Werking Brumas BrauEule

Gestart door Fox, 01-07-2006 11:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fox

Het apparaat bestaat uit een metalen ketel (20 liter) met koperen mantel en een geheel uit koper bestaande deksel, in dezelfde vorm als we kennen van grotere brouwerijen.
Verder is er een gesloten metalen kast met daarin: een pomp, een elektrisch verwarmingselement en een regelunit, bedienbaar aan de voorkant. Het apparaat is bedacht en ontwikkeld door een levensmiddelen technoloog in Zuid-Duitsland en wordt door hem in eigen regie gebouwd in kleine series.
Voor het maischen gaat er 15 ltr heet water in de BrauEule. De geschrote mout gaat in een aparte moutketel (17 of 25 ltr inhoud) waarin een roostertje op de bodem wordt vastgezet waarin de BrauEule hete stoom onderin blaast. Verbinding bestaat uit een silikonen slang. Verder steek je een metalen pin (thermostaat voeler) in de maischketel en die geeft permanent feedback aan de regelunit. Vervolgens zorgt de regelunit ervoor dat volgens een vast maischschema de temperatuur in stappen verhoogd wordt (infusie methode). Maar je kunt dit ook met de hand instellen, zoals je zelf wil. Als het maischen klaar is kun je het hete water uit de BrauEule terugbrengen tot 78 graden (gewoon koud water erbij doen, temperatuur aflezen op het LCD schempje) en dit gebruiken om de maische uit te spoelen. Intussen het wort ergens in opvangen en zo mogelijk niet al te veel laten afkoelen. Uiteindelijk is de BrauEule leeg en kan het wort erin om 90 min te koken, onder toevoeging van de hop (pellets). Maar ook deze kooktijd kan je zelf instellen (langer of korter).
De vloeistof wordt in de BrauEule rondgepompt en door het verwarmingselement verhit.
Aan het einde wordt het wort nog eens krachtig rondgepompt om een wirlpool effect te verkrijgen. Even wachten en dan kan het hete wort heel langzaam uit het aftapkraantje lopen. Dit zorgt voor een eerste beluchting en voorkomt dat hop en eiwitresten meelopen in het gistvat.
Als laatste moet je het hele apparaat goed schoonmaken met normale afwasmachine poeder en een paar keer naspoelen met kraanwater.
Voordelen:
1)   solide apparaat voor maischen en wort koken
2)   regelunit met automaat of handinstelling
3)   ziet er verrekte goed uit
Nadelen:
1)   alleen geschikt voor kleinere hoeveelheden, max 25 ltr
2)   gesloten systeem moet goed gereinigt worden
3)   prijzig (Euro 1980,-)
Hierbij inbegrepen zijn een gistvat (30 ltr) met waterslot, 20 flessen, dichtheidsmeter en een Brewpack (geschrote mout, hop, korrelgist).
Of dit het waard is moet ieder voor zich maar uitmaken, bier brouwen kan op vele manieren. Ik zeg maar zo: sommigen rijden op een 3e hands fiets van 100 euro om van A naar B te komen, liefhebbers besteden voor een racefiets of mountain bike makkelijk 20x dat bedrag en alles daartussen werkt ook!
Deze Engelse site geeft een goed beeld met vele plaatjes:
www.brumas-homebrewery.co.uk
En op de Duitse site van de maker (www.brumas.de) staat zelfs een kort filmpje waarin de maker laat zien hoe het werkt.

Adrie

Zit er geen tegenstroomkoeler of platenkoeler bij?

De "eerste beluchting" zoals jij dat noemt moet je vooral niet met hete wort doen, maar pas ná koeling.

Fox

Nee, koeling moet je buiten het apparaat doen. Je kan het wort ook een nacht in de brouwketel laten staan en dan verder gaan. Ik werk met een koperen spiraal die ik op de kraan aansluit. Na een kwartiertje is de temperatuur al een flink stuk lager.
Maar waarom mag je hete wort niet beluchten?

Oscar

Citaat van: Fox op 03-07-2006  17:55 uMaar waarom mag je hete wort niet beluchten?

