Bewaartermijn mini-kegs

Gestart door Kapau, 05-03-2023 14:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Een tijdje terug heb ik mini-keg gekocht in de aanbieding op Amazon. Ik heb hier laatst een pilsje in gedaan en dit ging eigenlijk allemaal wel goed, smaakte goed, goed qua koolzuur, schuim, etc. Ik zit vraag me af hoe lang bier in zo'n mini-keg houdbaar is. Behalve een tapkraantje zit er ook een draaidop met rubberen ring op.

Is het mogelijk bier in de keg te gooien en dan een tijd op zolder/schuur te bewaren? Zou je het dan eerst carboniseren of achteraf pas? Ik brouw meestal ~23 liter per batch maar drink het allemaal niet zo snel weg dus het zou mooi zijn als ik een paar kegs kan wegzetten voor over een paar maandjes zeg maar. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Arthur B

Ik heb ze onder druk (CO2 uit de fles + tapkop) maanden weggezet zonder probleem. Ik heb ook met suiker hergist op kegs. Gaat wederom prima.

Zowel met de 5 liter RVS als partyvaatjes geen problemen gehad. De 5 liter partyvaatjes houden het ook maanden uit.

Als het niet onder druk staat zou je wellicht last van oxidatie kunnen krijgen, maar dat is denk ik ook erg afhankelijk van je werkwijze en manier van afvullen. Als je met de tapkop gesloten (via de taplijn vullen & vooraf CO2 spoelen) afvult denk ik dat het wel zou moeten lukken...

bravebunny

Het hangt misschien een beetje van de kwaliteit van het spul af (zelf gebruik ik zo'n 12 sodakegs en 1 5-liter vaatje van ikegger) dat jij hebt gekocht, daar kan ik verder niks over zeggen, maar als je het carboniseert wegzet, kan het (uiteraard afhankelijk van biersoort) maanden of nog langer weg worden gezet. Gevoelsmatig zet ik het dan liever in de kruipruimte dan op een plek waar het zomers ook behoorlijk heet kan worden, maar ik heb gelezen dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt, als het bier maar lucht- en lichtdicht blijft.

Ik zou de tapkop er op laten. Niet er af halen en dan die dop er op draaien, want dan komt op dat moment je bier in contact met zuurstof en in-de-lucht-zwevend gespuis. Afvullen, carboniseren en wegzetten. En vet alle rubbers goed in (Ik heb deze: https://hobbybrouwshop.nl/product/kraanvet-750ml/ , is er ook in kleinere verpakkingen maar duurder) zodat er minder kracht en frictie nodig is om alles vast te draaien / af te sluiten ;-)

Lekker joh! Nu een mooie gerstenwijn brouwen en die met kerst tappen ;-) Of mooi vooruit brouwen voor de zomermaanden.

Kapau

Klinkt alsof ik wat meer mini-kegs ga kopen. Bedankt voor de feedback!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.