Houtsnippers voor langere tijd

Gestart door Mark T, 14-02-2023 08:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Mark T

Ik heb onlangs een zware RIS gebrouwen waarvan ik een deel minstens een jaar wil gaan wegzetten in een gistingsfles van 12 liter. Ik speel met het idee om hier ook een kleine hoeveelheid (in whisky bewaarde) hout chips aan toe te voegen om zo een barrel aged bier te simuleren. De houtchips zouden er dan dus ook een jaar bij in zitten. Ik weet eigenlijk niet of dat kan. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

joenedu

Ik heb wel eens snippers (bewaard in whisky) toegevoegd aan een bier, maar las toen verhalen dat ze soms na een paar weken al uit elkaar vallen. Ik heb ze er 2 weken in laten zitten, ze waren gelukkig nog goed stevig. Langer heb ik nog niet geprobeerd.

Gielus

Hout snippers kunnen een wrange smaak afgeven, en zijn niet erg geschikt om heel lang in het bier te laten zitten. Dit is van meerdere dingen afhankelijk. Ik denk dat je beter niet vooraf kunt gaan beslissen dat je iets een X aantal tijd in het bier laat zitten. En beter bewust kunt gaan proeven. wanneer is mijn bier klaar? Na een jaar? Na een maand? Na een dag? Proef en je weet het.

Jacques

Citaat van: Mark T op 14-02-2023  08:56 uIk heb onlangs een zware RIS gebrouwen waarvan ik een deel minstens een jaar wil gaan wegzetten in een gistingsfles van 12 liter. Ik speel met het idee om hier ook een kleine hoeveelheid (in whisky bewaarde) hout chips aan toe te voegen om zo een barrel aged bier te simuleren. De hout chips zouden er dan dus ook een jaar bij in zitten. Ik weet eigenlijk niet of dat kan.

Natuurlijk kan dat.

Citaat van: Gielus op 14-02-2023  11:42 uHout snippers kunnen een wrange smaak afgeven, en zijn niet erg geschikt om heel lang in het bier te laten zitten. Dit is van meerdere dingen afhankelijk. Ik denk dat je beter niet vooraf kunt gaan beslissen dat je iets een X aantal tijd in het bier laat zitten. En beter bewust kunt gaan proeven. Wanneer is mijn bier klaar? Na een jaar? Na een maand? Na een dag? Proef en je weet het.

Houtsnippers geven voor mijn smaak geen wrange smaak. Ze geven een smaak die ik waardeer.
Ik heb hier flessen met goedkope wodka waar al meer dan 2 jaar houtsnippers op zitten. De smaak wordt steeds complexer. Het oude houtextract gebruik ik in combinatie met houtextract van snippers die niet zo lang in contact zijn geweest met de wodka.

Het is inderdaad een kwestie van smaak. Regelmatig proeven om te kijken hoe het bier zich ontwikkeld is daarom een goed plan.

Jacques

Citaat van: joenedu op 14-02-2023  11:20 uIk heb wel eens snippers (bewaard in whisky) toegevoegd aan een bier, maar las toen verhalen dat ze soms na een paar weken al uit elkaar vallen. Ik heb ze er 2 weken in laten zitten, ze waren gelukkig nog goed stevig. Langer heb ik nog niet geprobeerd.

Uit elkaar vallen van de snippers heb ik niet gezien. Alles bij elkaar heb ik zo'n 10 verschillende snippers.

Josss

Citaat van: joenedu op 14-02-2023  11:20 uIk heb wel eens snippers (bewaard in whisky) toegevoegd aan een bier, maar las toen verhalen dat ze soms na een paar weken al uit elkaar vallen. Ik heb ze er 2 weken in laten zitten, ze waren gelukkig nog goed stevig. Langer heb ik nog niet geprobeerd.

Als dat gebeurt zijn het geen snippers, maar samengeperste korrels van houtstof of zaagsel.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 14-02-2023  12:18 uHoutsnippers geven voor mijn smaak geen wrange smaak. Ze geven een smaak die ik waardeer.
[...]
Het is inderdaad een kwestie van smaak. Regelmatig proeven om te kijken hoe het bier zich ontwikkeld is daarom een goed plan.

Tannines uit ongetoast/licht getoast eiken kan wel een smaak geven die ik als wrang zou omschrijven.

De Dochter van de Korenaar had ooit hun IPA "La Renaissance" 6, 12 of 18 maanden in nieuwe eiken vaten gelagerd, dat was best leuk om die verschillende versies met elkaar te vergelijken.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 14-02-2023  12:19 uUit elkaar vallen van de snippers heb ik niet gezien. Alles bij elkaar heb ik zo'n 10 verschillende snippers.

Jacques, hoe is Frans eiken vs Amerikaans eiken?

