Nog even geduld?

Gestart door Kokkebil, 02-03-2023 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Op 10-2 heb ik 25 liter quadrupel gebrouwen SG 1100.
Gisstarter van 3 liter Wyeast 1214.
Nu is het na 3 weken nog SG 1040 en heb ik de indruk dat de gisting is gestopt of enorm traag verloopt.
Duurt dit m.i. erg lang en moet ik nog geduld hebben?

Of kan/moet ik "maatregelen" en zo ja, welke?
Na ca. 2-3 weken was de gisting gestopt en was het resultaat van al mijn andere brouwsels prima.

middelaersch

SG 1.100. Ik neem aan dat je mikt op een ABV van boven de 10%?

Wyeast 1214 heeft een alcoholtolerantie van ongeveer 9%. Deze gist is dus niet geschikt voor zulke zware bieren.
Als je zo'n zwaar bier brouwt moet je goed kijken welke gist je daarvoor gebruikt, want dat kunnen ze lang niet allemaal aan.

Om dit brouwsel te redden kun je proberen er een andere gist aan toevoegen, die wel geschikt is voor zeg 11% ABV, en dan ook wat gistvoeding toevoegen.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 02-03-2023  22:39 uOm dit brouwsel te redden kun je proberen er een andere gist aan toevoegen, die wel geschikt is voor zeg 11% ABV, en dan ook wat gistvoeding toevoegen.

Mee eens.

Kokkebil

Ik heb slurry van 3522 staan. Wyeast geeft aan dat 12% tolerantie.
Hoe te handelen? Slurry direct toevoegen? Hoeveel cc?

hansHalberstadt

De slurry is oude gist waarvan de voedingsstoffen op zijn. Als je dat bij zo'n zwaar en al half vergist bier gooit dan kan die gist zich niet herstellen. Ik zou die dus eerst heractiveren met verse wort en als dat dan gist toevoegen. Als je geen verse wort hebt, kun je bv een pot gerstemout stroop nemen van de natuurwinkel en dat verdunnen naar bv 1050 even opkoken en af laten koelen en dan voorzichtig afgieten en bij de slurry doen met achterlaten van de neergeslagen eiwitten. moutextractpoeder kan ook. Paar keer beluchten om de 3 uur en af en toe zwenken tot get goed gist.   

Zambezi Special

Hopelijk een overbodige vraag, maar hoe heb je de SG gemeten?

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2023  05:21 ude slurry is oude gist waarvan de voedingsstoffen op zijn. als je dat bij zo'n zwaar en al half vergist bier gooit dan kan die gist zich niet herstellen. Ik zou die dus eerst heractiveren met verse wort en als dat dan gist toevoegen. als je geen verse wort hebt kun je bv een pot gerstemout stroop nemen van de natuurwinkel en dat verdunnen naar bv 1050 even opkoken en af laten koelen en dan voorzichtig afgieten en bij de slurry doen met achterlaten van de neergeslagen eiwitten. moutextractpoeder kan ook. paar keer beluchten om de 3 uur en af en toe zwenken tot get goed gist.   

Dus een nieuwe giststarter maken? Hoeveel liter?

Kokkebil

Citaat van: Zambezi Special op 03-03-2023  07:09 uHopelijk een overbodige vrasg, maa hoe heb je de SG gemeten?

Hydrometer!

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 03-03-2023  07:09 uHopelijk een overbodige vraag, maar hoe heb je de SG gemeten?

De vergistingsgraad is 60%, een teken dat niet gemeten is met een refractometer. Bij vergistingsgraden tussen de 45 en 50% is het mijn standaardvraag. 9 van de 10 keren is dan met een refractometer het SG bepaald...

Een vergistingsgraad van 60% is bij hele zware bieren geen uitzondering. De gist heeft het dan moeilijk door de hoge osmotische druk en door het hoge alcoholgehalte. Overigens is dit weer een mooi onderwerp voor de rubriek veel gestelde vragen. Ik zet hem op het lijstje.

biking rebel

Citaat van: middelaersch op 02-03-2023  22:39 uSG 1.100. Ik neem aan dat je mikt op een ABV van boven de 10%?

Wyeast 1214 heeft een alcoholtolerantie van ongeveer 9%. Deze gist is dus niet geschikt voor zulke zware bieren.
Als je zo'n zwaar bier brouwt moet je goed kijken welke gist je daarvoor gebruikt, want dat kunnen ze lang niet allemaal aan.

