Sour American Ale

Gestart door JamMasterJustin, 15-02-2023 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Ha allemaal,

Zodra ik mijn (nu vergistende) Kveik heb gebotteld, wil ik mij gaan wagen aan een biertje voor deze zomer. Ik stuitte op de mij nog onbekende WildBrew Philly Sour. Als ik het goed lees, wordt het bier niet extreem zuur, maar lichtzuur. En dat is waar ik naar op zoek ben, zodat ik het (normaliter) pilsdrinkende bezoek dit ook nog kan voorzetten. Ik hoor graag wat jullie van het volgende recept vinden: ik denk niet al te graag in bierhokjes, maar het zit wat tussen een Sour Ale / Sour IPA in.

Ik hoor graag :)

PDGRRR

Ik heb afgelopen zomer een sour-IPA gebrouwen met de Philly Sour, ik vind 'm lekker, maar ik verwacht dat mijn gemiddelde pilsdrinkende vrienden er niet blij van worden als ik ze deze voorschotel. Het is zeker geen gueuze of lambic, maar ik zou 'm echt niet als "subtiel zuur" omschrijven.

Ik zou eerder zeggen dat je de nieuwe Brett-korrel van Fermentis eens zou kunnen proberen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat je hiermee een beetje richting een Straffe Hendrik Wild gaat.

CiteerSafBrew™ BR-8 is the first Brettanomyces bruxellensis yeast available to brewers in a dry microgranular format.

It offers all the flavor benefits of 'wild' Brett yeast, but with more control and reliability, eliminating the risk of over-carbonation and gushing after bottling.

Selected specifically for secondary fermentation in bottles or casks, SafBrew™ BR-8 produces phenolic compounds that create a distinctive finishing touch which evolves over time as the beer is aged, with funkier notes (barnyard, horse, leather...) nicely balanced by refreshing, fruity notes.

Hoofdvergisting met een "gewone" gist doen en bij bottelen de BR-8 toevoegen als zijnde bottelgist.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 15-02-2023  14:27 uk stuitte op de mij nog onbekende WildBrew Philly Sour.

Over Philly Sour is het een en ander geschreven op dit forum. Door de zoekfunctie te gebruiken vind je onder andere het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41605.html met heel veel informatie over deze bijzondere gist van het geslacht Lachancea (het is dus geen biergist).

Deze gist is geschikt voor een zure IPA omdat Philly Sour niet gevoelig is voor iso-alfazuur zoals melkzuurbacteriën.
Wel is mijn ervaring dat deze gist hoparoma's niet goed tot hun recht laat komen. Ze moeten de concurrentie aan met de lactaten die de gist geeft.

JamMasterJustin

Citaat van: PDGRRR op 15-02-2023  15:19 uIk heb afgelopen zomer een sour-IPA gebrouwen met de Philly Sour, ik vind 'm lekker, maar ik verwacht dat mijn gemiddelde pilsdrinkende vrienden er niet blij van worden als ik ze deze voorschotel. Het is zeker geen gueuze of lambic, maar ik zou 'm echt niet als "subtiel zuur" omschrijven.

Ik zou eerder zeggen dat je de nieuwe Brett-korrel van Fermentis eens zou kunnen proberen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat je hiermee een beetje richting een Straffe Hendrik Wild gaat.

Hoofdvergisting met een "gewone" gist doen en bij bottelen de BR-8 toevoegen als zijnde bottelgist.

Ohw nice, die kende ik ook niet! Dat klinkt ook wel erg mooi!

@Jacques jij ook dank voor de info

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 15-02-2023  15:19 uIk heb afgelopen zomer een sour-IPA gebrouwen met de Philly Sour, ik vind 'm lekker, maar ik verwacht dat mijn gemiddelde pilsdrinkende vrienden er niet blij van worden als ik ze deze voorschotel. Het is zeker geen gueuze of lambic, maar ik zou 'm echt niet als "subtiel zuur" omschrijven.

Naar aanleiding van dit topic gisteren nog eens een flesje van m'n sour-IPA gedronken en nu (na ruim half jaar op fles) lijkt het zuurtje en dan vooral die eerste slok een stuk zachter geworden. Wel kan ik onderschrijven wat Jacques zegt over het ondersneeuwen van hoparoma's.

Citaat van: Jacques op 15-02-2023  15:46 uWel is mijn ervaring dat deze gist hoparoma's niet goed tot hun recht laat komen. Ze moeten de concurrentie aan met de lactaten die de gist geeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.