Callista Pale Ale

Gestart door Sigurd, 10-03-2023 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Sigurd op 14-03-2023  10:07 uMet betrekking tot de helderheid van het wort heb ik onvoldoende ervaring. Ik zou dit eigenlijk willen testen, maar ervaar tijdens het brouwen toch altijd nog tijdsnood.
Jacques: jij meet ook met een digitale refractometer. Heb jij dit wel eens getest of ervaring mee?

Tijdens het maischen meet ik ook regelmatig het SG. Bij een G40 gaat dat heel makkelijk omdat ik een beetje wort uit het siliconen slangetje in een kleine glazen maatbekertje laat stromen. Het gaat hierbij om gefilterde wort afkomstig van de pomp. Dit wort is vrij helder. Maar filteren door een kieselgur filtertje zal een betrouwbaarder beeld geven.
De meting is echter een indicatie voor het verloop van het maischproces. Er hoeft op dat moment niet nauwkeurig gemeten te worden.

Sigurd

Citaat van: Jacques op 14-03-2023  11:09 uTijdens het maischen meet ik ook regelmatig het SG. Bij een G40 gaat dat heel makkelijk omdat ik een beetje wort uit het siliconen slangetje in een kleine glazen maatbekertje laat stromen. Het gaat hierbij om gefilterde wort afkomstig van de pomp. Dit wort is vrij helder. Maar filteren door een kieselgur filtertje zal een betrouwbaarder beeld geven.
De meting is echter een indicatie voor het verloop van het maischproces. Er hoeft op dat moment niet nauwkeurig gemeten te worden.

Precies, maar hoe doe je dat tijdens/einde kook? Filter je dan eerst?

Sigurd

Zojuist heb ik gist afgelaten en gemeten: SG 1.015 en pH 4,23.

Waar ik mij over verbaasde was de hoeveelheid schuim die tijdens het aftappen gevormd werd. Ik heb dat bij de eerdere brouwsels niet zo gezien. Het schuim bleef ook gewoon staan. Nu kwam er veel wort mee, maar dat gebeurde anders eigenlijk ook wel. Zoveel CO2 kan er toch niet opgelost zijn dat nu vrijkomt?

IMG_1899 groot.jpeg

IMG_1900 groot.jpeg 

Chinook

Citaat van: Jacques op 14-03-2023  00:03 uGrappig. Afgelopen vrijdag zei Gino Baert van Fermentis bij De Roerstok dat je het beste koudhop kunt toevoegen als er nog vergisting is. Als de vergisting voorbij is, is er namelijk geen sprake meer van biotransformatie. Dat betekent dat niet alle hoparoma's vrijgemaakt worden.

Zie ook https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/biotransformation-keep-hops-alive-with-yeast

Hier is best veel om te doen. Ik was toevallig gisteren een stukje aan het kijken van Genus Brewing over biotransformatie hoppen (BT) en zij stelden net als andere bronnen dat BT hop een hele andere, subtiele smaak geeft die vrij makkelijk wordt overschaduwd door een tweede koudhop. En inderdaad ook dat er mensen zijn die beweren dat een whirlpool ook al voldoende bijdraagt aan BT smaken. Ikzelf doe eigenlijk alleen nog maar aan redelijk laat koudhoppen, omdat dat moeite scheelt. Het werkt ook beter om een waas te behouden in je bier.

Chinook

Citaat van: Sigurd op 14-03-2023  10:07 uIk denk nu zelf ook dat de verdamping tijdens het koelen, hopstand en overbrengen naar het vergistingsvat een grote rol speelt. De G40 is best breed, maar zou dit dan 3 SG punten, of in dit specifieke geval 1,1 liter zijn?

Ik weet niet of een liter reëel is, maar het kan best flink zijn lijkt mij. Ik heb daar zelf eigenlijk nooit goed op gelet moet ik zeggen.