Volgens de website van Wyeast is de tolerantie 12 %. ;)
https://wyeastlab.com/product/belgian-abbey-style-ale/

Kokkebil

Citaat van: biking rebel op 03-03-2023  10:26 uVolgens de website van Wyeast is de tolerantie 12 %. ;)
https://wyeastlab.com/product/belgian-abbey-style-ale/

Dat dacht ik dus ook,vandaar dat ik 1214 heb gebruikt,maar hetstellen met 3522 kan natuurlijk ook, ook Belgische giststam!

biking rebel

Citaat van: Kokkebil op 03-03-2023  10:32 uDat dacht ik dus ook,vandaar dat ik 1214 heb gebruikt,maar hetstellen met 3522 kan natuurlijk ook, ook Belgische giststam!

Als die 3 liter giststarter niet het gewenste resultaat had, heeft het toevoegen van 3522 gist niet zoveel zin mijn inziens. Hoe ziet je recept en maischschema eruit?

Kokkebil

Ik heb op dit forum ook een topic gewijd aan ChatGPT, gewoon voor de lol.
Ik heb ook voor de gein de vraag gesteld over dit topic.
Dit was het antwoord. Wat ik toch wel knap en frappant vind!

Als de vergisting van een bier vroegtijdig is gestopt, betekent dit dat de gist niet alle suikers heeft omgezet in alcohol en koolstofdioxide. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een gebrek aan voedingsstoffen voor de gist, een te lage temperatuur of een te hoog alcoholgehalte.

Om de vergisting alsnog op gang te brengen, zijn er een aantal stappen die je kunt nemen:

Controleer de temperatuur: Zorg ervoor dat de vergistingstemperatuur op de juiste temperatuur ligt voor de gist die je hebt gebruikt. Raadpleeg de aanbevolen temperatuur voor de specifieke gistsoort die je hebt gebruikt.

Voeg extra gist toe: Als de oorzaak van het vroegtijdig stoppen van de vergisting een tekort aan gist was, dan kun je extra gist toevoegen om de vergisting weer op gang te brengen. Je kunt dit doen door een nieuwe starter te maken met verse gist en deze aan het bier toe te voegen.

Voeg voedingsstoffen toe: Als de oorzaak van het vroegtijdig stoppen van de vergisting een tekort aan voedingsstoffen was, dan kun je extra voedingsstoffen toevoegen aan het bier. Dit kan bijvoorbeeld door gistvoeding of gedroogde moutextract toe te voegen.

Belucht het bier: Door het bier te beluchten, krijgt de gist meer zuurstof en kan het zich vermenigvuldigen. Hierdoor kan de vergisting weer op gang komen. Je kunt het bier beluchten door het over te hevelen naar een ander vat en/of door te roeren.

Het is belangrijk om te weten dat het op gang brengen van de vergisting na een vroegtijdige stop moeilijk kan zijn en niet altijd succesvol is. Als geen van bovenstaande stappen werkt, kan het nodig zijn om het bier als mislukt te beschouwen en opnieuw te beginnen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-03-2023  10:07 uEen vergistingsgraad van 60% is bij hele zware bieren geen uitzondering. De gist heeft het dan moeilijk door de hoge osmotische druk en door het hoge alcoholgehalte.
Bedoel je dan dat de gist daardoor de moeilijkere suikers niet meer kan vergisten terwijl die gist dat normaal wel kan? Of bedoel je dat de gisting daardoor gewoon vastloopt? Lijkt mij in beide gevallen ongewenst omdat er dan vergistbare suiker achterblijft die dan in de fles risico op bomvorming geeft  (als de gist op een laag pitje doorgaat) of juist geen druk (als de gist er mee is gestopt).

Kokkebil

Heb een nieuwe starter gemaakt, 2 liter met 3522 slurry.

Chinook

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2023  13:35 uBedoel je dan dat de gist daardoor de moeilijkere suikers niet meer kan vergisten terwijl die gist dat normaal wel kan? of bedoel je dat de gisting daardoor gewoon vastloopt? lijkt mij in beide gevallen ongewenst omdat er dan vergistbare suiker achterblijft die dan in de fles risico op bomvorming geeft  (als de gist op een laag pitje doorgaat) of juist geen druk (als de gist er mee is gestopt).

