Help! Doorgeschoten vergisting

Gestart door rkroon, 08-02-2023 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

rkroon

Afgelopen vrijdag heb ik een Lentebok gebrouwen. zie hier het recept in Brewfather. https://web.brewfather.app/share/Z24CJk4yBDsNC0

Perfecte dag gehad. Begin SG (1.065) precies goed. :-) Daarna alles overgeheveld naar de vergistingsemmer. keurige 23L. Vervolgens 2 pakjes Mangrove Jack's M29 French Saison toegevoegd.

De eerste dag had ik door een domme fout mijn klimaatkast te koud staan (12 graden). Er was dus ook geen activiteit. Snel op de website gekeken en daar stond dat de ideale vergistingstemperatuur tussen de 26 en 34 gr. ligt. Ik heb de temperatuur verhoogd naar 26 en daarmee kreeg ik ook direct activiteit. Volgens recept zou ik 16 dagen moeten vergisten. Mijn eind SG zou rond de 1013 moeten liggen. Echter, nu na 5 dagen heb ik een SG van 1.001 en hij blijft zakken. Zie de afbeelding van mijn ispindel.
Scherm­afbeelding 2023-02-08 om 19.30.37.png
En daarmee zit ik nu al op een alcohol% van 8,4. En ik had qua % liever wat lager dan hoger gehad. Nu lijkt het erop dat de vergisting nog lang niet ten einde is. Wat kan en moet ik nu doen? Ik moet immers nog 15 dagen. Moet ik de temperatuur verlagen? Moet ik rustig afwachten...? Hopelijk heeft iemand raad. Alvast bedankt. Vrolijke groet, Ralf     

hansHalberstadt

Een saison gist zorgt voor een heel laag eind SG. Het enige wat je nu kunt doen is wachten tot het SG een week lang niet meer afneemt en dan bottelen. hoe kwam je op het idee om een saison gist te gebruiken?

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2023  19:47 uEen saison gist zorgt voor een heel laag eind SG. Het enige wat je nu kunt doen is wachten tot het SG een week lang niet meer afneemt en dan bottelen. hoe kwam je op het idee om een saison gist te gebruiken?

Nou... dan ben ik benieuwd waar we uitkomen...zal een dubbele bok worden ;-)
Ik heb als basis een recept gebruikt dat ik op debrouwkeuken.nl had gevonden. Dit vorig jaar ook gebrouwen en toen kwam er een heel lekker bier uit... en was de vergisting niet zo heftig. Ik ga rustig afwachten en zal tzt laten weten waar ik ben uitgekomen....

Jacques

Citaat van: rkroon op 08-02-2023  19:36 uEchter, nu na 5 dagen heb ik een SG van 1.001 en hij blijft zakken. Zie de afbeelding van mijn ispindel.

Het is niet ongebruikelijk dat een saisongist onder de 1.000 komt...
Het laatste stuk van de vergisting gaat heel langzaam. Geduld dus en niet te snel bottelen!

hansHalberstadt

Ik vraag me wel af waarom in een recept voor een lentebock een saisongist wordt voorgesteld. 

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2023  22:30 uIk vraag me wel af waarom in een recept voor een lentebock een saisongist wordt voorgesteld. 

Haha ja ik nu ook. Volgend jaar een andere gist gebruiken. @Hans, heb je een goede suggestie?

hansHalberstadt

La Trappe gist opgekweekt uit een flesje en wat koeler vergisten bv 18°C om zoet en esters wat in bedwang te houden. of een ondergist bij een graad of 15.   

Snelbier

Je verwachting was SG-end 1013. Waarschijnlijk op grond van Brewfather-app. Verwachtingen even bijstellen  >:D
- maischschema in Brewfather is 'warm', dus minder vergistbaar, hoger SG-end. De app lijkt me té optimistisch qua SG-verandering.
Grof herberekend naar 'standaardwort' zou SG rond 1007 moeten uitkomen.
In je eigen wort (met warm maischschema) 2-3 pt hoger, stel 1010 max..
- M29 is een diastaticus. Maakt een enzym aan dat moeilijke/onvergistbare suikers omzet naar wél vergistbaar. SG-end daalt daardoor.
Warmer maischen (minder vergistbaar) heeft dan minder effect dan verwacht; de gist maakt restsuikers alsnog vergistbaar.  Geen app of brouw-progsel die er rekening mee houdt.