CiteerDe G40 pompt in principe alles leeg exclusief datgene wat in de pomp achterblijft. Ik maak gebruik van het standaard profiel van de G40 in Brewfater. Die gaat uit van een verlies trub/koeler van 3 liter. In het recept wordt dus rekening gehouden met deze 3 liter verlies. Omdat ik de tegenstroomkoeler na overpompen helemaal in het vergistingsvat leeg laat lopen, zou dit bij mij iets minder moeten zijn. In dit geval kwam de hopkegel helemaal droog te liggen, maar blijkbaar zit daar toch best veel wort in. Ik ga vanaf nu, op basis van de hoeveelheid hop, ook rekening met dit verlies houden.

Die berg bevat best veel vloeistof. Ik heb hem wel eens uitgeknepen en was verbaasd over de hoeveelheid.

CiteerZo heb ik er nog niet over nagedacht! Tijdens het maischen klopt alles, maar door verdamping kan ik mijn voorstellen dat de brouwzouten niet allemaal of in verhouding mee de lucht in gaan.

Ik pas altijd de pH op basis van meting aan nadat de maisch 15 minuten onderweg is. Wel voeg ik alle berekende brouwzouten vooraf toe aan maisch en spoelwater, waarbij ik bij deze laatste door steeds te meten de pH naar het juiste niveau breng. Voor pH gebruik ik overigens fosforzuur.

Ik meet het spoelwater vooraf precies af, halverwege het op temperatuur brengen voeg ik de zouten toe (inclusief de helft van het fosforzuur). Eenmaal op de eind temperatuur (90°C) neem ik samples met pipet die ik terug koel om de pH te meten. Ik ben regelmatig dat ik onder de gewenste pH uitkom (pH 4). Hoe erg is dit? Ik heb nooit geprobeerd om de berekende hoeveelheid direct toe te voegen. Zou dit gewoon kunnen en kom ik dan goed uit?

Volgens mij is deze werkwijze prima. Ik snap alleen niet wat je bedoelt over je pH. Als de pH van je spoelwater al te laag is hoef je toch niet nog meer zuur toe te voegen? Ik weet niet wat het effect van te zuur spoelwater is eigenlijk. Volgens mij is vooral te hoge pH een probleem met de extractie van tannines. Lage pH zou misschien wel stressvol kunnen zijn voor gist, maar ik denk niet dat je zo laag eindigt.

Citaat van: Sigurd op 14-03-2023  10:28 uDe eerste gift heb ik na 3 dagen afgelaten. De tweede heeft er 2 1/2 dag in gezeten. Ik heb deze een klein beetje afgelaten zodat de hop onder het tap-uitlaat niveau was gezakt en daarna direct overgebracht naar keg.

De keg vul ik volledig met water/starsan oplossing. Deze blaas ik leeg met CO2. Voor het aflaten/sampelen en keggen zet ik de vergister altijd onder een CO2 druk van ongeveer 80mbar.

De bierslang (eva barrier inwendig 5) laat ik zich eerst altijd met bier vullen, dan laat ik een klein beetje af en sluit deze daarna pas aan op de keg.

Ik denk zelf niet dat er sprake is van oxidatie. De smaak voordat ik ging drooghoppen was lekker.

Hmmm dan weet ik niet waar dat aan zou kunnen liggen eigenlijk. Misschien is deze hop er gewoon niet geschikt voor. Je proces klinkt goed. Het enige wat ik kon bedenken was misschien je slang (gas of bier) of een connector van een enigszins poreus materiaal.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 14-03-2023  19:29 uPrecies, maar hoe doe je dat tijdens/einde kook? Filter je dan eerst?

Tijdens het koken neem ik ook monsters en laat die zo'n 5 minuten afkoelen. De meeste vaste delen zakken ondertussen uit Na het koken neem ik een monster uit het siliconen slangetje van de koeler. Die wort is weer gefilterd door de filterplaat van de G40 en de hoprestanten.

Sigurd

Citaat van: Chinook op 11-03-2023  16:35 u...Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Het resultaat is niet al te best. Die Melanoidin brengt de boel uit balans. Ik had een erg moutige smaak verwacht, maar dat is er niet. Er zit een beetje een kafjes smaak (tannine?) en iets assige (as) (na)smaak aan. Het bier heeft naar mijn mening te weinig body en is iets te droog. De hop smaakt goed, maar alles is gewoon off. Deze hop met een drooghop kan ik mij wel voorstellen, maar dan wel in een ronde body (zoetje).