Osmotische stress zou juist aan het begin van de vergisting een probleem moeten zijn volgens mij. Door de hoge hoeveelheden suikers moeten cellen heel hard werken om te zorgen dat ze niet al het water kwijtraken dat ze in zich hebben. Door het verschil in suikergehaltes zal het natuurlijke evenwichtsproces proberen de suikers in het wort te verdunnen met het water in de gistcellen als het ware. Dat levert stress op. Veel gezonde gist enten is daarom van belang, zodat er genoeg cellen zijn die snel de hoeveelheid suikers kunnen verlagen tot een beter tolereerbaar niveau. Het probleem wat er daarna opspeelt is dat er weer heel veel alcohol(en) vormen die ook giftig zijn voor de gist, maar dat is een ander verhaal. Maar, als er niet genoeg gist is geënt en er door (langdurige) blootstelling aan een hoog suikergehalte een deel van de gist is gestorven krijg je problemen met SVG. Het duurt waarschijnlijk een stuk langer en de bijkomende hoeveelheid alcohol kan dan ook weer voor teveel stress zorgen, waardoor de gist op een lager pitje gaat draaien of zelfs stopt met vergisten totdat de condities beter zijn.

Ik weet niet of complexe suikers een groot deel uitmaken van dit wordt aangezien het om Belgisch bier gaat, maar het zou kunnen. Het kan wel, heb ik nooit opgezocht en is pure speculatie van mijn kant, dat de combinatie van stress, weinig voedingsstoffen en alcohol ervoor zorgt dat de genen die normaal worden geactiveerd voor het afbreken van complexe suikers niet tot uiting komen. Maar dat heb ik eigenlijk nooit uitgezocht, maar staat vanaf nu wel op mijn lijstje.

Tl;dr veel suikers aan het begin is niet fijn voor de gist en er is veel gist nodig om dat probleem te kunnen verhelpen. Is dat er niet, dan sterft er teveel gist af en geeft dat later in de vergisting mogelijk weer problemen.

hansHalberstadt

Citaat van: Chinook op 05-03-2023  14:37 uOsmotische stress zou juist aan het begin van de vergisting een probleem moeten zijn volgens mij
mee eens. Daarom is het aan te raden om in dat geval evt extra suiker pas tegen het einde van de hoofdgisting toe te voegen.dat scheelt voor een triple met 10% va het moutgewicht aan suikers al snel 12 Sg punten aan stress in het begin.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2023  13:35 uBedoel je dan dat de gist daardoor de moeilijkere suikers niet meer kan vergisten terwijl die gist dat normaal wel kan? Of bedoel je dat de gisting daardoor gewoon vastloopt?

Ik bedoel inderdaad dat veel gisten hele zware bieren niet aankunnen. Ze zijn niet bestand tegen te hoge osmotische waarden in combinatie met een hoger alcoholgehalte.

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2023  13:35 uLijkt mij in beide gevallen ongewenst omdat er dan vergistbare suiker achterblijft die dan in de fles risico op bomvorming geeft  (als de gist op een laag pitje doorgaat) of juist geen druk (als de gist er mee is gestopt).

Dat klopt. Daarom is een juiste gistkeuze bij de ontwikkeling van hele zware bieren belangrijk.

Er is op dit moment veel innovatie op het gebied van gist. Hierbij een link naar een zeer lezenswaardig artikel over deze ontwikkelingen. https://www.mdpi.com/2227-9717/9/5/839

Chinook

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2023  15:07 uMee eens. Daarom is het aan te raden om in dat geval evt extra suiker pas tegen het einde van de hoofdgisting toe te voegen.dat scheelt voor een triple met 10% va het moutgewicht aan suikers al snel 12 Sg punten aan stress in het begin.

Klopt. Ik moet wel een kanttekening plaatsen over het later toevoegen van suiker. Ik heb laatst een review gelezen die stelde dat het verhogen van het suikergehalte zonder dat de hoeveelheid vrije stikstof stijgt het esterprofiel aanpast. Dat kan van belang zijn bij het bepalen van het gewenste gistprofiel (Pires et al. 2014 voor de geïnteresseerden).

middelaersch

hansHalberstadt

Citaat van: Chinook op 05-03-2023  17:40 uhet verhogen van het suikergehalte zonder dat de hoeveelheid vrije stikstof stijgt het esterprofiel aanpast.
Het is bekend dat kristalsuiker meer esters laat ontstaan. Ik wis niet dat het moment van toevoegen ook nog uitmaakt.

Kokkebil

Wordt mijn geduld beloond?
Vandaag 12 maart SG 1020!!
Wat denken jullie? Temperatuur verlagen en dan bottelen of nog effe wachten?

Jacques

Altijd pas bottelen als het SG een aantal dagen gelijk is gebleven.  smile

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.