Wat is dit?

Gestart door Kokkebil, 06-03-2023 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Spontane gisting van het wort bestemd voor een giststarter?
gisting.jpg
download.png

Jacques

Heb je de foto's zelf gemaakt?

Zo ja, dan kan een scherpere foto ons helpen...

Kokkebil

Ik heb al tig gisstarters gemaakt van moutextract en dit is het wort van de moutextract welke ik ruim 15 minuten heb gekookt!
Dit is dus niet de starter ( nog geen gist/slurry) toegevoegd

wat is dit.jpg

Jacques

De foto is nog steeds niet erg scherp...
Is de foto met een mobiel gemaakt? Zo ja, tik eerst met je vinger op het scherm waar je het schuim ziet. Als het goed is, wordt daarop scherpgesteld. Het lastige is dat je door glas kijkt en dat je mobiel de neiging heeft op de glaswand scherp te stellen.

Voor zover dit zijpaadje. Als je geen gist hebt toegevoegd dan heb je te maken met een wilde gist. Want ik denk dat ook jij ziet dat er sprake is van een vergisting. Er is duidelijk schuimvorming door de koolzuur die gevormd wordt.

Als je wort wilt maken om deze te gebruiken voor latere giststarter is het goed het wort zo heet mogelijk in een fles te gieten en deze meteen daarna goed af te sluiten, bijvoorbeeld met een gedesinfecteerde kroonkurk. Er kan dan niets gebeuren met het wort.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 06-03-2023  16:10 uVoor zover dit zijpaadje. Als je geen gist hebt toegevoegd dan heb je te maken met een wilde gist. Want ik denk dat ook jij ziet dat er sprake is van een vergisting. Er is duidelijk schuimvorming door de koolzuur die gevormd wordt.

Als je wort wilt maken om deze te gebruiken voor latere giststarter is het goed het wort zo heet mogelijk in een fles te gieten en deze meteen daarna goed af te sluiten, bijvoorbeeld met een gedesinfecteerde kroonkurk. Er kan dan niets gebeuren met het wort.

Dit is steriel ruim 15 minuten gekookt en ik heb al een gedeelte gebruikt voor een giststarter van 2 liter.
Dit is het restant wat ik later nog aan de starter wilde toevoegen.Ik heb diverse starters gemaakt op dezelfde manier en op dezelfde plek,maar dit heb ik nog niet meegemaakt!

CeesM

Dan zijn dat gewoon eiwitten. :-\ 

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-03-2023  17:08 uDit is steriel ruim 15 minuten gekookt en ik heb al een gedeelte gebruikt voor een giststarter van 2 liter.
Dit is het restant wat ik later nog aan de starter wilde toevoegen. Ik heb diverse starters gemaakt op dezelfde manier en op dezelfde plek, maar dit heb ik nog niet meegemaakt!

Na het steriel koken is er toch een wilde gist of een andere infectie bij je wort gekomen. Je ziet duidelijk een fermentatie. Waarin zit het wort? Het ziet er vierkant uit met een hengsel. Hoe ziet de afsluiting er uit?

Kokkebil

Ik heb dit nu bij de gisstarter gevoegd en ziet er prima uit (zoals ik gewend ben ) en ruikt ook prima,dus ik ga de gok wagen en het brouwsel ( zie topic; nog even geduld) opnieuw enten met deze starter. Nog wel even een vraagje; overhevelen naar een ander vat of dit gewoon bij het bestaande gistvat doen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.