Ispindel of toch...?

Gestart door John, 21-02-2023 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Ben na een rustig brouwjaar (5 brouwsessies) weer een beetje op dreef aan het komen en wil weer een nieuw speeltje gaan kopen.

Wat zijn de meest recente ervaringen met Ispindel, RAPT Pill, Brewbrain, Tilt en soortgelijke apparaatjes? Prijzen lopen ZEER uiteen!

Vereiste is dat werkt via wifi: afstand voor bluetooth is te groot en wil ook buitenshuis kunnen volgen.

Broewerke

Met ispindle is niks mis mee.
Werkt prima met brewspy. Hoe nauwkeurig de resultaten zijn kun je over discussiƫren. Ik meet de begin en eindwaarde apart. Wat de ispindle tussendoor aangeeft, is voor mij een richtlijn en niet meer dan dat. Ook al kalibreren je correct, plakt er schuim op dan heb je al afwijking.
Je bier wordt niet beter of slechter met ispindle, gistingsverloop is wel mooi te volgen.
Zoiets als, met cruisecontrol kom je van Maastricht naar Groningen maar zonder ook.

John

Dank voor reaktie. Ik weet dat bier er niet beter van wordt maar het volgen is een stukje beleving tijdens het geduld bij het wachten...

Ik wil als ik dan toch iets koop wel iets waar de prijs/kwaliteit verhouding een beetje klopt.

En met welke frequentie logt de Ispindel?

Schanulleke

Voor de iSpindle kan je op Marktplaats kijken. Er zijn mensen die die dingen in elkaar knutselen en ze redelijk goedkoop aanbieden. Koppelen aan het Wifi netwerk was bij mij een beetje gepiel, maar uiteindelijk is het goed gekomen.

Triplezzz

Citaat van: John op 21-02-2023  11:21 uEn met welke frequentie logt de Ispindel?

Staat standaard op een 15 minuten.
Dit kan je ook aanpassen maar heeft niet zoveel zin en hangt ook af waarmee je het gaat weergeven.
Sommige accepteren niet meer logging dan 1 x in de 15 mniuten.

John

Citaat van: Schanulleke op 21-02-2023  13:19 uKoppelen aan het Wifi netwerk was bij mij een beetje gepiel, maar uiteindelijk is het goed gekomen.

Is dat zo ingewikkeld dan?

Schanulleke

Nee, maar wat ik me ervan herinner is dat je moest verbinden met een of andere website en dat ging bij mij niet helemaal lekker.

Josss

Ik heb een ispindel gehad en nu een Pill.
De batterij van de laatste gaat veel langer mee, ik heb er niks mee gedaan, de gemeten waardes liggen dichter bij de werkelijke als met de ispindel waar ik toch aardig wat metingen had ingevoerd om hem te kalibreren.

Ik vind de behuizing van de Pill wat kwetsbaarder, de draad is erg fijn en onderbroken, er blijft minder gist op de Pill liggen, maar dat gebeurt nog steeds. Dan loopt de sg een beetje op

John

Denk dat het een Ispindel gaat worden.

Iemand nog tip voor welke app handig is om te gebruiken voor Android / Windows.

Ik heb ergens gelezen dat Ispindel en Grainfather app elkaar niet verstaan.

Sjaak_Deventer

Brewspy als losse app is een hele fijne.

Anders als je Brewfather gebruikt, dan is dat helemaal top.

Schanulleke

Citaat van: John op 22-02-2023  18:52 uIk heb ergens gelezen dat Ispindel en Grainfather app elkaar niet verstaan.

Ik heb een nieuwere Grainfather GF30 (november) en een iSpindel en dat gaat goed.

John

Citaat van: Schanulleke op 22-02-2023  22:28 uIk heb een nieuwere Grainfather GF30 (november) en een iSpindel en dat gaat goed.

Ik bedoel eigenlijk of de Ispindel de gemeten data in kan vullen in dit scherm:
Screenshot_20230223_110035_Grainfather.jpg

Schanulleke

Ik ben na een brouwpauze van ruim 20 jaar alles weer aan het optuigen, dus ik heb er nog niet veel mee gedaan. Alleen een testje met water, maar ik krijg in de Grainfather app een grafiekje met temperatuur en SG van de iSpindle. Ik zal ff kijken of ik dat vanavond kan laten zien.

Schanulleke

Het lukt me niet om een schermafbeelding op mijn oude Samsung Tab A6 te maken, maar het werkt gewoon. Elk kwartier een meetpunt. Ik zou alleen wel eens willen weten hoe je die data exporteert. Dat lukt me dus niet.

thepsych

IK heb momenteel twee Ispindels, 1 gekocht, 1 zelf gemaakt. Gecalibreerd maar geven toch enigszins verschillende waarden aan maar komt wel in de buurt van het sg bepaald met een Brixmeter. Werkt prima met de grainfather website maar ook met brewfather. Recent heeft een vriend een Pill gekocht voor ik dacht 70 euro maar het is nog steeds niet gelukt hem op internet te laten registreren bij de officiele website

John

@thepsych dus als ik in de Grainfatherapp bij "add device" in mijn afbeelding enkele posten terug mijn (vandaag verwachte) Ispindel invul, wordt de grafiek bijgehouden?

John

Uurtje of 2 geleden binnen gekregen, snap er tot nu toe nog niet veel van.

E.e.a. wat getest en lijkt prima te werken.

Alleen nog kijken of ik metingen opgenomen kunnen worden in Grainfather app. Ben anders met wel heel veel met computerwerk bezig: BrouwVisie, Grainfather, Brewersfriend, Brewspy, Brewking, Google, Hobbybrouwen ;-) ...

Volgens de theorie kan het wel, ik heb echter gelezen op dit forum dat het (bij navraag bij Grainfather zelf) niet zou kunnen:

Screenshot_20230224_202639_Grainfather.jpg

Schanulleke

Citaat van: John op 24-02-2023  15:29 uUurtje of 2 geleden binnen gekregen, snap er tot nu toe nog niet veel van.

E.e.a. wat getest en lijkt prima te werken.

Alleen nog kijken of ik metingen opgenomen kunnen worden in Grainfather app. Ben anders met wel heel veel met computerwerk bezig: BrouwVisie, Grainfather, Brewersfriend, Brewspy, Brewking, Google, Hobbybrouwen ;-) ...

Volgens de theorie kan het wel, ik heb echter gelezen op dit forum dat het (bij navraag bij Grainfather zelf) niet zou kunnen:

In de praktijk kan het ook. Je krijgt een mooi grafiekje met Temp en SG. Ik weet alleen niet hoe je die kan exporteren. In Brewfather schijnt dat wel te kunnen, dus misschien toch maar....

Triplezzz

Bij mij werkt het ook zonder problemen in de Garinfather app.
Je kan zelfs meerdere ispindels toevoegen.

thepsych

ispindel toevoegen doe ik altijd op de website. daar staan ook de gegevens nodig om in de Ispindel zelf te zetten. Daar kun je bij de sessie voor het vergisten de Ispindel selecteren en ook weer weghalen aan het einde van het fermenteren. Ik zie m dan ook altijd in de app op de telefoon terug.

John

Nog wat vragen:

Ik zie bovenin de app van Brewspy een thermometer staan. De kleur is rood, geel of groen. Het zal met de temp. van het wort te maken hebben maar waar liggen de grenzen en waarom? Ik bedoel: de optimum temperatuur is voor verschillende gisten totaal anders? Of zou dat als ik koppel aan een recept anders worden?

1.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.