BrewMonk 30l kook "probleem"?

Gestart door SjoerdvdB, 20-03-2023 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SjoerdvdB

Brouwbroeders! Ik heb jullie hulp nodig, en dan specifiek van BrewMonk eigenaren. Ik heb nu 3 keer gebrouwen met mijn nieuwe BrewMonk 30l ketel, en op zich alle drie de keren helemaal prima. Alleen heb ik een vraag rondom het in te stellen wattage tijdens de kook. Ik ben nogal conservatief met hoe hard ik kook, en op 1800 watt kookt de ketel rustig maar wel continu. Tijdens mijn laatste brouwsessie wilde ik wat extra vermogen toevoegen en heb ik 1900, 2000 en 2100 watt geprobeerd, maar dan krijg ik geen continue stabiele kook meer. Het hitte-element schakelt dan aan en uit om de zoveel secondes, zie youtube-filmpje. Dit leek mij een probleem met de ketel, maar de reactie van de leverancier zegt van niet:
"De brew monk heeft 2 verwarmingselementen, eentje van 1800 Watt en eentje van 700 Watt. Op 1800 Watt is het grote element dus continu ingeschakeld bij de kook. Vanaf het moment dat je hoger gaat ga je ook met het kleine element spelen. Als je 1900 Watt instelt dan gebruik je 1800 Watt (continu groot element) + 100 Watt klein element, het kleine element gaat dan pulseren en dat is wat je hier ziet. Om dus continu de hevige kook te houden zou je best op 2500 watt werken, hetgeen ook aangeraden is voor een goede rollende kook en wat ikzelf ook altijd instel tijdens het koken."
Dat zou betekenen dat je dus enkel een mooie continue kook kan krijgen door 1800 Watt in te stellen (rustige kook) of 2500 Watt (wat dan een heftige kook zou geven). Een middenweg zou er dan niet zijn.
De grote vraag is dus, mede BrewMonk eigenaren: Wat zijn jullie ervaringen? Kunnen jullie ook enkel stabiel koken op 1800 of 2500 Watt? Of kunnen jullie wel een tussen-wattage kiezen en een continue kook houden?
Zie mijn fantastische film-kunsten:


Snelbier

Bij mij precies hetzelfde. Op te hoog vermogen gaat de kook 'pulseren', aan/uit.
Als het vermogen te hoog is (kooksel te heet?) gaat het apparaat regelen, lijkt me ook de bedoeling.
Ik stel het vermogen in op batchgrootte; 1800 W voor ~12 L en tot 2300 W voor grote volumes. Werkt zo redelijk stabiel en ik verkook op 32 L ruim 12% bij 2300 W.

Het werkt bij mij dus prima met tussenliggende kookvermogens.
Hoe dichter je bij het 'ideale vermogen' instelt hoe minder golfbeweging in de verwarming.
Succes, Snelbier.

De Hopman

Ik kook altijd op 2200 W, en herken dit probleem eigenlijk niet. Moet zeggen dat ik er ook nooit nadrukkelijk op gelet heb, maar ben tijdens het koken altijd wel rondom de ketel bezig, en check regelmatig of alles er nog goed uitziet. Het is me nooit opgevallen dat er een schommeling in de kook zit, altijd als ik kijk is dezelfde rustige kook bezig, geen uitschieters.
Je zou eens wat verschillende vermogens kunnen proberen, zou kunnen dat je het ideale vermogen voor jouw situatie gewoon nog niet hebt gevonden.

Een andere mogelijkheid is dat het verwarmingselement uitschakelt omdat de temperatuur onderin de ketel te hoog oploopt. Heb je veel last van aangekoekte resten onderin je ketel? Opvallend veel trub? Heb je dit bij alle bieren, of vooral bij een moutstort met veel tarwe of ongemoute granen?

SjoerdvdB

Thanks voor jullie reacties heren! En goeie kritische vraag Hopman, ik ga vanavond eens uitproberen met enkel een ketel vol water om in ieder geval uit te sluiten of het wellicht aan aangebrandde meuk kan liggen. Will update tomorrow!

ExPeteriment

Het "tijdje aan tijdje uit" gedrag heb ik bij mijn zeer vergelijkbare Easybrew30 1 keer aangezien en kook sindsdien altijd op vol vermogen. Ik brouw 15 - 25 liter en heb dan een mooi rollende kook. Ik wil die niet periodiek zien stoppen.

