Grainfather G40 en kleine(re) batches

Gestart door Jan de Graaff, 13-03-2023 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Mijn Klarstein ketel van 15 liter heeft het begeven en ik moet dus iets nieuws. Nou vind ik het op zich wel handig om in voorkomende gevallen een grotere batch (>20 liter) te kunnen brouwen, maar meestal zal ik toch rond de 15 liter blijven. Dat blijkt voor mij een goede hoeveelheid te zijn.

Ik weet dat de G40 ook kleinere batches aankan, zelfs van 10 liter, maar heeft iemand hier ervaring mee? Is het inderdaad goed te doen om circa 15 liter batches te brouwen met de G40? Of kan iemand uit eigen ervaring zeggen dat de G30 dan misschien toch handiger is (sommigen van jullie zijn immers van een G30 naar een G40 overgestapt)?

Ik kon in het grote G40 topic niet terugvinden wat de typische batch-grootte is van G40 brouwers en of iemand al ervaring heeft met kleinere batches.

Alvast bedankt voor de inzichten!

Hopfenfox

Om die reden kijk ik al een tijdje naar de Brewzilla. Mijn Klarstein/Hopfengott doet het nog prima, maar op termijn wil ik de stap wel maken. Zelfs de 65L ketel kan piepkleine batches brouwen door de afvoer midden onderin en de lage filterplaat. Alleen al die kinderziektes... benieuwd naar de reacties op deze G40.

Jacques

Vandaag heb ik een brouwsel van 22 liter gebrouwen in mijn Grainfather G40. De kleinste batch tot nu toe was 16 liter, de grootste 42 liter. Kleiner dan 15 liter (3 kg mout) zou ik niet zo snel doen omdat je dan een heel dun filterbed hebt.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 13-03-2023  17:29 uDe kleinste batch tot nu toe was 16 liter
Maar dat ging dus wel goed, lees ik hier uit?

Ik heb ook al op Reddit gezien dat iemand voor kleinere batches (circa 11 liter) met een brouwzak in zijn G40 brouwt, maar dat lijkt mij nou weer net niet de bedoeling. Hoewel, voor alleen de maisch kan het wel. De G30 is natuurlijk smaller en daardoor zal het filterbed ook dikker zijn bij kleinere batches.

Maar als 16 liter goed kan, dan is dat wel weer een opsteker voor mij.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 13-03-2023  19:13 uMaar dat ging dus wel goed, lees ik hier uit?
Het ging. De filterlaag was wel laag. Ligt natuurlijk aan de zwaarte van het bier. Bij een heel zwaar bier heb je relatief meer mout in je ketel. Echte filterproblemen heb je niet snel door het dubbele filtersysteem.

Edwin brouwt

Hier staan de gegevens van de g40:

https://www.themaltmiller.co.uk/blog/the-grainfather-family-has-grown-part-one-the-g40/

Ik lees dat dat 10 liter het minimum is maar ook dat de minimale moutstort 5kg moet zijn, maar andere bronnen zeggen 3kg.

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 13-03-2023  22:21 uHier staan de gegevens van de g40
Dank je, Edwin. Die gegevens heb ik inderdaad gelezen, maar het gaat mij vooral om de ervaringen. Naarmate ik mij er meer in verdiep lijken die niet echt in het voordeel van de G40 (voor enkel kleinere batches, wel voor al het andere!) te spreken. Er lijkt een redelijk groot gat te zitten tussen wat geclaimd wordt en feitelijk mogelijk is.

De BrewZilla 35L Gen 4 kan prima 5 liter batches brouwen; de BZ 65L Gen 4 ook zelfs... David Heath heeft dat in een filmpje laten zien. Als het dan toch een Grainfather zou moeten worden, is de G30 wellicht beter geschikt voor mij dan de G40. Maar misschien een BrewZilla Gen 4 nog beter. Volgens David Heath is de kwaliteit van de BrewZilla Gen 4 vergelijkbaar met die van de GF G30 en dat is best goed. KegLand heeft een heleboel grote stappen in het verbeteren van hun ketels gezet; erg indrukwekkend. De BZ Gen 4 ketels zijn de G30 alweer een flinke stap vooruit. En de beschikbaarheid van reserveonderdelen is ook niet slecht, net als bij GF.

Of ik moet mijn 15L batch eis overboord gooien en minstens 20L batches gaan brouwen. Maar ik weet nog niet helemaal zeker of ik dat wel wil.