Kortom body en balans niet goed en een niet lekkere bijsmaak van de melanoidin. Voorlopig geen experimenten meer  ;D.

Zojuist het Kölsch recept van TDP weer gebrouwen met wat lichte aanpassingen gedaan zodat ik van de verschillen kan leren. Ook heb ik David Heath ontdekt en staan er al een aantal recepten in brewfather om te gaan brouwen.

Chinook

Citaat van: Sigurd op 24-03-2023  19:24 uHet resultaat is niet al te best. Die Melanoidin brengt de boel uit balans. Ik had een erg moutige smaak verwacht, maar dat is er niet. Er zit een beetje een kafjes smaak (tannine?) en iets assige (as) (na)smaak aan. Het bier heeft naar mijn mening te weinig body en is iets te droog. De hop smaakt goed, maar alles is gewoon off. Deze hop met een drooghop kan ik mij wel voorstellen, maar dan wel in een ronde body (zoetje).

Kortom body en balans niet goed en een niet lekkere bijsmaak van de melanoidin. Voorlopig geen experimenten meer  ;D.

Zojuist het Kölsch recept van TDP weer gebrouwen met wat lichte aanpassingen gedaan zodat ik van de verschillen kan leren. Ook heb ik David Heath ontdekt en staan er al een aantal recepten in brewfather om te gaan brouwen.

Dat is vervelend! Melanoidin kan heel erg zoet en zwaar overkomen, al hangt dat waarschijnlijk ook af van het merk. As heb ik er nog niet mee ervaren, maar ik zou het me wel voor kunnen stellen bij een (lichte) geroosterde mout en wellicht pH die net te hoog is  Ik had ooit een oude zak over en heb toen een minibatch gebrouwen met 50% en zou het inderdaad niet aanraden. Maar wel heel goed dat je wat over de hop hebt geleerd. Wat voor smaak brengt de hop? Zou je hem wel als SMaSH brouwen? Of liever als onderdeel van een geheel?

Schanulleke

Tsja, je kan eindeloos speculeren over wat er niet helemaal goed is gegaan. De melanoidine zou niet het probleem moeten zijn. Ik heb ooit gebrouwen met 80% pils-mout en 20% melanoidine-mout in een ondergister en dat bier is toch goed gelukt en in de prijzen gevallen.

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 14-03-2023  19:49 uZojuist heb ik gist afgelaten en gemeten: SG 1.015 en pH 4,23.
Als er zoveel schuim ontstaat terwijl je het rustig aftapt dan moet er sprake zijn van oververzadiging met koolzuur, dus meer koolzuur opgelost dan er in oplossing kan blijven. Da kan gebeuren door:
1) gisten onder druk
2) felle gisting waarbij er meer koolzuur door de gist aangemaakt wordt dan er uit de gistende wort kan ontsnappen. (voor koolzuur om te ontsnappen heb je een verschil nodig tussen concentratie koolzuur en evenwichtsconcentratie) het vrijkomen van koolzuur is min of meer evenredig met dat verschil. Dus als je heel veel koolzuur tegelijk aanmaakt door een felle gisting dan ontstaat er meer verschil nodig tussen concentratie koolzuur en evenwichtsconcentratie 

ps de nasleep van punt 2 kan relatief lang duren. Maak maar eens een flesje bier open met 0.5% koolzuur terwijl de evenwichtsconcentratie 0.17% is. om op die 0.17% te komen moet je het flesje aan paar dagen open laten staan.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 26-03-2023  11:43 uTsja, je kan eindeloos speculeren over wat er niet helemaal goed is gegaan
En zulke speculties vragen dan weer om een eindeloze hoeveelheid proefjes om dat aan te tonen. en die resultaten geven dan weer eindeloos veel discussies. En speculaties gaan vaak ook een eigen leven leiden en mensen gaan dan dingen op een bepaalde manier doen waar helemaal geen bewezen onderbouwing voor is. Dat schiet allemaal niet op. Iets brouwen en er mee in de prijzen vallen betekent in ieder geval dat er niets mis mee is. 

