Laag alcohol zomerbier: MJ Kveik of Lallemand Saison gist?

Gestart door Goosser-brouw, 22-03-2023 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Goosser-brouw

Goedemiddag,
Ik ben van plan om een wat lichter bier te brouwen voor de warme zomerdagen. Niet te veel alcohol (CA. 3%) maar wel goed op smaak. Ik heb hier nog 2 kg pilsmout en wat crystalmout, Styrian Goldings, Cascade en pacifica hop voor liggen wat ik ga gebruiken. Daarnaast kan ik voor de gist kiezen tussen de Lallemand Belle Saison en de MJ12 Kveik. Ik heb beide nog niet eerder gebruikt. Wat is jullie mening hierover?

Dank alvast!

GvB84

Belle Saison gist denk ik de ver door voor zo'n licht bier. Je zou dan een start SG van 1.025 oid moeten hebben.

Goosser-brouw

Mijn Start SG is voorzien op ca 1027. Zou dat voldoende zijn voor de Belle Saison?
En wat is het effect op te ver door gisten? Dat is bij de Belle Saison altijd toch? Ik las op het forum dat deze een eind SG heeft van rond 1.000.

oneman

Citaat van: Goosser-brouw op 22-03-2023  13:55 uMijn Start SG is voorzien op ca 1027. Zou dat voldoende zijn voor de Belle Saison?
En wat is het effect op te ver door gisten? Dat is bij de Belle Saison altijd toch? Ik las op het forum dat deze een eind SG heeft van rond 1.000.
Een ver doorgegist bier kan leeg, waterig gaan smaken. Daarom gebruik je veelal een gist met een lager vergistingspercentage voor een laag alcoholisch bier.

Echter, bij een Saison is zeer droog een stijleigenschap, dus ja... ik vrees echter dat het met een zo'n laag alcoholpercentage en dan ook nog vergisten met een diastatische saisongist wel teveel van het goede kan worden.

Kortom, ik zou voor de Kveik gaan.

oneman

Jacques

Citaat van: Goosser-brouw op 22-03-2023  13:12 uDaarnaast kan ik voor de gist kiezen tussen de Lallemand Belle Saison en de MJ12 Kveik

Dat zijn allebei gisten die ver door kunnen gisten. Voor een laag alcoholisch bier is een andere gist een betere keuze, bijvoorbeeld de S-33.

Jan de Graaff

Eventueel zou je, als je per se met een van deze twee gisten zou willen vergisten omdat je ze hebt liggen, kunnen overwegen om, als het SG is zoals je het FG hebben wil, te bottelen met Lallemand CBC-1. Dat is een bottelgist (neutraal) en tevens een "killergist". Met andere woorden, CBC-1 produceert toxines die andere gisten doodt en de doorvergisting stopt. CBC-1 produceert dan verder alleen nog maar koolzuur en een klein beetje alcohol. Je kunt zo op een effectieve manier de Kveik of de Belle Saison omleggen wanneer jij vind dat ze hun werk gedaan hebben.

Het is maar een ideetje; beetje onorthodox maar zou wel kunnen werken... CBC-1 vergist wel alle eenvoudige suikers die de Kveik of de Belle Saison overgelaten hebben (of die jij toevoegt voor het bottelen), dus dat kan nog best wel een eindje zijn als je ze te vroeg stopt.

Het alternatief is, zoals Jacques aangeeft, een gist nemen die niet heel ver doorvergist. Dat is de meer orthodoxe manier ;)

Goosser-brouw

Citaat van: oneman op 22-03-2023  14:36 uEen ver doorgegist bier kan leeg, waterig gaan smaken. Daarom gebruik je veelal een gist met een lager vergistingspercentage voor een laag alcoholisch bier.

Echter, bij een Saison is zeer droog een stijleigenschap, dus ja... ik vrees echter dat het met een zo'n laag alcoholpercentage en dan ook nog vergisten met een diastatische saisongist wel teveel van het goede kan worden.

Kortom, ik zou voor de Kveik gaan.

oneman

Geldt dit waterige ook als je cara en crystal mout gebruikt? Deze geven toch ook een stevigere mout smaak af.
Citaat van: Jacques op 22-03-2023  16:31 uDat zijn allebei gisten die ver door kunnen gisten. Voor een laag alcoholisch bier is een andere gist een betere keuze, bijvoorbeeld de S-33.

De reden waarom ik voor 1 van de genoemde wilde gaan is omdat ik deze waarschijnlijk ga brouwen richting de zomer en ik geen gistkast heb. De temperatuur zal zo'n 25 graden zijn, en deze gisten kunnen dat aan.

