Weizenrecept op basis van advies Weyermann

Gestart door tdp, 20-03-2023 10:58 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Citaat van: Peter B. op 07-04-2023  09:59 uHi Teun.

Een goede Weizen brouwen is ook mijn quest. Mijn favouriete Weizen is de Maisel's Weisse, wat dan ook het referentie kader is om te brouwen. In februari heb ik weer een brouwpoging ondernomen, om mijn favouriete Weizen te creëren. Is het een idee om samen elkaars Weizens te proeven?

Groet, Peter

Peter,

Dat lijkt mij een heel goed plan! Deze poging gaat zo dadelijk op fles, dus binnenkort kunnen we prima een uitwisseling doen!

Teun

Dantel

Citaat van: tdp op 20-03-2023  10:58 uAangezien ik iedere keer het echte Weizen karakter miste in mijn pogingen, heb ik maar eens gemaild met Weyermann. Op basis van hun adviezen tot het volgende recept gekomen. Ze gaven aan het vooral in het maischschema te zoeken.

Waar ik benieuwd naar ben, of je uiteindelijk datgene wat je miste in je Weizen er nu ingekregen hebt .

tdp

Citaat van: Dantel op 08-04-2023  07:10 uWaar ik benieuwd naar ben, of je uiteindelijk datgene wat je miste in je Weizen er nu ingekregen hebt .

Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar! Het monster tijdens het bottelen beloofde in ieder geval veel goeds

Dantel

Citaat van: tdp op 08-04-2023  09:11 uDaar ben ik dus ook erg benieuwd naar! Het monster tijdens het bottelen beloofde in ieder geval veel goeds

A cool, houd ons op de hoogte.

alstro

Citaat van: tdp op 08-04-2023  09:11 uDaar ben ik dus ook erg benieuwd naar! Het monster tijdens het bottelen beloofde in ieder geval veel goeds

Je mag nu wel proeven hoor, we zijn erg benieuwd

tdp

Citaat van: alstro op 19-04-2023  21:42 uJe mag nu wel proeven hoor, we zijn erg benieuwd

Ik zet er eentje koud om hem morgen te proeven :).

Dantel

Citaat van: tdp op 20-04-2023  08:48 uIk zet er eentje koud om hem morgen te proeven

Het is NU dus morgen ... en en en en en ? ;)

Arthur B

Nee. Nu pas. En een Weizen mag je vroeg drinken met Weißwurst. 😌

tdp

Citaat van: Arthur B op 21-04-2023  09:15 uNee. Nu pas. En een Weizen mag je vroeg drinken met Weißwurst. 😌

Een kenner, zo te horen! Lekker hoor!!

Dantel

Citaat van: Arthur B op 21-04-2023  09:15 uEn een Weizen mag je vroeg drinken met Weißwurst.

Doet me denken aan Krones, is een Duits Bedrijf in Neutraubling , die custom made Brouwinstallaties en flessenvulinstallaties maken (werken ook veel samen met de Uni van München Lehrstuhl bier).
En die hadden 's morgens rond de koffiepauze inderdaad Weisswurst mit Weizen in de pauze.
Uit de frisdrankautomaten kon je naast Cola Fanta what ever ook een Weizen halen.

tdp

Dan hierbij de eerste proefnotitie:

- Bij het openen een goede sis, mooi op druk.
- Aroma is duidelijk kruidnagel, maar in de achtergrond ook een subtiele geur van banaan.
- Lichtroebel met inschenken, het toevoegen van de gist maakt het verhaal compleet. Schuim is nog iets dun, cola-achtig, maar ingezakt tot een ringetje is deze wel verder mooi.
- Eerste slok: Romig, zoetig, vol, kruidnagel met een hint van banaan. Dit is dus waar ik naar op zoek ben. Iets plakkerig op de tong, met ene lichte prikkeling bij de afdronk.

Ten opzichte van mijn eerdere pogingen:
- Het weeïge/zurige zit er niet aan, niet zo muf. Deze is ook romiger dan de eerdere pogingen.

Echt, ik ben zeer content met deze poging! De combinatie van het maischschema met de T-58 heeft voor mij een prachtige weizen opgeleverd!

Dantel

Citaat van: tdp op 21-04-2023  20:08 uEcht, ik ben zeer content met deze poging! De combinatie van het maischschema met de T-58 heeft voor mij een prachtige weizen opgeleverd!

Kijk van zulke berichten word ik blij, was dat maischschema van Weyermann dus niet helemaal voor niets.

Arthur B

Citaat van: tdp op 21-04-2023  20:08 uEcht, ik ben zeer content met deze poging! De combinatie van het maischschema met de T-58 heeft voor mij een prachtige weizen opgeleverd!