ExPeteriment

Citaat van: De Hopman op 21-03-2023  09:49 uEen andere mogelijkheid is dat het verwarmingselement uitschakelt omdat de temperatuur onderin de ketel te hoog oploopt. Heb je veel last van aangekoekte resten onderin je ketel? Opvallend veel trub? Heb je dit bij alle bieren, of vooral bij een moutstort met veel tarwe of ongemoute granen?
Volgens mij is het gedrag geen gevolg van temperatuurmeting. Het apparaat zet het verwarmingselement als je bijvoorbeeld 500W wilt uit een element van 2000W maar 1/4 van de tijd aan. Dat met een lage freqentie, vandaar tijdje kook en tijdje niet. Ik vind dat niks.

hansHalberstadt

Citaat van: SjoerdvdB op 20-03-2023  21:50 ude reactie van de leverancier zegt van niet:
"De brew monk heeft 2 verwarmingselementen, eentje van 1800 Watt en eentje van 700 Watt. Op 1800 Watt is het grote element dus continu ingeschakeld bij de kook. Vanaf het moment dat je hoger gaat ga je ook met het kleine element spelen. Als je 1900 Watt instelt dan gebruik je 1800 Watt (continu groot element) + 100 Watt klein element, het kleine element gaat dan pulseren en dat is wat je hier ziet. Om dus continu de hevige kook te houden zou je best op 2500 watt werken, hetgeen ook aangeraden is voor een goede rollende kook en wat ikzelf ook altijd instel tijdens het koken."

Citaat van: ExPeteriment op 22-03-2023  19:23 uVolgens mij is het gedrag geen gevolg van temperatuurmeting. Het apparaat zet het verwarmingselement als je bijvoorbeeld 500W wilt uit een element van 2000W maar 1/4 van de tijd aan. Dat met een lage freqentie, vandaar tijdje kook en tijdje niet. Ik vind dat niks.

Dat zijn dus 2 verschillende conclusies met nogal verschillend gedrag.
In het eerste geval zal het gaan koken tussen een redelijk level en een iets hoger level.
In het 2e geval gaat het koken heen en weer tussen fel koken en helemaal niet meer koken.

Het vervelende is dat volgens de elektriciteitsnormen een apparaat alleen maar een aan/uit gedrag mag hebben met een bepaalde maximale herhalingsfrequentie die lager is (moet zijn om aan de normen te voldoen) naarmate je meer vermogen aan en uit gaat schakelen (dat heet pwm)
en onder een bepaalde frequentie (bv 0.1 Hz) ga je het zien als onregelmatig koken en dus mogelijk ongewenst. Het is dus een compromis wat de fabrikant moet sluiten. Dan is een vast vermogen van bv 2000 watt + pwm vermogen van bv 500 W een goede keuze. Bij 2100 Watt heb je dan 20% van de tijd 2000 Watt en 80% van de tijd 2500 Watt, dus dat ga je wel zien, maar effect valt mee. Met alles aan/uit met een 2500 Watt element zou je dan 84% van de tijd 2500 Watt maken en 16% van de tijd helemaal stoppen met koken.   

Aan het filmpje te zien lijkt het op het 2e. Dus totaal vermogen aan en uit in tegenstelling tot wat de fabrikant zegt. Je kunt dat makkelijk testen door te kijken naar het wat het ding uit het net opneemt. Door naar je elektriciteitsmeter te kijken of met een aparte vermogensmeter [1].
Het kan goed zijn dat de fabrikant overgestapt is van 2 elementen naar 1 element om kosten te besparen door een wat groter compromis te sluiten met performance. Dus dan zijn er misschien 2 varianten in omloop en heb jij dus net pech.

[1] bv https://www.bol.com/nl/nl/p/greenblue-gb202-vermogensmeter-wattmeter-display-meettijd-met-penaarde/9200000106652667/ 

Snelbier

Straks brouwen met energie-meter ertussen, weet ik ook eens wat ik op een brouwsel verbruik.
En kunnen we misschien zien hoe het apparaat 'regelt'.

- Maischwater opwarmen op verschillende vermogens.
Kijken of het vermogen constant blijft of dat Brewmonk in/uit-schakelt.
En tussen welke vermogens evt wordt geschakeld (min/max).

- Kooktest max vermogen (2500 W). Kijken hoe de Brewmonk regelt.
 Wat doet vermogen, en hoe is de kook..

- Kooktest vervolgen op lager vermogen (zal 2100W worden, brouwsel ~15L).

