Trage start Belgian Abbey II

Gestart door Bvk1983, 10-02-2023 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Sinds 2 weken staat mijn quadrupel (begin SG 1.094) op 25 graden te hergisten op de fles. Vandaag wilde ik een eerste smaakproef doen, maar er was nog geen koolzuur te bekennen. Ik ben dit niet gewend, ook niet bij quadrupels, maar ik gebruikte voor het eerst Belgian Abbey II.

Is dit een trage starter, of had ik al wat druk moeten hebben? Hoe lang moet ik dit de kans geven? In geval van nood kan ik opnieuw bottelen met bottelgist, of in een keg geforceerd carboniseren.

beun

Bekend probleem, de gist is bij zo'n hoog start sg hoogstwaarschijnlijk zo goed als uitgeput of zit tegen de alcoholtolerantie aan. Een bottelgist gebruiken is dan altijd een goed idee.
Misschien komt het nog goed zonder.... maar voor nu alsnog ieder flesje voorzien van druppeltje bottelgist gerehydrateerd in water en toegevoegd met een pipet is de makkelijkste en snelste manier.
Ik heb dit ook een aantal keren gedaan en werkt prima.  Wel nieuwe doppen gebruiken.

Bvk1983

Citaat van: beun op 10-02-2023  22:10 uBekend probleem, de gist is bij zo'n hoog start sg hoogstwaarschijnlijk zo goed als uitgeput of zit tegen de alcoholtolerantie aan. Een bottelgist gebruiken is dan altijd een goed idee.
Misschien komt het nog goed zonder.... maar voor nu alsnog ieder flesje voorzien van druppeltje bottelgist gerehydrateerd in water en toegevoegd met een pipet is de makkelijkste en snelste manier.
Ik heb dit ook een aantal keren gedaan en werkt prima.  Wel nieuwe doppen gebruiken.

Belgian Abbey II zou rond de 12% aan moeten kunnen las ik, mijn quadrupel zit pas op 9.5%. Dat zou nog voldoende ruimte moeten geven voor hergisting, toch?

beun

Dat hangt weer af van de hoeveelheid gist en de conditie van die gist. Een duidelijk signaal is dat na 2 weken op 25c er nog geen koolzuur gevormd is tijdens de hergisting. Dat zegt mij genoeg. Kan goedkomen, maar dat duurt mij te lang en is te onzeker. al vaker meegemaakt. Als je snel over een gecarboniseerd biertje wil beschikken zou ik het nu met bottelgist proberen.
Een beetje extra zuurstofinslag zou ik mij niet al te druk over maken.
ik heb een erg trage hergisting onlangs met een barleywine op zijn beloop gelaten (ondanks beter weten geen bottelgist gebruikt) en het is na een half jaar uiteindelijk redelijk goed gekomen maar het koolzuurgehalte verschilt nog steeds per fles. Dat duurt mij te lang en geeft de nodige teleurstellingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.