Spoelwater verwarmen

Gestart door John, 28-02-2023 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Goede...

Ik heb al enkele jaren een Grainfather G30. Werkt allemaal prima.

Ik warm mijn spoelwater op op gas in mijn warmtewisselaar van mijn Herms.

Aangezien ik op termijn van het gas af wil, lijkt het me handiger om een spoelwatervoorziening te hebben op stroom. Het lijkt me echter niet mogelijk om de Grainfather én de spoelwaterverwarmer op 1 stop aan te sluiten (ook aangezien er al twee gistkasten regelmatig om stroom vragen in mijn garage).

Iemand ervaring hiermee?

Theo Mol

Daar ging het al eens over.
Daarvoor kun je een combiregelaar gebruiken. Dat is een kastje waarop je twee apparaten aansluit en waarbij apparaat A voorrang heeft op apparaat B. Het is bedoeld voor een wasmachine (A) en een droger (B) op één groep. De combiregelaar zorgt ervoor dat je zekering er niet uitvliegt. Voor de brouwerij is de brouwketel dan A en de spoelwaterketel is B. Duidelijk? Ik hoop het.

Ik heb nergens aandelen van maar je kunt het ding bijvoorbeeld hier vinden.
https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/boilers/plieger-combiregelaar-t-b-v-wasmachine-droger-boiler/5458148

Frits1980

Die van de Praxis heb ik geprobeerd met een G40 en een andere ketel. Helaas deed de combiregelaar er 12 sec over om te schakelen. In die tijd was mijn stop dus al uitgeschakeld en lag de hele zooi eruit. Ik heb hem terug gebracht en heb een verlengsnoer gebruikt voor mijn spoelwater voorziening op een andere stop.

Jacques

Citaat van: Frits1980 op 28-02-2023  10:37 uDie van de Praxis heb ik geprobeerd met een G40 en een andere ketel. Helaas deed de combiregelaar er 12 sec over om te schakelen. In die tijd was mijn stop dus al uitgeschakeld en lag de hele zooi eruit. Ik heb hem terug gebracht en heb een verlengsnoer gebruikt voor mijn spoelwater voorziening op een andere stop.

Ik heb ook een G40 en een combiregelaar. Na de aanschaf daarvan is bij mij is nooit meer de stop uitgesprongen. Maar ik heb nu het probleem dat de G40 zo vaak de voorkeur krijgt dat het spoelwater niet op tijd warm is...
Ook ik ga met een verlengsnoer werken.

Fractus

Als je overweegt een verlengkabel te gebruiken, let dat goed op of deze geschikt is voor grote vermogens. Niet alle verlengkabels die verkocht worden kunnen tot 16A/3600W gaan, de meeste kunnen tot slechts 10A/2200W, soms zelfs lager. Let hier goed op, een kabel die tot 16A kan gaan heeft minimaal 1.5mm2 dikke aderen (dit staat vaak ergens op de kabel of verpakking aangegeven).

Jacques

Citaat van: Fractus op 28-02-2023  14:20 uAls je overweegt een verlengkabel te gebruiken, let dat goed op of deze geschikt is voor grote vermogens. Niet alle verlengkabels die verkocht worden kunnen tot 16A/3600W gaan, de meeste kunnen tot slechts 10A/2200W, soms zelfs lager. Let hier goed op, een kabel die tot 16A kan gaan heeft minimaal 1.5 mm2 dikke aderen (dit staat vaak ergens op de kabel of verpakking aangegeven).

Goed dat je hierop wijst. Je hebt inderdaad een zwaardere verlengsnoer nodig bij hogere vermogens.

hansHalberstadt

En altijd haspels helemaal uitrollen, anders kan de warmte niet weg en heb je alsnog kans op oververhitting van het snoer.

Frits1980

Ja dat is toch altijd jammer. De kortste die ik heb is 2,5mm2 dik en 50 meter lang. Dus ik zwengel me elke keer een ongeluk. Maar ja, alles voor een mooi biertje.

Micha

Citaat van: Frits1980 op 28-02-2023  17:22 uJa dat is toch altijd jammer. De kortste die ik heb is 2,5mm2 dik en 50 meter lang. Dus ik zwengel me elke keer een ongeluk. Maar ja, alles voor een mooi biertje.

Investeren in een snoertje op maat?  smile

hansHalberstadt

Citaat van: Frits1980 op 28-02-2023  17:22 u2,5mm2 dik en 50 meter lang.
Dat is ca 0.36 ohm.  Bij 2500 Watt heb je het dan over ruim 40 watt dissipatie. Dat valt op zich nog wel mee. Bij 3600 Watt maximum vermogen is dat al ruim 90 Watt. Dus dan kan het wel warm worden. Een kortere snoer heeft als voordeel dat je ketel ook wat meer vermogen levert. Bij 2500 Watt (21 Ohm) heb je met 50 meter kabel 1.7% minder stroom lopen en 3.5% minder vermogen dus nog maar 2400 Watt. Toch zonde.

Frits1980

Nog nooit zo bij stil gestaan Hans. Was al van plan een tweede groep te trekken. Dan is ie op maat. Scheelt weer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.