Wordt vervolgd.  Groet, Snelbier.

SjoerdvdB

Oh, dat is een rete-interessant experiment! Als je er dan ook filmpjes van kan maken over kook-gedrag en -intensiteit, dat zou fantastisch zijn!

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  07:40 uDat zijn dus 2 verschillende conclusies met nogal verschillend gedrag.
In het eerste geval zal het gaan koken tussen een redelijk level en een iets hoger level.
In het 2e geval gaat het koken heen en weer tussen fel koken en helemaal niet meer koken.

Het vervelende is dat volgens de elektriciteitsnormen een apparaat alleen maar een aan/uit gedrag mag hebben met een bepaalde maximale herhalingsfrequentie die lager is (moet zijn om aan de normen te voldoen) naarmate je meer vermogen aan en uit gaat schakelen (dat heet pwm)
en onder een bepaalde frequentie (bv 0.1 Hz) ga je het zien als onregelmatig koken en dus mogelijk ongewenst. Het is dus een compromis wat de fabrikant moet sluiten. Dan is een vast vermogen van bv 2000 watt + pwm vermogen van bv 500 W een goede keuze. Bij 2100 Watt heb je dan 20% van de tijd 2000 Watt en 80% van de tijd 2500 Watt, dus dat ga je wel zien, maar effect valt mee. Met alles aan/uit met een 2500 Watt element zou je dan 84% van de tijd 2500 Watt maken en 16% van de tijd helemaal stoppen met koken.   

Aan het filmpje te zien lijkt het op het 2e. Dus totaal vermogen aan en uit in tegenstelling tot wat de fabrikant zegt. Je kunt dat makkelijk testen door te kijken naar het wat het ding uit het net opneemt. Door naar je elektriciteitsmeter te kijken of met een aparte vermogensmeter [1].
Het kan goed zijn dat de fabrikant overgestapt is van 2 elementen naar 1 element om kosten te besparen door een wat groter compromis te sluiten met performance. Dus dan zijn er misschien 2 varianten in omloop en heb jij dus net pech.

[1] bv https://www.bol.com/nl/nl/p/greenblue-gb202-vermogensmeter-wattmeter-display-meettijd-met-penaarde/9200000106652667/ 

Helaas weet ik te weinig van elektrotechniek om dit echt te begrijpen, maar ik geloof dat ik grotendeels begrijp wat je omschrijft. Ik heb hiervoor een Brewferm ketel gehad (https://brouwland.com/nl/elektrische-brouwketels/20068-Brewferm-brewer-elektrische-brouwketel-30l.html) en die had wel specifiek 2 aparte elementen die apart aanstuurbaar waren, maar die was dan weer niet in stappen van 100 Watt instelbaar. De BrewMonk zou dan dus maar 1 element hebben volgens jouw theorie? Maar dat zou dan weer niet rijmen met een wel stabiele kook op 1800 watt, toch?

Ik ga vanavond zelf ook nog eens testen met enkel water (gistvat zit al vol) alleen zonder energie-meter ertussen.
To be continued!! :-)

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 23-03-2023  08:22 u..brouwen met energie-meter ertussen...  En kunnen we misschien zien hoe het apparaat 'regelt'.

- Maischwater opwarmen op verschillende vermogens.
Kijken of het vermogen constant blijft of dat Brewmonk in/uit-schakelt.
En tussen welke vermogens evt wordt geschakeld (min/max).

- Kooktest max vermogen (2500W). Kijken hoe de Brewmonk regelt.
 Wat doet vermogen, en hoe is de kook..

- Kooktest vervolgen op lager vermogen (zal 2100W worden, brouwsel ~15L).

Wordt vervolgd.  Groet, Snelbier.
Update tijdens brouwen:
Op vol vermogen (2500 W) water opwarmen.  Meter zegt ~2400 W, verwarmt continu.
Bij instelling 1900 W (water nog koud) pulseert vermogen tussen ~700 W en 2400 W.

Ga er dus van uit dat het kleine element ~700 W doet, verwarmt bijna continu.
Grote element ~1800 W wordt aan/uit geschakeld om gemiddeld ingesteld vermogen te halen.

Maischen op 1800 W.  Vermogen pulseert tussen 700 en 2400 W.
Grote element regelt, dmv aan/uit.
Als temperatuur te hoog wordt, gaat ook kleine 700W 'regelen' dmv aan/uit, pulseert tussen 0 en 700 W.