Mark T

Oke dan ga ik wat snippers toevoegen. Laat over een jaar wel weten hoe het is geworden  :D  :beersmiley:

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 14-02-2023  13:18 uTannines uit ongetoast/licht getoast eiken kan wel een smaak geven die ik als wrang zou omschrijven.

Ik heb gemerkt dat tanninen ook bijdragen aan een karaktervollere beleving. Anders gezegd voor mij zijn tanninen veel minder smaaknegatief dan vaak beweerd wordt.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 14-02-2023  13:43 uJacques, hoe is Frans eiken vs Amerikaans eiken?

In welke opzicht bedoel je?

Schanulleke

Smaakprofiel? Er zal toch verschil zijn. Bourbon en Cognac zijn ook totaal verschillend en dat is voor een deel te verklaren door rijping in respectievelijk Amerikaans of Frans eiken

Gielus

Zo zwart wit is het helaas niet. Het klopt dat er een duidelijk smaakverschil zit tussen Amerikaans eiken en Europees eiken. Europees heeft bijvoorbeeld veel meer van de eerder genoemde tannine. Een whisky die bijvoorbeeld enkel op Europese eikenhout heeft gelegen kan een hele uitdaging zijn om te drinken. Dit komt niet heel vaak voor. En destilleerderijen gebruiken de verschillende soorten hout om bijvoorbeeld whisky een bepaalde kant op te sturen. Maar om te zeggen dat dit de reden is waarom bourbon en cognac van elkaar verschillen is een beetje kort door de bocht. Amerikaanse eik groeit ook gewoon in Europa en andersom. Het geeft het ras van de boom aan en niet zozeer de geografische locatie.

PDGRRR

Citaat van: Gielus op 15-02-2023  09:26 uZo zwart wit is het helaas niet. Het klopt dat er een duidelijk smaakverschil zit tussen Amerikaans eiken en Europees eiken. Europees heeft bijvoorbeeld veel meer van de eerder genoemde tannine. Een whisky die bijvoorbeeld enkel op Europese eikenhout heeft gelegen kan een hele uitdaging zijn om te drinken. Dit komt niet heel vaak voor. En destilleerderijen gebruiken de verschillende soorten hout om bijvoorbeeld whisky een bepaalde kant op te sturen. Maar om te zeggen dat dit de reden is waarom bourbon en cognac van elkaar verschillen is een beetje kort door de bocht. Amerikaanse eik groeit ook gewoon in Europa en andersom. Het geeft het ras van de boom aan en niet zozeer de geografische locatie.

Het verschil in dichtheid lijkt een rol te spelen. Zie ook hier (NL) en hier (ENG) voor beknopte uitleg.

Schanulleke

Citaat van: Gielus op 15-02-2023  09:26 uMaar om te zeggen dat dit de reden is waarom bourbon en cognac van elkaar verschillen is een beetje kort door de bocht.

Lezen is ook een ding: dat zeg ik toch helemaal niet.

O.a bij Brouwland zijn Frans eiken en Amerikaans eiken te koop en het enige wat ik vraag is wat het voor verschil in smaak en aroma oplevert. Simpele vraag lijkt me.

Als je het niet weet kan je toch beter niet reageren dan te etaleren wat je allemaal weet over drank en eikenbomen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 14-02-2023  23:58 uSmaakprofiel? Er zal toch verschil zijn. Bourbon en Cognac zijn ook totaal verschillend en dat is voor een deel te verklaren door rijping in respectievelijk Amerikaans of Frans eiken

Alle soorten houtsnippers geven een ander smaakprofiel.
De nodige jaren geleden was ik op een beurs voor professionele bierbrouwers. Er was een stand van Wilhelm Eder, een producent van houtsnippers. Ze hadden beugelflessen met een Duits bier bij zich. Bij het bier waren verschillende houtsnippers toegevoegd. Het verschil in smaak was onvoorstelbaar. Het leuke was dat van heel veel snippers monsters kon kopen voor een klein bedrag.
Sindsdien gebruik ik graag houtsnippers.

Voor hun website, zie https://www.barrel-shop.com/oak-alternatives/beer/chips?p=2
Op hun website staan summiere smaakomschrijvingen. Op zich begrijpelijk want de verschillen zijn niet altijd makkelijk te omschrijven. Het beste is het om het zelf te ervaren door het bestellen van monsters.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Schanulleke op 14-02-2023  23:58 uSmaakprofiel? Er zal toch verschil zijn. Bourbon en Cognac zijn ook totaal verschillend en dat is voor een deel te verklaren door rijping in respectievelijk Amerikaans of Frans eiken
Cognac is bij mijn weten van druiven en Bourbon gerst en mais. Denk dat het smaakverschil tss die twee meer is om dit verschil dan vaten waarin het gerijpt heeft...

