Sg iets te laag

Gestart door Peter MB, 27-02-2023 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

Na een aantal tegenslagen heb ik gisteren weer een leuke brouwdag gehad.

De 3e keer met mijn Brewmonk 30L.
Eerste keer brande er op de bodem iets aan en smaakte mijn bier niet.
Tweede keer denk ik het gistvat niet goed ontsmet, na het bottelen 25 liter weg kunnen gooien.

Hiervan geleerd en opnieuw begonnen.

Gisteren een pakket van 20L Beaverbock van Brewferm gebruikt. Alles verliep redelijk goed alleen bij het eindresultaat meette ik een SG van 1055 in plaats van 1068. Waarschijnlijk iets te snel gefilterd. (leermoment)

Nu las ik dat ik door suiker toe te voegen in het gistvat deze waarde omhoog kan krijgen. Is dit aan te raden?   

Jacques

Citaat van: Peter MB op 27-02-2023  17:27 uNu las ik dat ik door suiker toe te voegen in het gistvat deze waarde omhoog kan krijgen. Is dit aan te raden?   

Bij een bock is het de bedoeling dat de moutige smaken de boventoon voeren. Als jij dat ook vindt, is het beter geen suikergift te doen. Wanneer je een dubbel net zo lekker vindt als een bock en graag een wat zwaarder bier wilt hebben dan is een suikergift een goed idee.

hansHalberstadt

Citaat van: Peter MB op 27-02-2023  17:27 uNa een aantal tegenslagen heb ik gisteren weer een leuke brouwdag gehad.
Hiervan geleerd en opnieuw begonnen.
Tegenslagen kan vervelend lijken, maar je leert er wel het meeste van. Als je het zo bekijkt is het misschien wat minder vervelend. Want je maakt wel grote stappen vooruit zo. (de 3 fout is qua consequenties al veel minder erg dan de eerste 2)   

WJW

Eens met Hans. Er gaat bij mij altijd wel iets niet helemaal zoals ik het had gepland. De ene keer iets groters dan de andere keer. De kunst is steeds om er op te reageren, er toch iets van proberen te maken en zo te leren.

hansHalberstadt

Bij mij gaat er ook nog soms wat mis zelfs met 30 jaar brouwervaring. Vooral als ik een tijdje niet gebrouwen heb. Dus als je niet brouwt, ga je weer achteruit. Dus vaak brouwen helpt om vooruit te gaan en je moet een minimaal aantal keren per jaar blijven brouwen om op hetzelfde niveau te blijven. 

Peter MB

Citaat van: Jacques op 27-02-2023  20:43 uBij een bock is het de bedoeling dat de moutige smaken de boventoon voeren. Als jij dat ook vindt, is het beter geen suikergift te doen. Wanneer je een dubbel net zo lekker vindt als een bock en graag een wat zwaarder bier wilt hebben dan is een suikergift een goed idee.

Bedankt! Een dubbel is mijn favoriet. Hoeveel suiker zouden jullie adviseren? Ik heb 20 liter in mijn gistvast.
De suiker gewoon oplossen in water en toevoegen?

Citaat van: hansHalberstadt op 27-02-2023  21:13 uTegenslagen kan vervelend lijken, maar je leert er wel het meeste van. Als je het zo bekijkt is het misschien wat minder vervelend. Want je maakt wel grote stappen vooruit zo. (de 3 fout is qua consequenties al veel minder erg dan de eerste 2)   
Zo zie ik het ook. Ik schrijf op wat ik fout doe en leer hier van. Hoop nu op een heerlijk biertje.

Jacques

Citaat van: Peter MB op 28-02-2023  19:15 uBedankt! Een dubbel is mijn favoriet. Hoeveel suiker zouden jullie adviseren? Ik heb 20 liter in mijn gistvast.
De suiker gewoon oplossen in water en toevoegen?

Je kunt tot maximaal 20% gaan.
Zie ook dit rekenblad

Peter MB

Citaat van: Jacques op 28-02-2023  21:30 uJe kunt tot maximaal 20% gaan.
Zie ook dit rekenblad

Jacques, ik kom niet helemaal uit het rekenblad. Mijn kennis is echt nog beginnersniveau.

Moet ik deze nog verder invullen? Of moet ik uitgaan van die 100 gram suiker die ik in 0,2 liter water oplos en dit in mijn gistvat toevoegen?

hansHalberstadt

Citaat van: Peter MB op 01-03-2023  17:33 uMoet ik deze nog verder invullen? Of moet ik uitgaan van die 100 gram suiker die ik in 0,2 liter water oplos en dit in mijn gistvat toevoegen?
Je vult je totaalvolume in : Volume oplossing blik (blik + toegevoegd water) in liters
En je gemeten begin SG : Met hydrometer gemeten SG voor de start vergisting
En dan hoeveel suiker je wilt toevoegen en opgelost in hoeveel water evt
En dan rekent de tool je begin SG uit alsof je die suiker er bij het begin had bijgedaan. Berekend SG na suikertoevoeging

'Blik' komt waarschijnlijk nog uit het blikbrouwtijdperk van gehopte wort extract in een blik?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-03-2023  17:57 u'Blik' komt waarschijnlijk nog uit het blikbrouwtijdperk van gehopte wort extract in een blik?

Dit rekenblad is inderdaad ontwikkeld voor degenen die met een "blik" brouwen. Tegenwoordig zijn er "pouches" te koop. Daarvoor kun je het rekenblad ook gebruiken. Zie https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-brewery-pouch. Met deze pouches kun je prima bier brouwen (beter dan met blikken...)

En natuurlijk voor het berekenen van de hoeveelheid suiker die je nodig hebt om een bepaald begin SG te krijgen.

Peter MB

Ik ga het zo proberen. Vandaag lekker vrij. Ik brouw trouwens niet met een blik maar met een ingredientenpakket waarbij ik zelf schroot.

Jacques

Citaat van: Peter MB op 02-03-2023  09:00 uIk ga het zo proberen. Vandaag lekker vrij. Ik brouw trouwens niet met een blik maar met een ingredientenpakket waarbij ik zelf schroot.

Zodra je wort hebt kun je het rekenblad gebruiken. ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.