Koken over 2 uur.  Verwacht daar hetzelfde 'regelgedrag'...
Zal de update hier aanpassen, leest makkelijker.

Update KOKEN:  Op 2500 W lijkt vermogen continu >2400 W, géén regeling te zien in de 10 min dat ik het heb getest.
Op lagere instelling gaat grote element 'regelen', aan/uit.  Vermogen pulseert tussen 700 en 2400 W.
Op lager vermogen pulst het grote element korter, dus stabielere kook (minder golfbeweging in de kook).

>> Bij koken 2500 W instellen geeft stabiele kook, maar veel te heftig voor kleine brouwsels.
Lager vermogen instellen geeft kleine golfbewegingen in de kook.
Hoe lager je het vermogen instelt hoe korter de pulsen, dus stabielere kook.

hansHalberstadt

Citaat van: SjoerdvdB op 23-03-2023  09:29 uDe BrewMonk zou dan dus maar 1 element hebben volgens jouw theorie? Maar dat zou dan weer niet rijmen met een wel stabiele kook op 1800 watt, toch?
stabiele kook betekent dat het element constant aan is. Dus als je dan ook nog meer dan 1800 wat kunt instellen dan moet er dus nog een 2e element zijn. Maar we moeten misschien rekening houden met een wijziging in de productie, dus dan zou een deel van de ketels 1 element hebben en een deel 2 elementen. Maar of dat echt zo is weet ik niet. dan zou het gedrag bij verschillende brouwers anders moeten zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 23-03-2023  11:33 uGa er dus van uit dat het kleine element ~700W doet, verwarmt bijna continu.
Grote element ~1800 W wordt aan/uit geschakeld om gemiddeld ingesteld vermogen te halen.
Dat zou het filmpje wel verklaren want 700 Watt zal niet genoeg zijn om het echt te laten koken en 2400 watt ziet er dan uit als fel koken. Dat is wat het filmpje ook laat zien.

hansHalberstadt

Nog even om de mogelijkheden voor de fabrikant aan te geven.
Je hebt 2 elementen: 700 Watt en 1800 Watt. En een controller die de fabrikant zo kan programmeren dat het optimale gedrag eruit komt met mogelijkheid voor PWM van beide elementen.
Er zijn dan 3 'ideale' vermogens die je altijd stabiel kunt genereren: 1)700, 2)1800 en 1+2) 2500 Watt.
(En met wat lengte van je verlengsnoer en variatie op de netspanning kan het nog een beetje variëren met ca 10%)
-met pwm op element 1 kun je traploos regelen tussen 0 en 700 Watt.
-met element 2 kun je traploos regelen tussen 0 en 1800 Watt.
-met 1 continue aan en 2 PWM kun je regelen tussen 700 en 2500 Watt
-met 2 continue aan en 1 PWM kun je regelen tussen 1800 en 2500 Watt


Misschien is wat ze doen afhankelijk van welk vermogen je instelt. De vraag is natuurlijk wat je dan het beste kunt doen om de fluctuaties bij elk vermogen zo klein mogelijk te maken en of de fabrikant dat dan inderdaad handig heeft gekozen. Ik zou zeggen:
0-700 Watt : 1 pwm
700-1800 Watt:1 aan en 2 pwm
1800-2500 Watt: 2 aan en 1 pwm
vol vermogen: 1 en 2 aan

Maar de vraag is dus wat er in het echt is gekozen.   

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  12:31 uNog even om de mogelijkheden voor de fabrikant aan te geven.
Je hebt 2 elementen: 700 Watt en 1800 Watt. En een controller die de fabrikant zo kan programmeren dat het optimale gedrag eruit komt met mogelijkheid voor PWM van beide elementen.
Er zijn dan 3 'ideale' vermogens die je altijd stabiel kunt genereren: 1)700, 2)1800 en 1+2) 2500 Watt.
(En met wat lengte van je verlengsnoer en variatie op de netspanning kan het nog een beetje variëren met ca 10%)
-met pwm op element 1 kun je traploos regelen tussen 0 en 700 Watt.
-met element 2 kun je traploos regelen tussen 0 en 1800 Watt.
-met 1 continue aan en 2 PWM kun je regelen tussen 700 en 2500 Watt
-met 2 continue aan en 1 PWM kun je regelen tussen 1800 en 2500 Watt


