Hopoogst 2023

Gestart door Eric v B, 19-02-2023 18:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

De meeste hoppen beginnen de kop alweer op te steken.

Tettnanger 2023.jpg

Qlobster

Heel toevallig keek ik vandaag ook bij mij in de tuin of er al wat te zien was, maar hier was nog niets zichtbaar.

Koenders

Ook bij mij al nieuwe spruiten, alleen is mijn stellage ingezakt tijdens de stevige wind van afgelopen vrijdag. Ik ga maar eens kijken of ik een steviger constructie kan maken.

Michiel_dL

We zijn al weer een eindje onderweg qua groei, maar er is me nog iets niet helemaal duidelijk. Ik weet dat de onderste bladeren (stapsgewijs) verwijderd moeten worden en dat de hopbellen pas aan de bovenste zijarmen groeien, vanaf ongeveer de helft van de lengte van de scheut. Echter komen er in de onderste helft natuurlijk ook zijarmen. Kan ik die gewoon wegknippen om uiteindelijk groei in de bovenste zijarmen te stimuleren of zijn er goede redenen om dit niet te doen?

brouwerwaldonk

Dat klopt niet.
De hopbellen komen overal op de zijarmen zijschuiten ook onderaan.
Vanaf de helft van augustus beginnen de bloemen te ontwikkelen.

Hier een foto van een hopplant van 7 m hoog op ooghoogte 1,5 m kan je je bloemen al zien.

hopbloem_begin_ontwikkeling.jpeg

Michiel_dL

Ok, dank. Dan laat ik ze allemaal zitten.

tdp

Gisteren begonnen met de hopoogst, Bramling Cross en Tettnanger. Terugkijkend in mijn logboek van vorig jaar, ben ik op dezelfde begonnen te plukken. Heb wel het idee dat de hop nu verder is dan vorige jaren. Overigens waren deze vorig jaar, samen met de Mathon ook het eerste aan de beurt.

Tettnanger;

hop_nat.jpg
Gedroogd;
hop_droog.jpg

pincopallino

Over een paar weken is het zover..

20230902_135917.jpg

LAM

Beste hoptelers. Gisteren heb ik de Challenger hop geoogst. Door tijdgebrek heb ik vandaag het tweede deel van de al afgeknipte takken afgehaald. Ik merk wel dat de hop niet zo fris ruikt als eerst. Op het eerste gezicht wel, maar als je echt je neus in een hand hopbloemen duwt, ruikt het bijna naar kaas. Dit is een teken van oxidatie... Normaal zou dit toch pas gebeuren als je echt een heel eind over tijd bent? Of is dit misschien iets dat later weg trekt?
Zie de foto's voor een deel van de oogst.

Screenshot_2023-09-21-17-22-00-82_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg  Screenshot_2023-09-21-17-22-02-69_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Jacques

In het dorp waar ik woon zijn er op verschillende plekken hopplanten. Een heb ik de afgelopen weken in de gaten gehouden. De hopbellen staan er nu erg goed bij en het aroma is heerlijk. Aromatisch, vol en rijk. Een paar foto's die ik net genomen heb.

PXL_20230922_082708354.jpg  PXL_20230922_082814708.jpg  PXL_20230922_083308365.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.