Hoe selecteer je een mout/gist alternatief

Gestart door pivo, 06-03-2023 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

De Hopman

Citaat van: pivo op 10-03-2023  08:37 uIk heb blijkbaar nog een hele lange weg te gaan, vooral als ik de discussies op hoog niveau lees tussen Jacques en Hans.

Fijn toch? Zo blijft de hobby tenminste nog vele jaren interessant  ;D
Het zou toch ook maar saai zijn als je na 3 brouwsels al het perfecte bier kunt brouwen en er niks meer te ontdekken en verbeteren valt.  ;) Ik probeer met elk brouwsel weer een nieuwe mout, hop, of gist, en leer elke keer weer wat bij.

Schanulleke

Citaat van: pivo op 10-03-2023  08:37 u1 RO water /brouw water pH meten,
1: Ik kwam er hier achter dat je bij RO water helemaal geen pH kan meten met lakmoes papier.
(alleen de hele dure meters kunnen de activiteit anion meten. Hier heb ik dus ook de dure meters.
Als je dan het kalibreren erbij doet, wat noodzakelijk is kom je al snel in een andere kosten klasse.

2: Gist cellen opkweken: Hoe weet je dat je genoeg hebt, conclusie met een microscoop gistcellen tellen die aangekleurd zijn met een markeringsvloeistof.

3: EBC meten, zie bovenstaande Hans Halberstad :EBC is namelijk gekoppeld aan meten met blauw licht (430 nm) en voor bier in een normaal glas wordt al dat blauwe licht vrijwel volledig tegengehouden, dus ben je overgeleverd aan hoe rood en groen licht zich gedraagt. En dat is niet 1 op 1 te vertalen naar het gedrag van blauw licht. (de zgn linner Hue index)

4: Het moutsmaakwiel ,op het eerste gezicht het antwoord  ,maar later blijkt dat het meer een ruwe indicatie is.

Ik heb blijkbaar nog een hele lange weg te gaan, vooral als ik de discussies op hoog niveau lees tussen Jacques en Hans.

Dan blijken vele dingen absoluut niet duidelijk te zijn.
Maar het brouwen van bier blijft een fantastisch wonder.

1. pH: lakmoespapier is niet handig. Een handheld pH metertje heb je inclusief bufferoplossingen met pH=4 en pH=7 (voor calibreren) voor onder de 100 euro.

2. Je hebt een telkamer en een microscoopje nodig. De telkamer (er zijn verschillende) kost een paar tientjes en een microscoop kan je bv kopen van een gesjeesde student medicijnen voor 100-300 euro.

3. Hier zou ik me totaal niet mee bezig houden. Mij interesseert het in elk geval geen reet. Uit ervaring leer je wel ongeveer wat je aan mout moet gebruiken om op de goede bierkleur uit te komen. Er zijn ook wel rekentooltjes voor. EBC en ook IBU kan je als amateur niet meten.

4. Idem. Het moutwiel geeft aan wat er zoal aan mout te verkrijgen is en is in die zin wel informatief. De juiste EBC staat meestal op de verpakking van de mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.