Misschien is wat ze doen afhankelijk van welk vermogen je instelt. De vraag is natuurlijk wat je dan het beste kunt doen om de fluctuaties bij elk vermogen zo klein mogelijk te maken en of de fabrikant dat dan inderdaad handig heeft gekozen. Ik zou zeggen:
0-700 Watt : 1 pwm
700-1800 Watt:1 aan en 2 pwm
1800-2500 Watt: 2 aan en 1 pwm
vol vermogen: 1 en 2 aan

Maar de vraag is dus wat er in het echt is gekozen.       
Op het filmpje wordt gezegd dat je het element hoort klikken. Zal een relais zijn, dan valt pwm af. Lijkt me dat je dan alleen instelbaar maakt op 0, 700, 1800 en 2500 W. Anders apparaat ombouwen naar SSR.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  12:31 uNog even om de mogelijkheden voor de fabrikant aan te geven.
Je hebt 2 elementen: 700 Watt en 1800 Watt. En een controller die de fabrikant zo kan programmeren dat het optimale gedrag eruit komt met mogelijkheid voor PWM van beide elementen.
Er zijn dan 3 'ideale' vermogens die je altijd stabiel kunt genereren: 1)700, 2)1800 en 1+2) 2500 Watt.
(En met wat lengte van je verlengsnoer en variatie op de netspanning kan het nog een beetje variëren met ca 10%)
-met pwm op element 1 kun je traploos regelen tussen 0 en 700 Watt.
-met element 2 kun je traploos regelen tussen 0 en 1800 Watt.
-met 1 continue aan en 2 PWM kun je regelen tussen 700 en 2500 Watt
-met 2 continue aan en 1 PWM kun je regelen tussen 1800 en 2500 Watt


Misschien is wat ze doen afhankelijk van welk vermogen je instelt. De vraag is natuurlijk wat je dan het beste kunt doen om de fluctuaties bij elk vermogen zo klein mogelijk te maken en of de fabrikant dat dan inderdaad handig heeft gekozen. Ik zou zeggen:
0-700 Watt : 1 pwm
700-1800 Watt:1 aan en 2 pwm
1800-2500 Watt: 2 aan en 1 pwm
vol vermogen: 1 en 2 aan

Maar de vraag is dus wat er in het echt is gekozen.   

Zie mijn eerdere 'test':
Vol vermogen is alles aan, tot temperatuur is bereikt.  Bij koken lijken beide aan te blijven.
Boven 700 W regelt grote element dmv aan/uit.
Onder 700 W regelt kleine element dmv aan/uit.  Grote element doet dan natuurlijk niets.

Kleine element zal in praktijk continu verwarmen.  Verklaart ook waarom ik daar soms wat aanbranden zie.
Groet, Snelbier.

ExPeteriment

Citaat van: Snelbier op 23-03-2023  13:55 uZie mijn eerdere 'test':
Vol vermogen is alles aan, tot temperatuur is bereikt.  Bij koken lijken beide aan te blijven.
Boven 700 W regelt grote element dmv aan/uit.
Onder 700 W regelt kleine element dmv aan/uit.  Grote element doet dan natuurlijk niets.

Kleine element zal in praktijk continu verwarmen.  Verklaart ook waarom ik daar soms wat aanbranden zie.
Groet, Snelbier.
Dank, hoe snel gaat het aan/uit gedrag?

Snelbier

Citaat van: ExPeteriment op 23-03-2023  14:01 uDank, hoe snel gaat het aan/uit gedrag?
Bij maischen regelt alles op temperatuur, vooral grote element.
Schakelt dan bij opwarmen +/- om de 30 seconden.
Bij lager ingesteld vermogen is de 'aan'-periode wat korter.

Bij koken op lager vermogen (net gekookt op 2100W) schakelt grote element elke minuut even uit, +/- 10seconden?
Kooksel blijft continu (zachtjes) rollen, je ziet er weinig van als je het niet weet  8)

Regeling lijkt wat lomp, maar het blijkt bij mij prima te werken  :weetniet:
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Mijn Brewmonk is 1e generatie, bouwjaar 2019. Kan zijn dat later wat is veranderd.

ExPeteriment

Citaat van: Snelbier op 23-03-2023  15:04 uBij maischen regelt alles op temperatuur, vooral grote element.
Schakelt dan bij opwarmen +/- om de 30 seconden.
Bij lager ingesteld vermogen is de 'aan'-periode wat korter.