Simpel : Wamte vergroot de reactie snelheid. Als je lucht inslaat of zelf "toevoegd" krijg je oxidatie (Reactie met zuurstof). Dit zal, indien dit in erge mate optreed, een karton
smaak aan je bier geven (Vergelijk het gevoel als je op een bierviltje zuigt.. ;D ). Ik neem aan dat je dat niet wilt.....
Verder is er ook nog een infectie gevaar aangezien de temperatuur al enigzins begint te dalen.....

Dus advies : HETE WORT NIET BELUCHTEN, EERST KOELEN (ZO SNEL MOGELIJK) !!!

Groeten en gezondheid
Oscar

Penners

Hallo,

Ik brouw al 8 jaar op de eenvoudige manier met een elektrische weckketel en en hoop plastic emmers maar tijdens de opendeur dagen van Brouwland ben ik als een blok gevallen voor de Brau eule, vanwege de hoge prijs heb ik hem nog niet aangeschaft. Ik lees in deze topic wel een Nederlandse beschrijving. Maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met deze BrauEule ?

RobinB

Waarom neem je dan geen Braumeister?
Simpeler (éénpans) en goedkoper (1200€).
Verder moet die hetzelfde doen, en heeft als voordel niet die "eerste beluchting"! ;D

Het enige voordeel van de BrauEule zijn volgens mij de looks!


Hopmans

Inderdaad zeer knap, maar als je dit aanschaft dan zij er twee mogenlijkheden:

-Of je bent miljonair.
-Of je hebt een gaatje in je kop.

Wat een geld zeg.   :-\

 :degroeten:

René K

Het is allemaal heel mooi, maar toch heb ik liever mijn eigen installatie.
Lekker roeren in je maischpan en daarna gebruik maken van je zelfgemaakte hevelfilter.
Koelen met je op de kop getikte platenkoeler.
Tja, dit vind ik eigenlijk veel mooier dan zo'n volautomatische installatie.  :weetniet:
Of je moet hem al zelf gemaakt hebben natuurlijk.

Edgar

Als je heel erg van blingbling houdt en niet zo erg van brouwen, is het natuurlijk prachtig. Niks voor mij, ik zou me schuldig voelen dat ik 't geld niet naar een Bulgaars weeshuis heb gestuurd of zo. Sorry maar 't komt op mij bijna pervers over (dat Nanotech spul bedoel ik).

Die Brau Eule is eigenlijk best mooi. De enige waarvan ik weet dat 'ie ermee gebrouwen heeft is Bart van Brouwland. Hij verzekerde me dat die 'eerste beluchting' heel erg meevalt als je een beetje let op het vloeistofniveau. Het wort vloeit uit zonder spetteren. Het enige vreemde aan de installatie was de losstaande waterketel. Die staat daar een beetje wankel.

Penners

Als ik bovenstaande installaties zie dan valt de Brau eule qua prijs nog best mee.
Maar los van de prijs, heeft iemand hier al eens mee gebrouwen en zo ja wat zijn de ervaringen ?


Oscar

Citaat van: Penners op 25-10-2007  10:27 uheeft iemand hier al eens mee gebrouwen en zo ja wat zijn de ervaringen ?

Ik denk dat hier op het forum niemand is met zo'n dure installatie.

RobinB

Citaat van: Penners op 25-10-2007  10:27 uAls ik bovenstaande installaties zie dan valt de Brau eule qua prijs nog best mee.
Ja maar die zijn mijns inziens niet echt vergelijkbaar. De Braueule heeft een maximale capaciteit van 25 l, die Nanotechs beginnen bij 100 l...
Dat Nanotech spul is volgens mij meer bedoeld voor de laag volume professionele kant (modellen gaan tot 250 l).
Bijvoorbeeld in een Brouwcafé dat alleen brouwt voor eigen consumptie zou dit niet misstaan!