(Met dank aan @Hopfenfox die mij op het spoor van de BrewZilla's gezet heeft)

Edwin brouwt

Ik ken de Brewzilla gen 4 niet, wel andere Chinese ketels. De kwaliteit van de ketels is niet veel slechter dan de grainfather. Wat ik wel echt een groot voordeel van Grainfather vind is de controller met temperatuurregeling. Die zorgt ervoor dat precies het wattage gebruikt wordt om de mout op een bepaalde temperatuur te houden; je ziet op het display precies dat het vermogen omlaag gaat wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt.
Is dat dan bij die gen4 ook?

(Trouwens jammer dat je 15 liter ketel het begeven heeft; ik zag hem bij jou en was zeker gecharmeerd)

Broewerke

Misschien een optie voor zij die flexibel willen zijn in volumes.
Brouw gewoon 20 liter. Je kunt kiezen om een gedeelte einde kook of begin kook in Champagne flessen vacuüm te bewaren. Het enige wat je moet doen is te zorgen welke recept je hebt gemaakt. Een volgende batch hoef je alleen maar te koken als je hetzelfde bier wilt. Ik pas dit al jaren toe bij brouwsels die ik wat hoger in alcohol wil. Bv starten met 5 liter van een ander brouwsel  als maishwater.

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 14-03-2023  19:09 uIs dat dan bij die gen4 ook?
Yup, die heeft ook dezelfde PID aansturing. Sterker, je kunt bij de BZ G4 zelf de waardes voor de P, I en D ingeven, dus nog meer controle. Nou is dat wel een wetenschap in zichzelf, dus over het algemeen zullen de standaardwaarden niet veranderd worden, vermoed ik.

Citaat van: Edwin brouwt op 14-03-2023  19:09 u(Trouwens jammer dat je 15 liter ketel het begeven heeft; ik zag 'm bij jou en was zeker gecharmeerd)
Ja, inderdaad, de Antioxin! Was ook erg tevreden met die ketel en het formaat :huilen:

Citaat van: Edwin brouwt op 14-03-2023  19:09 uIk ken de brewzilla gen 4 niet, wel andere Chinese ketels.
Hoe meer ik mij erin verdiep hoe positiever KegLand en hun producten eruit springen. Ik kende ze niet zo goed en schaarde ze voor het gemak ook onder de "Chinese ketels". Maar dat is inmiddels toch niet meer zo. Het zijn Aussies met een grote passie voor brouwen en hun producten reflecteren dat. Er worden aan die kant van de aardbol mooie producten gemaakt voor ons brouwers, met de GFs uit Nieuw Zeeland.

Citaat van: Broewerke op 14-03-2023  19:45 uBrouw gewoon 20 liter.
Dat heb ik ook overwogen, maar dat betekent wel weer zo'n 6 à 7 flessen extra die je ergens moet bewaren voor een volgende keer. En dan zul je zien dat je de volgende keer net weer een heel andere moutstort nodig hebt. En nog eens 6, 7 flessen mout extra. Op een gegeven moment heb je voornamelijk flessen met mout... Ik brouw kleinere batches omdat ik liever meer verschillende bieren brouw.

Ik denk dat ik, alles bij elkaar nemend, naar alle waarschijnlijkheid toch uit ga komen op de BrewZilla 35L Gen 4. Daarmee is zelfs een 5 liter brouwsel heel goed mogelijk en heb je toch nog de mogelijkheid om zo nu en dan (voor een verjaardag, bijvoorbeeld) eens flink extra te brouwen..

Theo Mol

Citaat van: JanDeGraaff op 14-03-2023  19:54 uIk denk dat ik, alles bij elkaar nemend, naar alle waarschijnlijkheid toch uit ga komen op de BrewZilla 35L Gen 4. Daarmee is zelfs een 5 liter brouwsel heel goed mogelijk en heb je toch nog de mogelijkheid om zo nu en dan (voor een verjaardag, bijvoorbeeld) eens flink extra te brouwen..

Ik ben benieuwd wat het wordt, zelf zit ik ook op de wip bij het kiezen van een nieuwe ketel. Laat vooral weten hoe het apparaat bevalt.

tdp

Ik heb bij de aanschaf van mijn ketels daar ook wel mee zitten stoeien. Ik ben voor een 3 pans opstelling van SS Brewtech gegaan, en heb er tevens nog een kleine opstelling bij, waarin ik +/- 6,5/7 liter netto kan brouwen.

