Verdamping 3x 10L pan

Gestart door rbrt86, 09-02-2023 08:34 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Hallo allemaal,

Misschien is de vraag reeds gesteld, maar ik kon het niet vinden.

Ik brouw momenteel met 3 (goedkope) Ikea 10 liter pannen (2 erbij voor spoelen). Dat werkt prima, maar ik merk dat ik minder liter bier in het gistvat krijg dan wat het recept aangeeft.

Omdat ik 3 pannen heb in plaats van 1 grote zal ik relatief veel oppervlakte hebben tijdens het koken en hierdoor verdampt er waarschijnlijk meer. Dit compenseer ik vaak door meer spoelwater te gebruiken, maar meer dan 3x 9 liter kookt natuurlijk over. Start SG is daarentegen vreemd genoeg wel vaak gelijk of iets lager dan het recept.

Zijn er anderen die dit nadeel ondervinden? Zijn er tips om dit te beperken? (Deksel op de pan doe ik bewust niet)

Ik kan natuurlijk een grote pan kopen maar mijn hevelfilter is reeds gemaakt op de maat van een Ikea 10 liter pan.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

hansHalberstadt

De verdamping wordt bepaald door het vermogen van je verwarmingsbron (minus het vermogen wat de wanden van je pan afstralen) en niet door het kookoppervlak. Het enige wat het kookoppervlak doet is bepalen hoeveel er vanaf het oppervlak verdampt en hoeveel vanuit de diepte (de rollende kook), maar de som van die 2 blijft altijd hetzelfde. Dus minder verdamping betekent dat je je verwarmingsbron wat lager moet zetten.

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 09-02-2023  08:34 uIk brouw momenteel met 3 (goedkope) Ikea 10 liter pannen (2 erbij voor spoelen). Dat werkt prima, maar ik merk dat ik minder liter bier in het gistvat krijg dan wat het recept aangeeft.

Je kunt niet zomaar een recept overnemen zonder te weten met wat voor installatie het oorspronkelijke recept gebrouwen is. Het beste is brouwsoftware te gebruiken en het recept daarmee door te rekenen rekening houdend met de verliezen die jij hebt met jouw installatie (in dit geval pannen) en manier van werken (verliezen bij het filteren, in slangen en dergelijke...)
Bij kleine hoeveelheden (jij brouwt batches van 10 liter) zijn de verliezen die je hebt in verhouding groter.

Zambezi Special

Ik verdamp ongeveer 1.5 liter per uur voor 8-10 liter brouwsels (10 liter pan).

Ik ondervang dat door geconcentreerderte brouwen en water (koud, maar gekookt) toe te voegen voor de vergisting. Helpt met de koeling.
Ik biab, dus maisch dikte komt minder nauw

oneman

Citaat van: Zambezi Special op 09-02-2023  16:23 uIk verdamp ongeveer 1.5 liter per uur voor 8-10 liter brouwsels (10 liter pan).

Ik ondervang dat door geconcentreerderte brouwen en water (koud, maar gekookt) toe te voegen voor de vergisting. Helpt met de koeling.
Ik biab, dus maisch dikte komt minder nauw
Ik doe iets soortgelijks, maar dan met ijs. Je hoeft niet te koken, gewoon koud kraanwater kan zo in je gistvat... Ik houd rekening met een toevoeging van 1l. op een batch van ±10l. Die vries ik in en voeg ik toe na kook, dan zit ik meteen op de juiste temperatuur voor een whirlpool hop.  :brouwen: Zou ik door een te lage efficiëntie dan niet uitkomen met mijn SG, dan laat ik het ijs weg.

oneman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.