Gielus

Citaat van: PDGRRR op 15-02-2023  12:21 uHet verschil in dichtheid lijkt een rol te spelen. Zie ook hier en hier voor beknopte uitleg.

Dit artikel zegt dan weer precies het tegenovergestelde van wat ik heb gehoord van verschillende distillers in Schotland. Wellicht is er een verschil tussen vaten voor wijn en vaten voor spirit.

Zelf vond ik dit artikel:
https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/quercus-alba

Waarin staat:
During the maturation period, the new distillate becomes highly modified as a result of its contact with the cask (Figure 2). The composition of the cask wood has a major effect on the extent of this modification and varies with the species of oak used, the pretreatment applied to the wood, and the previous use of the cask. In general, American oak (Quercus alba) yields higher concentrations of vanillin and cis oak lactone, while Spanish oak (Quercus robur) gives higher concentrations of tannins.

PDGRRR

Citaat van: Gielus op 15-02-2023  09:26 uEen whisky die bijvoorbeeld enkel op Europese eikenhout heeft gelegen kan een hele uitdaging zijn om te drinken. Dit komt niet heel vaak voor. En destilleerderijen gebruiken de verschillende soorten hout om bijvoorbeeld whisky een bepaalde kant op te sturen. 

Citaat van: Gielus op 15-02-2023  18:30 uDit artikel zegt dan weer precies het tegenovergestelde van wat ik heb gehoord van verschillende distillers in Schotland. Wellicht is er een verschil tussen vaten voor wijn en vaten voor spirit.

Ik heb ooit begrepen dat de Schotten en Ieren zelden nieuwe vaten gebruiken voor de eerste fase van het rijpen, maar dat ze hier vaak Amerikaanse ex-bourbonvaten voor gebruiken. Het Amerikaanse Reinheitsgebot voor bourbon schrijft voor dat de drank alleen bourbon mag heten als het in nieuwe vaten heeft gerijpt waardoor er een groot aanbod van gebruikte bourbonvaten is waar de Schotten en Ieren dankbaar gebruik van maken. Zie toelichting hier.

De Hopman

Klopt, dat is inderdaad wat ze in Ierland vertelden toen ik daar eens in een stokerij was. Amerikaanse bourbon gaat in nieuwe eiken vaten, die aan de binnenkant geblakerd worden. Vandaar de rokerige en sterke eikensmaak.

Schotse whisky wordt gerijpt op gebruikte vaten, van oudsher sherry- port- en wijnvaten, maar tegenwoordig vooral gebruikte bourbonvaten. Schijnen ze vooral te doen voor de extra tannine en de vanillesmaak die de amerikaanse vaten bezitten. Omdat hier al eerder bourbon in heeft gezeten is de invloed van het hout al een stuk minder, en krijg je dus niet die sterke rokerige smaak van bourbon.

Het smaakverschil ligt dus niet alleen aan de houtsoort, maar voor een groot deel ook aan het blakeren, of 'toasten' van de amerikaanse vaten.

Jacques

Citaat van: De Hopman op 16-02-2023  10:36 uHet smaakverschil ligt dus niet alleen aan de houtsoort, maar voor een groot deel ook aan het blakeren, of 'toasten' van de amerikaanse vaten.

Helemaal waar.

Zie

Mark T

Ik heb een deel hout chips een paar dagen in water gezet en vervolgens wat van het water geproefd. Ik proefde direct de kenmerkende vanille smaak die je ook terugproeft in bourbon whisky's en andere hout gelagerde dranken. 

De hout chips die ik wil gaan gebruiken voor mijn RIS heb ik in zeer rokerige whisky van meer dan 50% ABV staan. Vraag me alleen af hoeveel van die kenmerkende vanille smaak overblijft bij het gebruik van deze chips. Ik kan me zo voorstellen dat door de alcohol deze smaak volledig ontrokken wordt.

Ga waarschijnlijk voor een gedeelte bewerkte en een deel onbewerkte hout chips.     

Jacques

Citaat van: Mark T op 20-02-2023  11:00 uDe hout chips die ik wil gaan gebruiken voor mijn RIS heb ik in zeer rokerige whisky van meer dan 50% ABV staan. Vraag me alleen af hoeveel van die kenmerkende vanille smaak overblijft bij het gebruik van deze chips. Ik kan me zo voorstellen dat door de alcohol deze smaak volledig ontrokken wordt.

Ga waarschijnlijk voor een gedeelte bewerkte en een deel onbewerkte hout chips.     

Voeg de snippers en de whiskey toe, zo gaat er geen aroma verloren.

Ik gebruik goedkope wodka voor de extractie van de houtsmaak. De extractie voeg ik toe, de snippers niet. Zo heb ik er ook geen last van in mijn CCT gistvat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.