Jacques

Citaat van: Goosser-brouw op 22-03-2023  21:04 uDe reden waarom ik voor 1 van de genoemde wilde gaan is omdat ik deze waarschijnlijk ga brouwen richting de zomer en ik geen gistkast heb. De temperatuur zal zo'n 25 graden zijn, en deze gisten kunnen dat aan.

De S-33 kan dat ook aan. Begin bij een lage temperatuur, bijvoorbeeld 19°C. Door goed te koelen kun je dat bereiken. De temperatuur zal oplopen tot boven de 25°C maar dat betekent niet dat de gist het loodje legt. Wel krijg je meer esters, maar dat hoeft bij een licht alcoholisch bier geen probleem te zijn. In licht alcoholische bieren krijg je namelijk minder esters dan bij zware bieren.

Zambezi Special

Er zijn best wat andere gisten die 25 graden aankunnen, vooral onder de Belgische gisten.
En het is ook niet zo dat een gist die aanbevolen wordt tot 24 graden, het bij 25 niet meer doet.

Een van mijn eerste brouwsels was een laag alcohol bier dat me een beetje aan Vedett 2.7 deed denken. Het had een blondje moeten zijn maar ik had veel te grof geschroot. Dit was met M41

Arthur B

Citaat van: Jacques op 22-03-2023  21:15 uDe S-33 kan dat ook aan. Begin bij een lage temperatuur, bijvoorbeeld 19°C. Door goed te koelen kun je dat bereiken. De temperatuur zal oplopen tot boven de 25°C maar dat betekent niet dat de gist het loodje legt. Wel krijg je meer esters, maar dat hoeft bij een licht alcoholisch bier geen probleem te zijn. In licht alcoholische bieren krijg je namelijk minder esters dan bij zware bieren.

Met deze tips zijn ook van Lallemand een aantal gegadigden. De London is populair voor laag alcoholische bieren, maar ook Windsor of de Verdant komen bijvoorbeeld in aanmerking.

Chinook

Citaat van: JanDeGraaff op 22-03-2023  19:26 uEventueel zou je, als je per se met een van deze twee gisten zou willen vergisten omdat je ze hebt liggen, kunnen overwegen om, als het SG is zoals je het FG hebben wil, te bottelen met Lallemand CBC-1. Dat is een bottelgist (neutraal) en tevens een "killergist". Met andere woorden, CBC-1 produceert toxines die andere gisten doodt en de doorvergisting stopt. CBC-1 produceert dan verder alleen nog maar koolzuur en een klein beetje alcohol. Je kunt zo op een effectieve manier de Kveik of de Belle Saison omleggen wanneer jij vind dat ze hun werk gedaan hebben.

Het is maar een ideetje; beetje onorthodox maar zou wel kunnen werken... CBC-1 vergist wel alle eenvoudige suikers die de Kveik of de Belle Saison overgelaten hebben (of die jij toevoegt voor het bottelen), dus dat kan nog best wel een eindje zijn als je ze te vroeg stopt.

Het alternatief is, zoals Jacques aangeeft, een gist nemen die niet heel ver doorvergist. Dat is de meer orthodoxe manier ;)

Als ik MTF (zoek op Belle Saison op de pagina) moet geloven is Belle Saison killer neutraal. De referentie verwijst o.a. naar persoonlijke communicatie met iemand van Lallemand, dus misschien is het goed om dat bij ze na te vragen als je dit wil proberen. Ik kan het op de site niet meer vinden. Zou zonde zijn als je hier per ongeluk bommen mee maakt.

Ik zou zelf kiezen voor wat je voor ogen hebt. Een heel droog bier met fenolen of een kveik bier met mogelijk wat citrus karakter en 'kveik-bite'.

hansHalberstadt

Citaat van: Goosser-brouw op 22-03-2023  13:12 ukiezen tussen de Lallemand Belle Saison en de MJ12 Kveik.
Dan zou ik persoonlijk gaan voor de kveik, maar dat komt omdat die overeen komt met mijn eigen smaak. Helemaal mooi nauurlijk als je een split batch kunt maken en ze allebei inzetten. Daar kun je veel van leren qua invloed van de gist op de smaak. 

Fractus

Mijn ervaring met de Voss Kveik is een vrij normale vergistingsgraad van zo'n 75%. Als je tijdens het maischen ook lekker hoog gaat zitten in de temperatuur kun je de vergistingsgraad nog wat verder naar beneden duwen. Bij een éénstapsmaisch richting de 70 graden kruipen, bij tweestapsmaisch de 62-65 graden stap maar iets van 10 minuutjes, daarna naar 72.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 24-03-2023  12:16 uMijn ervaring met de Voss Kveik is een vrij normale vergistingsgraad van zo'n 75%.
Ik had ook zoiets.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.