Scharrebier voor AT5

Gestart door eveliengroenen, 20-03-2023 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

eveliengroenen

Hallo iedereen,

Voor het programma De Straten van Amsterdam van AT5 ben ik op zoek naar een hobbybrouwer in de Amsterdam. We gaan een aflevering opnemen bij de Scharrebiersluis en het lijkt ons heel leuk om scharrebier te proeven in de uitzending. Het gaat maar om 2 glazen. Het bestaat nu natuurlijk niet meer, maar wel interessant om te proeven wat er vroeger werd gedronken. Is er heel toevallig iemand die ons hier verder mee kan helpen? De opnames zijn al over twee weken, dus het is nogal kortdag, maar misschien dat iemand toch kan helpen. Ik hoor het graag!
Vriendelijke groet,

Evelien
AT5

De Hopman

Volgens Google:
CiteerScharrebier 1.0
(weinig gebruikt,verouderend)

dun, schraal bier van goedkope kwaliteit

[Ingrediƫnt] bevat weinig alcohol
[Bereiding] wordt bereid door tijdens de laatste fase van het filtreren de laatste wort, de zogenaamde nawort, met het spoelwater nog op te vangen. Daarin zitten minder suikers en daardoor zit er in het bier minder smaak en alcohol.
[Waardering] is bier van mindere kwaliteit

Als ik het internet een beetje afstruin lijkt het erop dat scharrebier (scharbier/scharrelbier) vooral een bijproduct is van het brouwen van een goed bier. Echt een recept kan ik zo gauw niet vinden. Twee weken is ook wel erg kort, zelfs als iemand morgen gaat brouwen is het met een beetje pech nog niet eens uitgegist wanneer de opnames beginnen, laat staan dat er na het bottelen koolzuur gevormd is en het bier de tijd heeft gekregen om even te rijpen.

Ik zou zeggen: koop een kratje Heineken, dan zit je waarschijnlijk aardig in de buurt  ;D  ;)

De Hopman

Maar even zonder gekheid: tenzij iemand toevallig onlangs een scharrebier (of tafelbier) gemaakt heeft en hier nog een flesje van heeft staan gaat een 'echt' scharrebier niet lukken. Daarnaast is denk ik ook niet echt te achterhalen hoe dit gesmaakt heeft zonder recept van het originele bier waar het scharrebier van gemaakt wordt.

Aangezien de kijker toch niet kan proeven wat in het glas zit zou je voor een benadering een makkelijk verkrijgbaar (blond) bier kunnen nemen, en dat met water aan kunnen lengen tot je op zo'n 2,5% alcohol uitkomt.
Bijvoorbeeld Grolsch blond met water in een verhouding 1:1,5 geeft een slap waterig bier.
Op korte termijn denk ik het beste alternatief  :weetniet:

Fractus

Wel een leuk idee om een hobbybrouwer bij de opnames te betrekken! 2 weken is te kortdag om een heel bier te brouwen, maar er zijn misschien wel andere mogelijkheden.

Zoals hierboven aangegeven is het eigenlijk een restproduct, de naloop van de vloeistof na filteren. Je kunt wellicht bij een hobbybrouwer op bezoek als deze gaat brouwen, waarin hij laat zien hoe er gefilterd wordt en wanneer dit scharrebier gemaakt zou worden. Kan de hobbybrouwer ook meteen uitleggen waarom dit schraal bier oplevert en waarom het goedkoper was. Er is vast een hobbybrouwer te vinden binnen die ring die de komende twee weken nog een brouwdag gepland heeft ;)

Wolter

Wellicht is even contact opnemen met de Bierkaai (Amsterdamse brouwvereniging) een handige stap. Dan heb je indirect contact met een grote groep brouwers uit de juiste regio.
Voor de contactgegevens kan je terecht op de website www.debierkaai.net

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.