Bij koken op lager vermogen (net gekookt op 2100W) schakelt grote element elke minuut even uit, +/- 10seconden?
Kooksel blijft continu (zachtjes) rollen, je ziet er weinig van als je het niet weet  8)

Regeling lijkt wat lomp, maar het blijkt bij mij prima te werken  :weetniet:
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Mijn Brewmonk is 1e generatie, bouwjaar 2019. Kan zijn dat later wat is veranderd.
Nogmaals dank, bij mijn Easybrew30 van paar jaar oud, verdwijnt de kook periodiek vrijwel. Net als op het filmpje eerder in dit draadje.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 23-03-2023  13:38 uOp het filmpje wordt gezegd dat je het element hoort klikken. Zal een relais zijn, dan valt pwm af. Lijkt me dat je dan alleen instelbaar maakt op 0, 700, 1800 en 2500 W. Anders apparaat ombouwen naar SSR.
pwm is sowieso met een periodtijd van misschien wel een halve minuut. Maar kan ook aan/uit zijn die direct reageert op de gemeten temperatuur. Maar maakt ook niet zoveel uit, beide geeft onregelmatig koken.

ExPeteriment

Citaat van: Snelbier op 23-03-2023  15:04 uBij maischen regelt alles op temperatuur, vooral grote element.
Schakelt dan bij opwarmen +/- om de 30 seconden.
Bij lager ingesteld vermogen is de 'aan'-periode wat korter.

Bij koken op lager vermogen (net gekookt op 2100W) schakelt grote element elke minuut even uit, +/- 10seconden?
Kooksel blijft continu (zachtjes) rollen, je ziet er weinig van als je het niet weet  8)

Regeling lijkt wat lomp, maar het blijkt bij mij prima te werken  :weetniet:
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Mijn Brewmonk is 1e generatie, bouwjaar 2019. Kan zijn dat later wat is veranderd.
Nogmaals dank, bij mijn eb30 van paar jaar oud, verdwijnt de kook periodiek vrijwel. Net als op het filmpje eerder in dit draadje.
Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  16:27 upwm is sowieso met een periodtijd van misschien wel een halve minuut. Maar kan ook aan/uit zijn die direct reageert op de gemeten temperatuur. Maar maakt ook niet zoveel uit, beide geeft onregelmatig koken.
pwm bij Arduino is 490 Hz.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 23-03-2023  17:38 ubij Arduino is 490 Hz.
Je kunt best zo'n element met een hogere frequentie aan en uit zetten, maar dan voldoe je niet aan de regelgeving voor elektrische apparaten. De reden is dat dan je buren ook mee kunnen genieten van de netspannings variatie die in en uitschakelen van zware loads veroorzaakt. dat zie je terug in verlichting die dan gaat knipperen in het ritme van jouw aan/uit regeling.

Snelbier

Citaat van: SjoerdvdB op 23-03-2023  09:29 u... De BrewMonk zou dan dus maar 1 element hebben volgens jouw theorie? Maar dat zou dan weer niet rijmen met een wel stabiele kook op 1800 watt, toch?...
...
@ SjoerdvdB: Brewmonk heeft 2 verwarmingselementen, zeker weten. Heb de bodem ooit opengeschroefd ivm losse kabel-doorvoer en water in de LCD (door eigen lompe fout).
Gezien tests in dit topic lijkt het een klein element van ~700 W en een groter van ~1800 W.
Zelfde testje laat zien dat beide elementen regelen dmv aan/uit. Lekker simpel.
700 W fungeert als 'basis', staat bijna altijd aan.
Grote element 'regelt', dmv pulsen van ~30 seconden. Afhankelijk van ingesteld vermogen.
Bij te hoog ingesteld vermogen (ten opzichte van volume in de ketel, brouwerskunde/inzicht vereist) is de energie-puls te heftig. Geeft golfbeweging in maischtemperatuur én kookgedrag.
Vooral bij koken zal je dan zien dat even niét gekookt wordt en later wel, golfbeweging.

Wat mij betreft: Kookvermogen instellen naar volume.
- 2500 W is eigenlijk al wat veel voor 32 L. WEL lekker stabiel. NIET bruikbaar voor volumes <20 L.
- 1800 W is ruim voldoende voor 15 L met 'normaal' SG.
- Zware RIS verder indikken? Zal <20 L zijn voor koken, maar zet gerust vermogen op max (2500 W).
Kookt binnen 1 uur 3 liter weg.  SG~1100 dan makkelijk haalbaar.

Afgeleide discussie over regel-gedrag etc is allemaal waardevol voor medehobbybrouwers. Mag wat mij betreft doorgaan tot het gaatje.
Proost, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.