Bier opnieuw kroonkurken

Gestart door Koempel, 18-03-2023 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Koempel

Hallo,

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik heb nog een kratje van mijn zelfgebrouwen bier staan.
Nou zou ik daar een andere kleur kroonkurk op willen doen, aangezien ik binnenkort een themafeest heb met alles in die kleur. Hebben jullie hier ervaringen mee? Hoelang duurt het ongeveer voordat er genoeg druk is opgebouwd in het flesje?

Groet,
Koempel

Broewerke

Citaat van: Koempel op 18-03-2023  17:34 uHallo,

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik heb nog een kratje van mijn zelfgebrouwen bier staan.
Nou zou ik daar een andere kleur kroonkurk op willen doen, aangezien ik binnenkort een themafeest heb met alles in die kleur. Hebben jullie hier ervaringen mee? Hoelang duurt het ongeveer voordat er genoeg druk is opgebouwd in het flesje?

Groet,
Koempel

Je bent zo weer een paar weken verder maar stel je eerst de vraag, wil ik een lekker schuimend en mooi ogend biertje of een krat met flesjes en dopjes in de passende kleur en de dopjes gooi je toch op een hoop. Maak een hoopje van dopjes in de gewenste kleur en neem geen risico met opnieuw doppen. Feest en geniet ervan, welk soort dopje je ook gaat kiezen.

hansHalberstadt

Als je een nieuwe dop erop zet dan raak je helemaal niet zoveel druk kwijt. In bier zit ca 0.5% koolzuur opgelost en dat is 5 gram koolzuur per liter bier. Dus er flesje van 300ml is dat 1.5 gram en dat is dan weer een volume koolzuurgas van 750ml. De kopruimte is ca 9 ml en staat normaal op een druk van 2 BAR bij kamertemperatuur. Dus dan heb je 18 ml koolzuur in je kopruimte zitten en 750 in je bier. Als je nu een ander dopje erop zet en dat heel voorzichtig openmaakt en gelijk een ander dopje erop legt dan blijft de koolzuur mooi als deken in je kopruimte liggen (zwaarder als lucht) en ontsnapt er 8 ml koolzuur van je 750 ml. Dan heb je dus nog 742 ml over en dat gaat zich weer herverdelen over de kopruimte+ bier zodat er na een tijdje weer 2 Bar druk op je flesje staat. Feitelijk iets minder namelijk 742/750 x zoveel=99% van wat je had.

De boodschap is dus dat je gerust een andere dopje erop kunt doen zonder dat je te weinig koolzuur in je bier overhoudt. Maar zorg er wel voor dat je niet blaast of zo dus dat de koolzuur mooi als deken in je kopruimte blijft liggen.     

Jacques

Citaat van: Koempel op 18-03-2023  17:34 uHallo,

Groet,
Koempel

Omdoppen heeft altijd het risico van extra oxidatie van je bier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-03-2023  21:04 uOmdoppen heeft altijd het risico van extra oxidatie van je bier.
Maar hoeveel lucht komt er in je flesje als je dat netjes doet: dopje er voorzichtig af, overdruk koolzuur komt vrij en gelijk ander dopje erop? Heb ik wel vaker gedaan, lijkt geen probleem.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2023  21:18 uMaar hoeveel lucht komt er in je flesje als je dat netjes doet: dopje er voorzichtig af, overdruk koolzuur komt vrij en gelijk ander dopje erop? Heb ik wel vaker gedaan, lijkt geen probleem.

We hebben er al heel vaak over gediscussieerd, maar overdruk wil niet zeggen dat er geen zuurstof bij het bier kan komen. Het is niet voor niets dat commerciële brouwerijen er alles aan doen om zuurstof uit te sluiten bij het bottelen ondanks dat het bier is oververzadigd is met koolzuur. En in gebotteld bier kan zuurstof via de kroonkurk in het bier komen ondanks de koolzuuroverdruk.
Maar laten we alsjeblieft die discussie niet overdoen, want dat leidt niet tot overtuiging van de ander.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-03-2023  21:30 uWe hebben er al heel vaak over gediscussieerd, maar overdruk wil niet zeggen dat er geen zuurstof bij het bier kan komen. Het is niet voor niets dat commerciële brouwerijen er alles aan doen om zuurstof uit te sluiten bij het bottelen ondanks dat het bier is oververzadigd is met koolzuur.
Toch moet ik daar wel een opmerking over maken. Bij bottelen heb je het over een flesje wat alleen lucht bevat. Hier heb je het over een flesje wat alleen koolzuur bevat op het moment dat je het gaat herdoppen. Dat zijn dus 2 compleet verschillende omstandigheden die je niet met elkaar kunt vergelijken.   

Theo Mol

Citaat van: Koempel op 18-03-2023  17:34 uMisschien een beetje een rare vraag, maar ik heb nog een kratje van mijn zelfgebrouwen bier staan.
Nou zou ik daar een andere kleur kroonkurk op willen doen, aangezien ik binnenkort een themafeest heb met alles in die kleur.

Nee, helemaal geen rare vraag, maar de dopjes vervangen lijkt me riskant.
Je zou ook capsules op je flesjes kunnen doen - wijnflessen hebben dat wel - over de kroonkurk heen.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 18-03-2023  21:47 umaar de dopjes vervangen lijkt me riskant.
Wat zie je dan als risico als je het doet zoals ik voorstelde?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2023  21:42 uBij bottelen heb je het over een flesje wat alleen lucht b
Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2023  21:42 uBij bottelen heb je het over een flesje wat alleen lucht bevat.