Top. Ben benieuwd wat dit schema met de Lallemand zou doen. Mooie vergelijking voor op de lijst.

tdp

De kans is aanwezig dat ik dat nog wel een keer probeer ;)

tdp

Vandaag de 2.0 versie in ketel. Maischschema wat aangepast, ipv fosforzuur gebruik nu zuurmout, en ik ga de Munich Classic gebruiken vandaag, ietwat onderenten op 21 graden.

tdp

BrouwHulp Recept uitdraai

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgTarwemoutViking Malt5 EBC59,5 %
1,75 kgPilsmoutViking Malt3 EBC18,9 %
1,75 kgBarke Münchner MalzWeyermann20 EBC18,9 %
0,25 kgZuurmoutWeyermann5 EBC2,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen37,0 °C1 min.1 min.4,1 l/kg
Kruidnagelrust43,0 °C5 min.15 min.4,1 l/kg
Eiwitrust55,0 °C15 min.5 min.4,1 l/kg
B amylase65,0 °C13 min.30 min.4,1 l/kg
A amylase72,0 °C12 min.30 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,1 l/kg

Eric v B

Citaat van: tdp op 14-06-2023  10:34 uBrouwHulp Recept uitdraai

Geen hop en gist deze keer? ;)

tdp

tdp

IMG_3956.jpeg

39 liter @ 1.050 in het gistvat, semi open vergisting.

Kan het effect van een open vergisting niet te maken hebben met dat je niet onder enige vorm van druk vergist? Een waterslot of blow-off zorgt toch altijd voor een bepaalde tegendruk

Snelbier

Citaat van: tdp op 14-06-2023  19:50 u... Kan het effect van een open vergisting niet te maken hebben met dat je niet onder enige vorm van druk vergist? Een waterslot of blow-off zorgt toch altijd voor een bepaalde tegendruk
Druk van waterslot of blowoff is 1 millibar per cm waterkolom, max 10cm in een waterslot. Verwaarloosbaar; luchtdruk fluctueert al meer op een dag.
Ben ook wel benieuwd of die open vergisting wat oplevert en waarom..

Zelf 9 juni je 'Weyermann-recept' gebrouwen, incl lange maischschema en open vergisting eerste 2 dagen.  Mijn eerste weizen, dus we proberen wat..
Gist MJI-M20. Gestart op 19'C, oplopend naar 22'C.
In 3 dagen van SG-1050 naar 1018. Daarna weinig bubbels meer.
SG nu 1016, dag 6.  Gist sukkelt naar de eindstreep.
Weinig ervaringen met M20 te vinden? Weet niet wat ik er van moet verwachten.
Lijkt me dat deze nog een paar puntjes moet/mag doorgisten.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: tdp op 14-06-2023  19:50 uKan het effect van een open vergisting niet te maken hebben met dat je niet onder enige vorm van druk vergist? Een waterslot of blow-off zorgt toch altijd voor een bepaalde tegendruk

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn waarom bij een weizen open vergistingskuipen worden gebruikt, die in verhouding tot grote CCT's vrij ondiep zijn.

seed7

Citaat van: Jacques op 15-06-2023  17:22 uDat zou inderdaad de reden kunnen zijn waarom bij een weizen open vergistingskuipen worden gebruikt, die in verhouding tot grote CCT's vrij ondiep zijn.

Het idee is meer dat de gist meer toegang tot zuurstof heeft, met name in de eerste vier dagen van de gisting. De gistkuipen zijn ook zo gemaakt dat het schuim tot aan de rand staat en uit de tuut overloopt. Je hebt dus veel minder een CO2 deken boven in de kuip. De ruimtes worden ook aardig geventileerd, je kunt er gewoon rond lopen zonder dat je van je stokje gaat door zuurstofgebrek.

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 15-06-2023  19:37 uHet idee is meer dat de gist meer toegang tot zuurstof heeft, met name in de eerste vier dagen van de gisting. De gistkuipen zijn ook zo gemaakt dat het schuim tot aan de rand staat en uit de tuut overloopt. Je hebt dus veel minder een CO2 deken boven in de kuip. De ruimtes worden ook aardig geventileerd, je kunt er gewoon rond lopen zonder dat je van je stokje gaat door zuurstofgebrek.

ingo

Zuurstofopname tijdens de hoofdgisting zorgt ook voor meer esters. Laat weizen nu een bierstijl zijn waarbij esters (banaan) een belangrijk onderdeel zijn het smaakprofiel. Ook druk heeft invloed op de productie van esters. Een hogere druk betekent minder esters. Een weizen hoor je daarom niet onder druk te vergisten...

Arthur B

Citaat van: Jacques op 15-06-2023  21:49 uEen weizen hoor je daarom niet onder druk te vergisten...

Of in ieder geval niet tot de vergisting zo goed als klaar is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-06-2023  17:22 uDat zou inderdaad de reden kunnen zijn waarom bij een weizen open vergistingskuipen worden gebruikt, die in verhouding tot grote CCT's vrij ondiep zijn.
Volgens mij draaien we nu in cirkeltjes. Deze discussie was in het begin van het topic ook al gevoerd. Toen bleek dat die open kuipen behoorlijk diep zijn, dus de onderste laag gist wel omder een paar meter waterkolom (en het waterslot is 1 cm waterkolom dus inderdaad verwaarloosbaar zoals al opgemerkt)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.