Waterslot blijft borrelen

Gestart door Mous, 10-03-2023 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Mous

Ik ben 5 liter blond bier aan het brouwen. Het huidige stadium is dat alles in de vergistingsemmer zit. De hoofdvergisting ging prima en duurde enkele dagen. Maar de nagisting duurt nu al 3 weken, en het waterslot borrelt nog stees 1x per minuut.

Nu heb ik dit recept al meerdere keren gebrouwen zonder problemen. Na ongeveer 2 weken was alles gereed om te bottelen. In het huidige geval dus niet.
Nu kan ik gewoon gaan bottelen maar denk dat het risico van ontploffende bierflesjes aanwezig is.  :-\

Heeft iemand een advies wat ik het beste kan doen. Misschien is geduld bewaren ook een oplossing.

Zambezi Special

Heb je een hydrometer of refractometer?
Zo ja, dan even een monstertje nemen en meten en een paar dagen later weer.

Als je met refractometer meet, dan kan je de waarde die je meet wel gebruiken om te zien of er verandering is.
Maar je kan niet direct de SG bepalen. Daar moet je even een correctie op toepassen (meeste brouw software heeft dit en ook brew king)

Mous

Bedankt voor je reactie. Ik heb beiden dus ga ik even meten. Bij stabiele meting kan ik bottelen?
Zou overhevelen nog wat kunnen brengen? Dan is in ieder geval het bezinksel er uit.

CeesM

Staat je vergistingsemmer op een plaats waar de temperatuur onstabiel is?
Bijvoorbeeld een ruimte dat overdag warmer wordt en s'nachts kouder.

Mous

Een beetje. Ik vermoed dat de temperatuur tussen de 18 en 20 graden varieert. Als de zon op het raam staat misschien een graadje meer.

CeesM

Als het kouder wordt krimpt het bier en de lucht, dan trekt er een beetje lucht in en als het warmer wordt zet het wat uit, waardoor er af en toe je waterslot wat bubbels geeft.
Dat heeft al effect bij een verschil van 1°C.

hansHalberstadt

Heb je dryhop gebruikt? Welke gist heb je gebruikt? Het kan zijn dat de gist tegen het einde is neergeslagen, maar nog niet helemaal uitgegist. Door het neerslaan kan de gist wat moeilijker suiker opnemen, zeker als het een flocculerende gist is dan duurt het langer om helemaal uitgegist te raken. Of als je een gist hebt met var diastaticus eigenschappen, dan wordt er nog langzaam onvergistbare suiker afgebroken tot vergistbare suiker en dat wordt dan vergist en kan een tijdje doorgaan.   

Zambezi Special

Citaat van: Mous op 10-03-2023  12:16 uBedankt voor je reactie. Ik heb beiden dus ga ik even meten. Bij stabiele meting kan ik bottelen?
In principe Ja.
Maar laat even de waardes weten voordat je bottelt

della8

Citaat van: Mous op 10-03-2023  11:00 uIk ben 5 liter blond bier aan het brouwen. Het huidige stadium is dat alles in de vergistingsemmer zit. De hoofdvergisting ging prima en duurde enkele dagen. Maar de nagisting duurt nu al 3 weken, en het waterslot borrelt nog stees 1x per minuut.

Nu heb ik dit recept al meerdere keren gebrouwen zonder problemen. Na ongeveer 2 weken was alles gereed om te bottelen. In het huidige geval dus niet.
Nu kan ik gewoon gaan bottelen maar denk dat het risico van ontploffende bierflesjes aanwezig is.  :-\

Het lijkt erop dat je bier nog steeds actief aan het gisten is, waardoor de waterslot nog steeds bubbelt. Dit betekent dat er nog steeds koolstofdioxide wordt geproduceerd door de gist in het bier, en het is mogelijk nog niet volledig gefermenteerd.

Als je te vroeg bottelt, bestaat het risico van overcarbonatie, waardoor de flessen kunnen exploderen. Dit kan gevaarlijk en rommelig zijn, dus het is het beste om dit te vermijden.

Mijn advies zou zijn om nog even te wachten en de gisting te blijven monitoren. Je kunt de dichtheid van het bier controleren met behulp van een hydrometer om te zien of het gestabiliseerd is. Zodra de dichtheid gedurende enkele opeenvolgende dagen hetzelfde blijft, is dit een teken dat de gisting is voltooid en is het veilig om het bier te bottelen.

Heeft iemand een advies wat ik het beste kan doen. Misschien is geduld bewaren ook een oplossing.

Mous

Citaat van: Zambezi Special op 10-03-2023  11:23 uHeb je een hydrometer of refractometer?

Als je met refractometer meet, dan kan je de waarde die je meet wel gebruiken om te zien of er verandering is.
Maar je kan niet direct de SG bepalen. Daar moet je even een correctie op toepassen (meeste brouw software heeft dit en ook brew king)
Citaat van: Zambezi Special op 10-03-2023  11:23 uHeb je een hydrometer of refractometer?

Ik heb de zojuist de waarden gemeten met zowel de refractometer als de hydrometer en kom tot het volgende:
Refractometer SG 1026 - 6,3% Brix
Hydrometer SG 1010
Gemeten bij 17°C.

Verder nog even naar de smaak gekeken, maar dit geeft geen bijzonder afwijking.

hansHalberstadt

Eind SG zonder begin SG zegt weinig.

hansHalberstadt

Combinatie
Hydrometer SG 1010
Zou begin SG=1048 opleveren en 78.30 SVG.
Dat is wat je normaal verwacht, maar zegt nog niets over of je kunt gaan bottelen, immers SVG kan variëren tussen ca 65 en 100%. Zie ook bericht #6

Mous

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2023  11:19 uEind SG zonder begin SG zegt weinig.

