Hoe maak je een giststarter? Alles over giststarters

Gestart door Jacques, 12-02-2023 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Opmerkingen over het artikel Hoe maak je een giststarter? in het onderdeel Veel gestelde vragen van de site kun je in dit topic kwijt.

Het artikel gaat verder dan alleen een uitleg hoe je praktisch een giststarter maakt. Mis je nog wat informatie over het maken van een giststarter of is er iets niet duidelijk? Reageer dan in dit topic.

Jacques

Het artikel is zojuist door mij aangevuld. De vraag hoe je een giststarter kunt bewaren is toegevoegd.

Schanulleke

Mooi stukje werk! Er is alleen een dingetje dat ik mis en dat me de laatste tijd nogal bezighoudt. Gist dat zich continue vermenigvuldigd en belucht wordt, maakt relatief veel zuren aan. Dit heeft tot gevolg dat de pH in de starter behoorlijk kan dalen, vooral bij bovengisten. Je hoeft je geen zorgen te maken zolang de starter een pH heeft boven de 3.0, daaronder kan een probleem zijn.

Misschien is het daarom ook niet nodig om de starter aan te zuren: de gist maakt immers zelf zuren aan en verlaagd de pH.

Ikzelf heb menig gisstarter weggegooid omdat ik dacht dat deze geinfecteerd was. Dat is achtteraf dus niet nodig geweest.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 24-07-2023  11:20 uMisschien is het daarom ook niet nodig om de starter aan te zuren: de gist maakt immers zelf zuren aan en verlaagd de pH.

Dat klopt. Toch is het goed om een starter aan te zuren, zeker als je gistvoeding gebruikt. Gistvoeding zorgt er vaak voor om de pH te verhogen. De pH komt daarmee op een waarde die de gist niet prettig vindt. Het gevolg is dat de gistgroei belemmerd wordt en dat je dus minder gistcellen hebt. Door aan te zuren zorg je er dus voor dat de condities voor de gistgroei optimaal zijn.

Citaat van: Schanulleke op 24-07-2023  11:20 uEr is alleen een dingetje dat ik mis en dat me de laatste tijd nogal bezighoudt. Gist dat zich continue vermenigvuldigd en belucht wordt, maakt relatief veel zuren aan. Dit heeft tot gevolg dat de pH in de starter behoorlijk kan dalen, vooral bij bovengisten. Je hoeft je geen zorgen te maken zolang de starter een pH heeft boven de 3.0, daaronder kan een probleem zijn.
Het klopt dat door de vergisting veel organische zuren aangemaakt worden en dat een starter behoorlijk zuur kan zijn. Een lage pH van een starter betekent zeker niet dat deze geïnfecteerd is. Ik zal dit in het artikel verwerken. Dank je voor deze feedback.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.