Een koelbox of Igloo koeler van bijv. 7,5 of 10 liter, een soeppan om in te koken en je komt een heel eind!

Jan de Graaff

Citaat van: tdp op 15-03-2023  15:49 uEen koelbox of Igloo koeler van bijv. 7,5 of 10 liter, een soeppan om in te koken en je komt een heel eind!
Als ik foto's/videos zie van hoe ze in Noorwegen traditioneel met Kveik brouwen, is dat zelfs al luxe  :D

Ik ben toch meer van de een-pans-automaten; dat bergt ook nog eens makkelijker op. Tot ik een nieuwe schuur heb (waar ik een hoekje voor mijzelf kan reserveren) moet het brouwen 'erbij' gedaan worden. Ik heb wel mijn eerste pan nog staan waarin ik weer een 10L BIAB zou kunnen doen, maar dat zie ik toch niet helemaal meer zitten..

Murmillo

Citaat van: JanDeGraaff op 15-03-2023  16:02 uAls ik foto's/videos zie van hoe ze in Noorwegen traditioneel met Kveik brouwen, is dat zelfs al luxe  :D

Ik ben toch meer van de een-pans-automaten; dat bergt ook nog eens makkelijker op. Tot ik een nieuwe schuur heb (waar ik een hoekje voor mijzelf kan reserveren) moet het brouwen 'erbij' gedaan worden. Ik heb wel mijn eerste pan nog staan waarin ik weer een 10L BIAB zou kunnen doen, maar dat zie ik toch niet helemaal meer zitten..

Ik lees deze post met interesse en vroeg me af of u ook gedacht heeft aan een 27/29l weckketel met element?

Edwin brouwt

En verschil met de g40 en de brewzilla 35 gen is de tegenstroomkoeler van de GF. Die werkt toch echt heel fijn.
En ik zou even checken of de pomp 100 graden aan kan, dat is best handig in sommige gevallen (de Chinese ketels mogen geen 100 graden wordt pompen).

Maar dat minimum van 5 liter batches is top hoor.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-03-2023  20:48 uHet ging. De filterlaag was wel laag.
Wat is volgens jou het probleem met een dunne filterlaag?

Hopfenfox

Citaat van: Edwin brouwt op 16-03-2023  00:07 uEn verschil met de g40 en de brewzilla 35 gen is de tegenstroomkoeler van de GF. Die werkt toch echt heel fijn.
En ik zou even checken of de pomp 100 graden aan kan, dat is best handig in sommige gevallen (de Chinese ketels mogen geen 100 graden wordt pompen).

Maar dat minimum van 5 liter batches is top hoor.

Geen probleem met die pomp, Brewzilla heeft zijn eigen tegenstroomkoeler en dat werkt goed samen. Inmiddels heb ik zelf die koeler van Brew Monk die ik op termijn aan de Brewzilla wil koppelen als het er van komt. Ik wacht even de 4.1 af zodat de kinderziektes er uit zijn. Vooralsnog kan ik toch niet groter brouwen omdat mijn koelkastje de beperkende factor is, daarin past geen groter gistvat ;-) De Gen 4 spreekt me wel aan met de geperforeerde bodem en het vermogen om alles zelf in te stellen en batches van 5-35 liter te kunnen maken.

Jan de Graaff

Citaat van: Hopfenfox op 16-03-2023  08:50 uGeen probleem met die pomp
Klopt, de pomp is gecertificeerd tot 120ºC, ruim voldoende dus. En ik heb ook een RVS tegenstroomkoeler die uitstekend werkt.

Voor kinderziektes ben ik niet zo bang. Zoals David Heath ook al aangaf, kun je kinderziektes vooral verwachten in de software, niet zozeer in de hardware. De software kan eenvoudig OTA (WiFi) geüpdatet worden.
De hardware ziet er goed doordacht uit (uitgezonderd de "Heat Exchanging Disk" (zie ook hier), maar die kun je later toevoegen of zelf maken). Maar goed, ik heb ook wat meer haast dan jij... mijn huidige ketel is stuk ;)

Hopfenfox

Goeie timing wel want een maand geleden was de Brewzilla hier nog 100 euro duurder dan nu...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-03-2023  08:02 uWat is volgens jou het probleem met een dunne filterlaag?
Dat het wort niet helder wordt. Overigens wordt dat later wel het geval als je veel hop gebruikt, maar dat is niet bij alle bierstijlen gewenst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.