BaDu

Akkoord hoor Edgard,
veel te dure installatie. Vind ik zelfs van de BrauEule ook al.
Maar geef toe zeer nette installatie!
Mooi voorbeeld om naar toe te werken in onze amateur-installaties.
Blijven dromen en knutselen....

Caspar

Het ziet er allemaal wel gelikt uit, maar als je voor een installatie waar je een pietluttige 20 litertjes bier mee kan maken zo veel geld neerlegt... ben je echt van je lotje getikt, mijn hemel ;D!

Hopmans

Als je echt niet weet wat je met je geld moet doen, dan is het leuk speelgoed.

 :degroeten:

Penners

Nou om eerlijk te zijn ben ik inderdaad op de looks van de brau eule gevallen, dat koper aan de buitenzijde blijft om de een of andere reden toch meer uitstraling hebben dan RVS. en laten we eerlijk zijn het oog wil ook wat.

Hopmans


Als jij effe 24000 Euro op tafel kan klappen, dan moet je je door ons niet tegen laten houden.
Ik heb niet zo'n glansrijke carriere gehad (ben maar een gewone werknemer).

Ik zou ervoor gaan als ik jou was.  :dansen: :elifant: :hoera:

 :degroeten:


Johannes

Kennelijk zijn Brumas- en Braumeisterkopers geen forummers. Van van der Kooy begreep ik dat de braumeister boven verwachting goed verkocht.

Caspar

Die Brau Eule kost iets van eur 2200,- en sommige vinden dat veel geld. Maar inderdaad, als jij zo'n ding wilt hebben en je kan het betalen... dan moet je het gewoon doen ;).

Op zich lap ik ook eur 70,- voor twee piep kleine RVS bruissteentjes... eigenlijk ook van de zotte :nut:.

thibolleke

Inderdaad, mijn brouwbudget is de 1000 euro toch ook al gepaseerd hoor. Al mijn geld van vakantiewerk gaat naar deze hobby.
Toch vind ik +2000 euro voor een klein schattig installatietje ietsje overdreven. Het is ook niet zo dat je na een keer 2200 euro hebt uitgegeven aan die installatie dat je geen kosten meer zult hebben.
Gistingsvaten, lagervaten, refractometer, hydrometer, pH meter, kroonkurkapparaat,........ Om nog maar te zwijgen van ijskast, thermostaat enz. Geloof me uitbreiden wil je altijd. Mijn Herms was nog niet af of ik was al gistingskasten aan het ontwerpen.

Maar wat ik er zo van snap is dat ding ideaal om vergelijkende/experimentele brouwsels mee te brouwen aangezien het vrij constant brouwt (neem ik aan).
Wat zou zo het gemiddelde rendement zijn van dat ding?

Groeten
Thibolleke

ps: wanneer ga je hem kopen?  :biersmile:


René K

Citaat van: Johannes op 26-10-2007  10:11 uKennelijk zijn Brumas- en Braumeisterkopers geen forummers. Van van der Kooy begreep ik dat de braumeister boven verwachting goed verkocht.

Misschien verwacht van der Kooy wel dat ie er maar 1 verkoopt. En blijken het er nu 2 te zijn :nut:. Flauw natuurlijk maar ja wat is boven verwachting?

Citaat van: thibolleke op 26-10-2007  11:24 uInderdaad, mijn brouwbudget is de 1000 euro toch ook al gepaseerd hoor. Al mijn geld van vakantiewerk gaat naar deze hobby.

Als ik kijk naar mijn installatie is het niet eens heel hight tech om het zo maar te zeggen. Toch zit er al snel aardig wat geld in de hobby.
Is het omdat het zo ontzettend verslavend is?  ;D

Samen met mijn broer heb ik een aantal jaren pompoenen geteeld en verkocht aan de weg. Dit liep boven verwachting als een trein!
Een deel van dit geld is inmiddels aan de hobby besteed.


Hopmans

Wat een idioot geval trouwens.
Dat wasbakje in het midden slaat ook nergens op.

 :degroeten:

Oscar

Tuurlijk wel, na het brouwen tandenpoetsen en naar bed  :slaperig:   :D :D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.