkt me. Ben zelf ook heel benieuwd of het nog iets gaat worden. Maar dan heb ik tenminste ervaren dat de vergisting best wel zo snel kan verlopen. Wat zullen die gistcellen het goed naar hun zin hebben gehad dan :proost:

Jacques

Citaat van: BriansBrewery op 22-03-2023  21:56 uNa het brouwen is het bier gaan vergisten in een Catalyst systeem. Hierin heb ik S04 gist toegevoegd van Fermentis. Het begon na al 6-8 uurtjes goed te vergisten. Echter na ongeveer 1,5/2 dagen stopte de vergisting plotseling. Dit ben ik totaal niet gewend, aangezien al mijn brouwsels minstens 5 dagen hebben staan vergisten. Ik heb wat gegoogeld en hierin stonden wat tips op verschillende sites.

Een hele snelle vergisting is geen uitzondering als je in verhouding veel gist geënt hebt op weinig wort.

Om welke gist ging het precies? Hoeveel gist heb je geënt? Hoeveel liter wort had je?

Schanulleke

S04 toch? Veel Engelse bieren hebben een zoetje, dus dat eind SG van 1014 kan best een lekker biertje opleveren.

BriansBrewery

Citaat van: Jacques op 23-03-2023  23:47 uEen hele snelle vergisting is geen uitzondering als je in verhouding veel gist geënt hebt op weinig wort.

Om welke gist ging het precies? Hoeveel gist heb je geënt? Hoeveel liter wort had je?

Ik heb 1 zakje toegevoegd op ongeveer 18,5L. Er staat tot 20L directe enting. Ik heb het zakje er gewoon zo ingegooid zonder eerst een giststarter te maken. Heeft tot nu toe altijd prima gewerkt haha

Jacques

Citaat van: BriansBrewery op 24-03-2023  14:14 uIk heb 1 zakje toegevoegd op ongeveer 18,5L. Er staat tot 20L directe enting. Ik heb het zakje er gewoon zo ingegooid zonder eerst een giststarter te maken. Heeft tot nu toe altijd prima gewerkt haha

Het heeft weer gewerkt.  smile 18,5 liter wort is niet veel minder dan 20 liter...
De gist heeft zo te merken extra goed zijn best gedaan.

Overigens heeft de S-04 een vergistingsgraad tussen de 74 en 82%. Je hebt nu een vergistingsgraad van zo'n 71%. Het kan zijn dat je nog een paar SG punten zakt. Als dat het geval zit je keurig binnen de specificaties van Fermentis. Overigens gaat het daarbij om een indicatie, door het maischschema en gebruikte moutsoorten kun je een hogere of lagere vergistingsgraad krijgen.

Schanulleke

Precies. Het meten van de vergistingsgraad is volgens mij geen standaard test. Je kan deze daarom ook alleen binnen een bepaald merk gist vergelijken en niet tussen verschillende merken gist. En het is ook, zoals Jacques zegt, afhankelijk van je eigen recept en maischschema.

BriansBrewery

Bedankt mannen! Ik ben dan heel benieuwd verder, ik zal nog laten weten of het nog iets is geworden!

Jacques

Citaat van: BriansBrewery op 24-03-2023  15:05 uBedankt mannen! Ik ben dan heel benieuwd verder, ik zal nog laten weten of het nog iets is geworden!

Het laatste staartje van de vergisting kan soms wat langer duren. Meet daarom over een paar dagen het SG nog een keer. Als die dan nog steeds 1014 is dan is het bier uitgegist en kun je bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.