BKG vs BJCP - insturen wedstrijd

Gestart door hopjesvla, 06-03-2023 19:34 u

Vorige topic - Volgende topic

hopjesvla

Voor een niet nader te noemen wedstrijd  ;) wil ik wat gaan insturen. Nu zit ik met het feit dat dit bier volgens de BJCP typen perfect in een bepaald type valt, maar volgens BKG net niet (ondanks dat er gerefereerd wordt naar hetzelfde BJCP type (wat ik dan wel weer vreemd vind)).

Grootste verschil zit dat bij BKG het aantal IBU's mag liggen tussen 10-15, en bij BJCP tussen 15-30
Kleur is dan weer bij BKG 40-80  EBC vs 12-50 bij BJCP.

Wat te doen? Is het dan maar beter om toch maar de vrije klasse te kiezen? Of toch maar in de 'juiste' klasse insturen omdat BKG refereert naar BJCP (ondanks dat er dus verschillen zijn)? Vooral dus de referentie van BKG naar BJCP vind ik dus verwarrend, aangezien er dus wel verschillen zijn.

Jan de Graaff

Geeft het wedstrijdreglement niet aan welke typering (BKG vs. BJCP) leidend is?

Dat zou, mijns inziens, toch een minimale eis zijn om de jurering objectief te maken voor een wedstrijd... De eisen moeten voor iedereen gelijk en op voorhand duidelijk zijn, toch? Je kunt moeilijk verwachten dat iedereen zelf de eigen stijlgids uitkiest waaraan het ingezonden bier moet voldoen..

hopjesvla

Het gaat om het ONK, dus volgens mij is BKG leidend. Maar in de BKG typelijst wordt bij elk type gerefereerd naar de BJCP typen. En daar zit dus nu het 'probleem' : die matchen niet 1:1 in dit geval.

In meerdere gevallen klopt het niet zie ik trouwens:
bv American Pale Ale ( de eerste uit de BKG 2021 lijst (zoals vermeld op de ONK site)):
geeft o.a. 20-40 IBU vs 30-50 van de BJCP 2021 (stijl 18B) lijst.

Onder aan de BKG lijst staat dan weer in het klein: Nr. BJCP style (2015): 18B
er is geen verschil in IBU's tussen BJCP 2015 en 2021. Ik begrijp dus niet de referentie van BKG naar de BJCP lijst, want dat klopt dus niet qua specs.

Eigenlijk is dus de echte vraag: waarom refereert BKG naar BJCP als het niet 1:1 klopt?

Jacques

Citaat van: hopjesvla op 06-03-2023  19:34 uGrootste verschil zit dat bij BKG het aantal IBU's mag liggen tussen 10-15, en bij BJCP tussen 15-30
Kleur is dan weer bij BKG 40-80  EBC vs 12-50 bij BJCP.

Wat te doen? Is het dan maar beter om toch maar de vrije klasse te kiezen? Of toch maar in de 'juiste' klasse insturen omdat BKG refereert naar BJCP (ondanks dat er dus verschillen zijn)? Vooral dus de referentie van BKG naar BJCP vind ik dus verwarrend, aangezien er dus wel verschillen zijn.

Gewoon inzenden in de bierstijl zoals door jou bedoeld is.
Het BKG heeft geen analyse-apparatuur naast de jury-tafel staan...  smile

Citaat van: hopjesvla op 06-03-2023  19:54 uEigenlijk is dus de echte vraag: waarom refereert BKG naar BJCP als het niet 1:1 klopt?
Verwijzen naar de BJCP is inderdaad niet zo handig.
Maar dat er verschillen zijn is niet zo heel vreemd. Per land kan er een andere invulling worden gegeven aan een bierstijl. Zo is een Nederlandse pilsener heel anders dan Duitse. En in Duitsland is er zelfs een verschil tussen een pils uit het zuiden en het noorden. Rare drank dat bier, laat zich niet altijd in hokjes duwen...

hopjesvla

Klopt, dat er verschillen zijn vind ik ook niet vreemd, maar snap die link dan niet zo goed. Maakt het alleen maar verwarrend.

Ik denk inderdaad dat ik maar gewoon ga insturen op de juiste bierstijl, en dan zien we wel.  smile

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.