Begin SG was 1050 gemeten met de refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: Mous op 11-03-2023  12:03 uBegin SG was 1050 gemeten met de refractometer.
ok, zie dan #11

Mous

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2023  13:32 uok, zie dan #11

Wanneer kan ik het beste gaan bottelen dan? Toch als het waterslot niet meer bubbelt toch.
Verder lijkt alles goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Mous op 11-03-2023  17:02 uWanneer kan ik het beste gaan bottelen dan? Toch als het waterslot niet meer bubbelt toch.
Verder lijkt alles goed.

ja, als het waterslot een aantal dagen (liefst ca een week) niet meer bubbelt dan kun je bottelen.
de boodschap is dus dat niet de waarde van het SG zegt wanneer je kunt bottelen, maar dat het SG niet meer zakt. (zakken van het SG is hetzelfde als bubbelen van je waterslot [1])

[1] In bijzondere omstandigheden kan het voorkomen dat je waterslot toch bubbelt als het al is uitgegist, bv als je sterke temperatuurstijging hebt of als er ineens een lagedrukgebied nadert waardoor de barometerwaarde snel zakt.
Kijken over een aantal dagen zorgen er ook voor dat dat soort effecten uitmiddelen.

Mous

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2023  17:33 uja, als het waterslot een aantal dagen (liefst ca een week) niet meer bubbelt dan kun je bottelen.
de boodschap is dus dat niet de waarde van het SG zegt wanneer je kunt bottelen, maar dat het SG niet meer zakt. (zakken van het SG is hetzelfde als bubbelen van je waterslot [1])

[1] in byzondere omstandigheden kan het voorkomen dat je waterslot toch bubbelt als het al is uitgegist, bv als je sterke temperatuursteiging hebt of als er ineens een lagedruk gebied nadert waardoor de barometerwaarde snel zakt.
kijken over een aantal dagen zorgen er mede voor dat dat soort effecten uitmiddelen.

Bedankt voor je waardevolle reactie Hans! Ik wacht nog even met bottelen.

hansHalberstadt

Kun je eens aangeven welke gist je hebt gebruikt en of je toevallig dryhop hebt toegevoegd?

Mous

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2023  18:02 uKun je eens aangeven welke gist je hebt gebruikt en of je toevallig dryhop hebt toegevoegd?

Nee, ik heb geen dryhop toegevoegd. De gist is SafAle English Ale (S-04).

Zambezi Special

Refracto na correctie en hydro zijn nagenoeg hetzelfde (zou ook moeten) :)
En Hans heeft gelijk dat de waardes alleen niks zeggen
Maar het geeft wel een indicatie. Jouw schijnbare vergistingsgraad ligt rond de 82 % en dat wijst erop dat je tegen het einde van de vergisting zit

Meet na 3 dagen weer even en als de waarden hetzelfde zijn kan je bottelen

Mous

Citaat van: Zambezi Special op 12-03-2023  07:18 uRefracto na correctie en hydro zijn nagenoeg hetzelfde (zou ook moeten) :)
En Hans heeft gelijk dat de waardes alleen niks zeggen
Maar het geeft wel een indicatie. Jouw schijnbare vergistingsgraad ligt rond de 82 % en dat wijst erop dat je tegen het einde van de vergisting zit

Meet na 3 dagen weer even en als de waarden hetzelfde zijn kan je bottelen

Bedankt. Ga ik doen!

Mous

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2023  11:24 ucombinatie
Hydrometer SG 1010
zou begin SG=1048 opleveren en 78.30 SVG.
dat is wat je normaal verwacht, maar zegt nog niets over of je kunt gaan bottelen, immers SVG kan varieren tussen ca 65 en 100%. Zie ook bericht#6

Zou je een link na je vergistingsprogramna willen sturen Hans. Kan het niet vinden op internet.
Maar vindt dit wel interessant om te kunnen berekenen 

hansHalberstadt

Software staat hier toegelicht:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=574554
Gaat dan om bierrekenen
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/Bierrekenen
en dan specifiek om de tab: alcoholberekeningen en dan subtab eind SG-eindbrix-begin SG-Beginbrix
rekendemo_eind.gif
Kan wel zijn dat je dan nog met wat vragen blijft zitten, dus misschien dan even afgesplitst topic daarvoor aanmaken

Mous

Vandaag weer gemeten. De refractometer geeft 1025 SG of 6,3 Brix.
De vergisting is nagenoeg op zijn eind. Desondanks borrelt het waterslot nog eenmaal per 2 minuten.
Begonnen met de cold crash. Dit weekend ga ik bottelen.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Al met al blijft het vreemd. Heb dit al 3x gebrouwen en nog niet meegemaakt.

Jacques

Citaat van: Mous op 15-03-2023  20:20 uVandaag weer gemeten. De refractometer geeft 1025 SG of 6,3 Brix.
De vergisting is nagenoeg op zijn eind. Desondanks borrelt het waterslot nog eenmaal per 2 minuten.
Begonnen met de cold crash. Dit weekend ga ik bottelen.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Al met al blijft het vreemd. Heb dit al 3x gebrouwen en nog niet meegemaakt.

Het eind SG is dus 1010. Je hebt een vergistingsgraad van 81%, dat is netjes.
Maar omdat er nog steeds koolzuurontwikkeling is kan het zijn dat je te veel koolzuur in je fles gaat krijgen.
Ik zou geen clod crash doen, maar juist de temperatuur verhogen om te zorgen dat het bier goed uitgist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.