Sigurd

14-03-2023 10:28 u
Citaat van: Chinook op 13-03-2023  23:14 u
Je eerste gift zat er dan waarschijnlijk vrij lang in? Of je tweede ook? Ik heb zelf nooit gras of andere rare smaken ervaren van lang dry hoppen, maar je zou niet de eerste zijn. Hop creep verklaart het mondgevoel in elk geval wel ja. Toch klinkt dit ook als een vorm van oxidatie, zeker als je het eerst aromatischer vond. Hoe vul je je fust? Gesloten? En van welk materiaal is je slang?

Citaat van: Sigurd op 14-03-2023  10:28 uDe eerste gift heb ik na 3 dagen afgelaten. De tweede heeft er 2 1/2 dag in gezeten. Ik heb deze een klein beetje afgelaten zodat de hop onder het tap-uitlaat niveau was gezakt en daarna direct overgebracht naar keg.

De keg vul ik volledig met water/starsan oplossing. Deze blaas ik leeg met CO2. Voor het aflaten/sampelen en keggen zet ik de vergister altijd onder een CO2 druk van ongeveer 80 mbar.

De bierslang (eva barrier inwendig 5) laat ik zich eerst altijd met bier vullen, dan laat ik een klein beetje af en sluit deze daarna pas aan op de keg.

Ik denk zelf niet dat er sprake is van oxidatie. De smaak voordat ik ging drooghoppen was lekker.

Hieronder het recept van deze NEIPA (mijn begin SG werd 3 punten hoger namelijk 1.060):

Grainfather G40
68% efficiëntie
Batchvolume: 12 L
Kooktijd: 45 min

Maischwater: 14.89 L
Spoelwater: 5.3 L
Totaal water: 20.19 L
Kookvolume: 17.63 L
SG voor koken: 1.049

Kenmerken
Begin SG: 1.057
Eind SG: 1.013
IBU (Tinseth): 25
BU/GU: 0.44
Kleur: 7.9 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min
Temperatuur — 75 °C — 10 min

Mouten (3.197 kg)
959 g (30%) — Muntons Pale Malt Maris Otter — Graan — 5.1 EBC
959 g (30%) — The Swaen Swaen Pilsner — Graan — 3.7 EBC
479 g (15%) — The Swaen Swaen Dutch Pale Ale — Graan — 7.1 EBC
320 g (10%) — Brewferm Havervlokken (Flaked Oats) — Graan — 2.8 EBC
320 g (10%) — The Swaen WhiteSwaen Classic — Graan — 3.9 EBC
160 g (5%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC

Hop (199 g)
23 g (9 IBU) — Citra 12.5% — Aroma — 30 min hopstand @ 80 °C
23 g (8 IBU) — Mosaic 11.6% — Aroma — 30 min hopstand @ 80 °C
23 g (9 IBU) — Simcoe 12.6% — Aroma — 30 min hopstand @ 80 °C
20 g — Citra 12.5% — Koudhop — dag 2
20 g — Mosaic 11.6% — Koudhop — dag 2
30 g — Citra 12.5% — Koudhop — dag 7
30 g — Mosaic 11.6% — Koudhop — dag 7
30 g — Simcoe 12.6% — Koudhop — dag 7

Ik kom toch nog even terug op bovenstaande Neipa. Deze was helemaal niet goed gelukt. Te weinig body, geen hopgeur, geen hopsmaak, alles was off...

Ik heb hem sinds 24 februari wel gewoon op keg laten staan. Zojuist dacht ik na 5 weken op keg, laat ik het nog een keer proberen, wie weet.

Oei, wat ben ik blij dat ik hem niet weggespoeld, heb! Het is toch gewoon een lekkere Neipa geworden. Groente/gras smaak totaal verdwenen. Geur is wat ingetogen maar niet verkeerd, body is redelijk (had ietsje meer zoet mogen hebben), geen spoor van oxidatie. Dus al mijn eerdere waarnemingen en aannames kunnen de prullenbak in. Jammer dat het maar 8 liter is  :beersmiley: :

IMG_2051.jpeg

Ik heb nu toch wel spijt van het laten weglopen van de Calista Pale Ale uit dit topic. Wie weet wat het geworden was na een maand op keg. Dit was een goede les!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.