Wat te doen met materiaal wat jullie overhouden?

Gestart door Jandez, 04-03-2023 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Jandez

Een paar keer een bierpakket voor 20 liter gebrouwen en nu wil ik met een bewezen recept gaan brouwen.

Wat te doen met de overgebleven materialen zoals mout en hop. Elk recept heeft toch zijn eigen soorten.

Blijf je uiteindelijk niet zitten met veel restproducten?              Hoe managen jullie deze zaken?

hansHalberstadt

Overgebleven hop kun je zo goed mogelijk luchtdicht nog wel een jaar in de vriezer bewaren. Mout kun je mits in een droge koele omgeving enkele jaren bewaren.

WJW

Goede tip die ik zelf ook hier opgedaan heb: Koop een vacumeermachine zodat je je hop steeds vacuüm kunt (her)verpakken en in de vriezer bewaren. Zo blijft het super lang goed.
Verder vind je altijd wel een toepassing voor ingrediënten als hop en mout. Zeker vanaf het moment dat je zelf recepten gaat samenstellen. Dan kun je vaak met kleine aanpassingen toch een restje mout of hop in je recept verwerken. De kunst is het dan om uit te vinden welke moutsoorten in een recept passen en welke hopsoorten goed uitwisselbaar zijn met andere soorten.
Allemaal onderdeel van het proces om je ingrediënten te leren kennen.

Jacques

Citaat van: Jandez op 04-03-2023  20:34 uEen paar keer een bierpakket voor 20 liter gebrouwen en nu wil ik met een bewezen recept gaan brouwen.

Wat te doen met de overgebleven materialen zoals mout en hop. Elk recept heeft toch zijn eigen soorten.

Blijf je uiteindelijk niet zitten met veel restproducten?              Hoe managen jullie deze zaken?

Zoals Hans en Wilco ook al schrijven kun je restanten bewaren. Mout bewaar je het beste in goed afsluitbare plastic bewaardozen of -tonnen op een droge plaats.

Kleine restanten kun je bij een recept opnemen waarin een enigszins vergelijkbare mout of hop gebruikt worden. Op het internet zijn sites te vinden die vergelijkbare mouten en hoppen noemen. Voor wat het waard is... Want elke mout en hop heeft wel eigen eigenschappen.

Wat je ook kunt doen een restjesbier brouwen, dat kan goed en soms ook wat minder uivallen...

hansHalberstadt

Wij hebben bij Triple-W door verschillende leden steeds met een andere combinatie van pilsmout en 1 specifieke moutsoort een verder vrij neutraal bier laten brouwen. Afgelopen gildeavond hebben we de resultaten geproefd.
Daar leer je van wat de smaak bijdrage is van die ene specifieke moutsoort.
Met zulke informatie ben je daarna beter in staat om recepten te ontwikkelen.
Zulke proefjes kun je heel mooi met restpartijtjes mout doen. 

CeesM

Citaat van: Jandez op 04-03-2023  20:34 uEen paar keer een bierpakket voor 20 liter gebrouwen en nu wil ik met een bewezen recept gaan brouwen.

Als je niet zo vaak brouwt en niet met restanten te willen blijven zitten, kan je de moutsamenstelling per batch bestellen bij Brouwmout.nl. Desnoods ook nog geschroot. Is vaak goedkoper ook dan een commercieel moutpakket.

jhazenberg

Mout bewaar ik in de zak en dan in een emmer met deksel.
De hop vacuum in de vriezer

Van de overgebleven mouten en hoppen brouw ik zo nu en dan een biertje met de naam allegaartje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.