Volgens Adrie Otte (die van water bier maakt ;D ) en mijn 2 brouwsels met M29 maakt deze de vergisting snel (binnen 1 week) af. Géén trage na-gisting zoals bij andere diastaticus-gisten..
SG van 1001 (i-Spindel) lijkt me onwaarschijnlijk laag. Kan komen door vervuiling, bekend probleem.
Meet een monster uit het vat, met hydrometer of gecorrigeerde refractie-meter..
Ik durf er een lekker biertje op te verwedden dat je SG boven 1006 zit en blijft.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2023  23:36 uLa Trappe gist opgekweekt uit een flesje en wat koeler vergisten bv 18°C om zoet en esters wat in bedwang te houden.

Dat is een mooie gist.
Het is een zogenaamde POF gist die redelijk wat banaan aanmaakt bij 18°C. Geeft ook een subtiel kruidnageltje. De gist doet het erg goed in een witbier.

tdp

Voor een lentebock zou ik voor een ondergister gaan  8)

Zambezi Special

Ik heb M29 een paar keer gebruikt en vind het een lekkere gist. Voor Saison :)
1 brouwsel kwam uit op 1.011 hydrometer maar bij 30 oC. (Sorry geen correctie tabel bij de hand)
Volgend brouwsel op 1.000 (gecorrigeerde refractometer waarde). De brouwsels daarna rond de 1.000, maar die waren op de trub van de voorgaande, dus weet niet of die representatief zijn.
Alle brouwsels zonder temperatuur controle, en bij vrij hoge temperatuur.
(Daarna werd het vanwege stijgende temperaturen Voss als gist)

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2023  23:36 uLa Trappe gist opgekweekt uit een flesje en wat koeler vergisten bv 18°C om zoet en esters wat in bedwang te houden. of een ondergist bij een graad of 15.   

Dankjewel. Die ga ik zeker in gedachte houden. Tot op heden heb ik nog niet eerder een gist opgekweekt. Heb er al veel over gelezen en staat op het lijstje om binnenkort te doen.

rkroon

Citaat van: Jacques op 09-02-2023  11:11 uDat is een mooie gist.
Het is een zogenaamde POF gist die redelijk wat banaan aanmaakt bij 18°C. Geeft ook een subtiel kruidnageltje. De gist doet het erg goed in een witbier.

Klinkt goed. Ik ga dit zeker proberen. 

rkroon

Citaat van: Snelbier op 09-02-2023  09:48 uJe verwachting was SG-end 1013. Waarschijnlijk op grond van Brewfather-app. Verwachtingen even bijstellen  >:D
- maischschema in Brewfather is 'warm', dus minder vergistbaar, hoger SG-end. De app lijkt me té optimistisch qua SG-verandering.
Grof herberekend naar 'standaardwort' zou SG rond 1007 moeten uitkomen.
In je eigen wort (met warm maischschema) 2-3 pt hoger, stel 1010 max..
- M29 is een diastaticus. Maakt een enzym aan dat moeilijke/onvergistbare suikers omzet naar wél vergistbaar. SG-end daalt daardoor.
Warmer maischen (minder vergistbaar) heeft dan minder effect dan verwacht; de gist maakt restsuikers alsnog vergistbaar.  Geen app of brouw-progsel die er rekening mee houdt.

Volgens Adrie Otte (die van water bier maakt ;D ) en mijn 2 brouwsels met M29 maakt deze de vergisting snel (binnen 1 week) af. Géén trage na-gisting zoals bij andere diastaticus-gisten..
SG van 1001 (i-Spindel) lijkt me onwaarschijnlijk laag. Kan komen door vervuiling, bekend probleem.
Meet een monster uit het vat, met hydrometer of gecorrigeerde refractie-meter..
Ik durf er een lekker biertje op te verwedden dat je SG boven 1006 zit en blijft.
Proost, Snelbier.

@Snelbier dank voor je uitgebreide reactie. Als beginnende brouwer leer ik hier op dit forum iedere dag. Heel fijn. Ik zie dat de curve de afgelopen dagen al flink aan het afvlakken is. Ben benieuwd wanneer ik een flatliner heb en of ik het ook binnen 1 week ga redden. Ik ga de tijd nemen om er zeker van te zijn dat het goed is uitgegist.

