Kveikvraag

Gestart door Rudy 81, 10-02-2023 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Rudy 81

Hallo medebrouwers,

Ik heb een vraag over een te gebruiken gist voor een Hazy IPA. Ik wil onderstaand recept brouwen voor 22 liter:

Vergistbare ingrediënten (7.15 kg)
4.95 kg - Pilsmout
1.1 kg - havervlokken
1.1 kg - tarwemout

Hop (299.4 g)
30 min - 24.4 g - Citra

Hopstand

30 min 70 °C - 55 g - Citra

Koudhoppen
Dag 3 - 110 g - Citra
Dag 10 - 110 g - Citra

Maischprofiel
67 °C - 60 min - Temperatuur
78 °C - 10 min - Mash Out

Voorgaande varianten van dit recept heb ik vergist met Verdant IPA van Lallemand en wil nu eens kijken wat het bier doet met een kveik gist. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Ik heb mijn oog laten vallen op vloeibare hornindal gist van Omega Yeast. Mijn bier heeft een start SG van 1.072 en lees dat underpitchen bij dit type gist prima is. Mijn vraag concreet, heb ik dan voor 22 liter aan 1 zakje vloeibare gist voldoende of moet ik een starter maken?

Ik hoor het graag van jullie! Ook als er tips zijn voor het recept  ^-^

Zambezi Special

Niet zo concrete antwoord...
Waarom wil je per se kveik gebruiken?

Ik gebruik het vaak (Voss)  maar dat is gerelateerd aan mijn hoge temperaturen.
Met lagere temperatuur en/of temperatuurcontrole zou ik wat anders kiezen.
Maar de keuze is uiteraard aan jou. Hoe dan ook, nieuwsgierig naar het resultaat

bravebunny

Hoi Rudy, ik zou op basis van je hopkeuze en mijn eigen ervaringen (ik gebruik dan Cascade) voss aanraden en niet hornindal. Voss heeft van zichzelf een licht citrusaroma. 1 zakje M12 of lallemand voss is ruim voldoende voor 22 liter, ik zou wel tot 27 liter durven gaan. Flink warm vergisten. Terugkoelen tot een 35 graden, gist toevoegen en op 35 graden proberen te houden. Met een paar dagen uitvergist!

Toen ik nog bottelde deed ik vanwege de sterke uitvlokking van kveik een theelepel slurry door de bottelsuikeroplossing die ik vervolgens aan elk flesje toevoegde.

Rudy 81

Citaat van: Zambezi Special op 10-02-2023  18:52 uNiet zo concrete antwoord...
Waarom wil je per se kveik gebruiken?

Ik gebruik het vaak (Voss)  maar dat is gerelateerd aan mijn hoge temperaturen.
Met lagere temperatuur en/of temperatuurcontrole zou ik wat anders kiezen.
Maar de keuze is uiteraard aan jou. Hoe dan ook, nieuwsgierig naar het resultaat

Eigenlijk puur nieuwsgierigheid en een beetje experimenteren. In het verleden prima bieren gemaakt met vloeibare en korrelgisten, maar nog niet eerder met dit type gist gewerkt  ;) .

Rudy 81

Citaat van: bravebunny op 10-02-2023  18:53 uHoi Rudy, ik zou op basis van je hopkeuze en mijn eigen ervaringen (ik gebruik dan Cascade) voss aanraden en niet hornindal. Voss heeft van zichzelf een licht citrusaroma. 1 zakje M12 of lallemand voss is ruim voldoende voor 22 liter, ik zou wel tot 27 liter durven gaan. Flink warm vergisten. Terugkoelen tot een 35 graden, gist toevoegen en op 35 graden proberen te houden. Met een paar dagen uitvergist!

Toen ik nog bottelde deed ik vanwege de sterke uitvlokking van kveik een theelepel slurry door de bottelsuikeroplossing die ik vervolgens aan elk flesje toevoegde.

Klinkt top! En dank voor de tip. Ben op hornindal gestuit in de brouwshop maar Voss lijkt me ook een prima en beter passende keuze voor dit bier. En ik vergist temperatuurgecontroleerd dus die 35 graden moet lukken. Ga ik een zakje van die Noorse krachtpatser proberen  smile 

Jacques

Citaat van: Rudy 81 op 10-02-2023  17:35 uMijn bier heeft een start SG van 1.072 en lees dat underpitchen bij dit type gist prima is. Mijn vraag concreet, heb ik dan voor 22 liter aan 1 zakje vloeibare gist voldoende of moet ik een starter maken?

Dat kan als je vergist bij minimaal 32°C. Je mag tot 38°C gaan.

Rudy 81

Citaat van: Jacques op 11-02-2023  23:51 uDat kan als je vergist bij minimaal 32°C. Je mag tot 38°C gaan.

Dank Jacques! De bedoeling is om hem stabiel te houden op 35 graden dus dat moet goed komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.