Klepsturing koelwater

Gestart door ExPeteriment, 19-02-2023 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

ExPeteriment

Om weer eens mijn brouw en bouwhobby te combineren heb ik een temperatuur afhankelijke klepsturing in mijn koelwaterleiding gemaakt. Ik meet het temperatuurverschil tussen het te koelen wort en de uitstroom uit het spiraal van de Easybrew 30. De klep wordt dichtgestuurd als het temperatuurverschil groter is dan 5 °C. Daarna gaat de klep periodiek open en blijft open als het temperatuurverschil kleiner is dan 5 °C. Als het verschil kleiner is dan 22 °C blijft de klep dicht. De kraan staat maar stukje open ander staat het nogal te klappen. Ik heb er gisteren 25 liter wort mee gekoeld met volgende resultaten:
1.   De eerste 20 liter vang ik op in een koelbox voor de eindschoonmaak, deze was nu ca 60 °C, zonder klepsturing kwam ik meestal op ca 45 °C;
2.   Totaal heb ik ca 50 liter kraanwater (12,5 °C)  gebruikt. Anders gebruikte ik ca 20 liter meer, bij het door laten stromen maak je minder optimaal gebruik van de koelcapaciteit van het water.
3.   Het koelen van 100 naar 22 °C duurde 40 minuten, ca 10 minuten langer dan anders. Het koelen kan sneller door het wort rond te pompen, maar ik hou er niet zo van om de eiwitten die sponsvormig door het heldere wort drijven er weer doorheen te malen. Ik zwenk het spiraal zo nu en dan rustig voor betere temperatuurvermenging. Buiten het zwenken om en het verwisselen van emmers, hoef ik er niet bij te blijven.

Ik sla de temperaturen op, hieronder het verloop (blauw: wort temperatuur, grijs:uitstroomtemperatuur:
klepsturing_grafiek.jpg
De hobbels in de blauwe lijn komen door het zwenken.

Hieronder een foto van het bouwwerk. Een dampdicht kastje met erin een ESP32-TTGO, deze heeft standaard een kleuren display waar ik de temperaturen en de klepstand op weergeef (de kleuren komen op de foto niet goed over). Ik sla de temperaturen op in een intern flash geheugen. De ESP32 programmeer ik in de Arduino IDE. In het kastje zit verder een spanningsomvormer en een relais module waarmee 12V klep wordt gestuurd. De temperatuursensors zijn de DS18B20.
klepsturing_foto.jpg

Ik heb me bij het bouwen weer kostelijk vermaakt, dat was het hoofddoel.

grt,

Peter

thepsych

Ik begrijp even niet hoe je nu koelt? Ligt er een leiding waardoorheen het koude water stroomt in het wort waar je dan de meetapparatuur op hebt aangesloten?
Overigens ben ik het met je eens dat het niet fraai is om de mooi uitgevlokte eiwitten door te pomp te halen en fijn te malen. Maar met mijn tegenstroomkoeler van Grainfather heb ik tot nu toe geen andere oplossing kunnen bedenken dan doormalen!!

ExPeteriment

Citaat van: thepsych op 19-02-2023  13:42 uIk begrijp even niet hoe je nu koelt? Ligt er een leiding waardoorheen het koude water stroomt in het wort waar je dan de meetapparatuur op hebt aangesloten?
Overigens ben ik het met je eens dat het niet fraai is om de mooi uitgevlokte eiwitten door de pomp te halen en fijn te malen. Maar met mijn tegenstroomkoeler van Grainfather heb ik tot nu toe geen andere oplossing kunnen bedenken dan doormalen!!
Ik koel door koud water door het spiraal te laten lopen. De klep zit in de koud water toevoerleiding naar het spiraal van de Easybrew. In de uitstroom van het spiraal zit een temperatuursensor. Het koelen in zo'n spiraal gaat met een zekere traagheid, daar pas ik de toevoersnelheid van het koude water op aan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.