Kveikvraag

Gestart door Rudy 81, 10-02-2023 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Rudy 81

Hallo medebrouwers,

Ik heb een vraag over een te gebruiken gist voor een Hazy IPA. Ik wil onderstaand recept brouwen voor 22 liter:

Vergistbare ingrediënten (7.15 kg)
4.95 kg - Pilsmout
1.1 kg - havervlokken
1.1 kg - tarwemout

Hop (299.4 g)
30 min - 24.4 g - Citra

Hopstand

30 min 70 °C - 55 g - Citra

Koudhoppen
Dag 3 - 110 g - Citra
Dag 10 - 110 g - Citra

Maischprofiel
67 °C - 60 min - Temperatuur
78 °C - 10 min - Mash Out

Voorgaande varianten van dit recept heb ik vergist met Verdant IPA van Lallemand en wil nu eens kijken wat het bier doet met een kveik gist. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Ik heb mijn oog laten vallen op vloeibare hornindal gist van Omega Yeast. Mijn bier heeft een start SG van 1.072 en lees dat underpitchen bij dit type gist prima is. Mijn vraag concreet, heb ik dan voor 22 liter aan 1 zakje vloeibare gist voldoende of moet ik een starter maken?

Ik hoor het graag van jullie! Ook als er tips zijn voor het recept  ^-^

Zambezi Special

Niet zo concrete antwoord...
Waarom wil je per se kveik gebruiken?

Ik gebruik het vaak (Voss)  maar dat is gerelateerd aan mijn hoge temperaturen.
Met lagere temperatuur en/of temperatuurcontrole zou ik wat anders kiezen.
Maar de keuze is uiteraard aan jou. Hoe dan ook, nieuwsgierig naar het resultaat

bravebunny

Hoi Rudy, ik zou op basis van je hopkeuze en mijn eigen ervaringen (ik gebruik dan Cascade) voss aanraden en niet hornindal. Voss heeft van zichzelf een licht citrusaroma. 1 zakje M12 of lallemand voss is ruim voldoende voor 22 liter, ik zou wel tot 27 liter durven gaan. Flink warm vergisten. Terugkoelen tot een 35 graden, gist toevoegen en op 35 graden proberen te houden. Met een paar dagen uitvergist!

Toen ik nog bottelde deed ik vanwege de sterke uitvlokking van kveik een theelepel slurry door de bottelsuikeroplossing die ik vervolgens aan elk flesje toevoegde.

Rudy 81