Blijft weinig wort over

Gestart door Jandez, 26-02-2023 13:54 u

Vorige topic - Volgende topic

WJW

+1 voor de brouwsoftware.
Ik heb met hulp van Brewfather al voor de eerste brouwsessie de verliezen geprobeerd in te stellen. Belangrijkste daarbij was om mijn ketel een uur te laten koken en dan te meten hoeveel het volume in de ketel was afgenomen.
Als je dat kookverlies per uur in Brewfather (of andere software) goed instelt, scheelt dat een hoop onzekerheid en gepruts. Mijn ervaring is dat Brewfather de absorptie van water door mout goed inschat. Als je in je recept aangeeft hoeveel wort je wilt overhouden aan het einde van de brouwdag, krijg je tijdens je brouwsessie steeds heldere aanwijzingen over hoeveel water te gebruiken voor maischen, met hoeveel water te spoelen, etc. Klopt bij mij altijd.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 26-02-2023  18:21 u20 liter maischwater en 4 liter gespoeld
De bostel is normaal gesproken ca 1.5 kg per kg gebruikte mout. Dus in dit geval 4.5 kg
3 kg mout levert 0.75 x 3 kg=2.25 kg suikers dus 3k g-2.25 kg = 750 g droge stof .als dat dus 4.5 kg bostel is dan zit er in die bostel dus 3.75l water.

Dan heb je dus opgevangen in je kookketel 20+4-3.75+suikervolume=20+4-3.75+2.25/1.6=21.6L dan 2l per uur verkoken, dus stel 3L dan hou je over 18.6L. En dan nog wat hopafval, stel 1L dan hou je 17.5 L wort over in je gistingsvat.
Ik heb eea even in Excel gezet. Dan kan de beginnende brouwer wel gebruik maken van alle kennis, maar hoeft zich niet in de details te verdiepen. (hoewel die details niet moeilijk te begrijpen zijn en via de cellen van de sheet te zien zijn)

De bostelwater coëfficiënt kun je snel bepalen door de bostel na afloop te wegen
idem voor de wateropname hop. Die kun je wegen na overhevelen.
Evt volume wat achterblijft omdat je niet alles uit de ketel haalt heb ik niet meegenomen, maar kan evt simpel toegevoegd worden.

volume_kokenv2.xlsx

ps volume_kokenv2.xlsx even als text in het bericht gezet zodat het bericht terug te vinden is als je op de naam van de attachment zoekt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.