Nee, bij commerciële brouwerijen worden de flessen voorgespannen met koolzuur. De grote jongens doen er echt alles aan om zuurstof te voorkomen.

En hier laat ik het bij.

Snelbier

Citaat van: Koempel op 18-03-2023  17:34 u... ik heb nog een kratje van mijn zelfgebrouwen bier staan. Nou zou ik daar een andere kleur kroonkurk op willen doen, aangezien ik binnenkort een themafeest heb met alles in die kleur. Hebben jullie hier ervaringen mee?
.. Hoelang duurt het ongeveer voordat er genoeg druk is opgebouwd in het flesje?
Op safe spelen: potje sneldrogende verf, lakstift, of spuitbus met penseeltje ? Action is je vriend.
Proost, Snelbier.

Sigurd

Het lijkt me dat met verf aan de slag gaan de veiligste optie is. Of je moet een manier/middel hebben om het bier tot net boven de hals te laten schuimen, zodat je het nieuwe kroonkurkje over de schuim kan vastzetten.

hansHalberstadt

Citaat van: Koempel op 18-03-2023  17:34 uaangezien ik binnenkort een themafeest heb
Hoelang duurt het ongeveer voordat er genoeg druk is opgebouwd in het flesje?
Even afgezien van de vraag of je nu wel of geen oxidatie krijgt: qua druk heb je in ieder geval geen probleem.
En als je 1 of 2 dagen voor het feest de biertjes omdopt dan kan ik me niet voorstellen dat je last kan hebben van oxidatie. (als dat al een rol speelt want zoals gezegd blijft er als het goed is netjes een koolzuurdeken in de kopruimte van je dopje staan en als je snel een ander dopje erop doet kan daar nooit zo snel zuurstof naar binnen diffunderen). Overschilderen is simpeler misschien, maar nu heb je zelf een onderbouwde keus.

hansHalberstadt

Ik zal vandaag eens een biertje omdoppen en dan overmorgen de druk in beide flesjes meten en het verschil proeven.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  09:47 uik zal vandaag eens een biertje omdoppen en dan overmorgen de druk in beide flesjes meten en het verschil proeven.
Goed koelen voor omkatten, dan ga je er weinig tot NIKS van merken op zo'n korte termijn, zoals je weet  ;) .
Toch zou ik zelf op safe spelen, voor geval iemand een fles langer bewaart. Oxidatie, besmetting, verzin het maar.
Toch leuk dat je dit exberiment gaat uitvoeren.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  09:47 uIk zal vandaag eens een biertje omdoppen en dan overmorgen de druk in beide flesjes meten en het verschil proeven.

Na hoeveel tijd ga je de bieren proeven? En worden de bieren door meerdere proevers gekeurd. De ene proever is namelijk veel gevoeliger voor oxidatiesmaken dan de andere.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  16:33 uNa hoeveel tijd ga je de bieren proeven? En worden de bieren door meerdere proevers gekeurd. De ene proever is namelijk veel gevoeliger voor oxidatiesmaken dan de andere.
Het gaat mij vooral even om het verschil in druk en koolzuurprikkeling te testen mbt wat ik verwacht. De smaaktest doe ik als eerste indicatie. Maar zoals gezegd: als je het omdoppen netjes doet dan komt er vrijwel geen zuurstof in van buiten omdat de koolzuur als deken blijft liggen. Het flesje is immers (als je bottelt op de normale manier botteld) gebotteld met ca 8 ml kopruimte dus 8 ml lucht en met ook nog de nodige extra zuurstof opgenomen tijdens het vullen van het flesje. bij het omdoppen komt daar hooguit 0 (als je het goed doet) tot een paar tiende ml (als je het slecht det) lucht bij. Dat is dus verwaarloosbaar qua oxidatie belasting tov wat je al had toegebracht aan belasting bij het bottelen.       

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  16:56 uHet gaat mij vooral even om het verschil in druk en koolzuurprikkeling te testen mbt wat ik verwacht.

Ik twijfel geen moment aan jouw berekening van het koolzuurgehalte.

Bij het zelfbrouwen gaat het mij om de smaak (en de smaakstabiliteit).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  16:59 uIk twijfel geen moment aan jouw berekening van het koolzuurgehalte.

Ik twijfelde daar zelf een beetje aan, dus wilde het even zeker weten dat ik geen denkfout maak.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  09:47 uIk zal vandaag eens een biertje omdoppen en dan overmorgen de druk in beide flesjes meten en het verschil proeven.
Vandaag geproefd.
Origineel bier 2.2BAR, smaak kruidnagel+ banaan, esters heel licht zurig
Herdopt bier 1.8 BAR, smaak kruidnagel+ banaan, esters, maar iets neutraler

Esterenbrouw

Ik moet wel eens omdoppen als ik voor een wedstrijd geen gouden of zilveren dop
op mijn flesjes heb.
Ik leg de flesjes in de diepvries en laat ze bijna bevriezen (tot je ziet dat het bier
stroperiger wordt in de flessenhals tegen het licht)
Ik ga er vanuit dat de meeste koolzuur dan in het bier is opgenomen.
En dan binnen enkele seconden ontkurken en nieuwe kurk erop.
Ik krijg de indruk dat je dan nauwelijks koolzuur verliest.

hansHalberstadt

Die 1.8 Bar is lastig te achterhalen of dat nu lager is tgv koolzuur verlies of dat er al minder in het flesje zat. Ik zou het proefje nog een keer over moeten doen met 1 flesje. Druk meten, dan dop vervangen en een paar dagen later nog eens druk meten. Volgens de berekening zou het zelfs bij 20°C nauwelijks moeten schelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.