Scherm­afbeelding 2023-02-10 om 11.10.50.png

En meten is weten...ik heb zojuist met een hydrometer getest zie foto. Tot mijn blije verrassing kwam daar een resultaat van 1.010 uit. Ook nog met een refracto gemeten (correctie 1,04) en daar kom ik op 1.007 uit. Bier was nog iets aan de warme kant 23,5 maar dat zou alleen maar zorgen voor een hoger SG. Ik heb nu dus 3 waardes:
iSpindel: 0.996
hydro: 1.010
refracto: 1.007

Scherm­afbeelding 2023-02-10 om 11.38.54.png

Het kan dus inderdaad zijn dat de iSpindel opnieuw/beter gekalibreerd dient te worden en dat er een afwijking is door vervuiling. Ik ga voor nu uit van meting met de hydro. Daarmee sluit ik omrekeningen en technologie even uit. De iSpindel gaat me hopelijk wel wat vertellen of het bier is uitvergist.

En mogelijk is er iemand die een soortgelijke situatie heeft gehad met de iSpindel en me kan vertellen of ik een aanpassing moet doen en zo ja welke.

Veel dank in ieder geval  :groots: Ik zit weer wat rustiger op de bank :-) en zal jullie op de hoogte houden van het verdere verloop...en straks van het resultaat.

Jacques

Citaat van: rkroon op 10-02-2023  11:13 uTot op heden heb ik nog niet eerder een gist opgekweekt. Heb er al veel over gelezen en staat op het lijstje om binnenkort te doen.

Ik ben bezig met een artikel over het maken van giststarter. Binnenkort zal ik het plaatsen op de site onder de rubriek Veel gestelde vragen.

Jacques

Citaat van: rkroon op 10-02-2023  11:43 uHet kan dus inderdaad zijn dat de iSpindel opnieuw/beter gekalibreerd dient te worden en dat er een afwijking is door vervuiling. Ik ga voor nu uit van meting met de hydro. Daarmee sluit ik omrekeningen en technologie even uit. De iSpindel gaat me hopelijk wel wat vertellen of het bier is uitvergist.

En mogelijk is er iemand die een soortgelijke situatie heeft gehad met de iSpindel en me kan vertellen of ik een aanpassing moet doen en zo ja welke.

Ik heb geen iSpindel maar een BrewBrain Float. Het principe van beide apparaten is hetzelfde.

Bij mij zie ik ook heel regelmatig dat de Float een veel lager SG aangeeft dan de meting die op het einde doe met mijn digitale refractometer. Er zit altijd wel "hophars" op de Float die er voor zorgt dat de meting niet kopt.
Toch zou ik mijn Float niet willen missen. Hij laat het verloop van de vergisting zien en geeft veel cijfers achter de komma dan een hydrometer of een refractometer. Hierdoor kun je kleine afnames in het SG waarnemen die je anders niet zou hebben opgemerkt.

Op de foto de binnenzijde van mijn CCT met de Float. Goed te zien is dat er allerlei afzettingen op de bovenkant van de Float zit.
PXL_20230109_144957566 (2).jpg

rkroon

Citaat van: Jacques op 10-02-2023  13:54 uIk ben bezig met een artikel over het maken van giststarter. Binnenkort zal ik het plaatsen op de site onder de rubriek Veel gestelde vragen.

Die ga ik zeker lezen!

rkroon

Citaat van: Jacques op 10-02-2023  14:04 uIk heb geen iSpindel maar een BrewBrain Float. Het principe van beide apparaten is hetzelfde.

Bij mij zie ik ook heel regelmatig dat de Float een veel lager SG aangeeft dan de meting die op het einde doe met mijn digitale refractometer. Er zit altijd wel "hophars" op de Float die er voor zorgt dat de meting niet kopt.
Toch zou ik mijn Float niet willen missen. Hij laat het verloop van de vergisting zien en geeft veel cijfers achter de komma dan een hydrometer of een refractometer. Hierdoor kun je kleine afnames in het SG waarnemen die je anders niet zou hebben opgemerkt.

Op de foto de binnenzijde van mijn CCT met de Float. Goed te zien is dat er allerlei afzettingen op de bovenkant van de Float zit.
PXL_20230109_144957566 (2).jpg

Ja dat zal voor mij ook de meest waarschijnlijke manier van gebruik worden. Ik ben benieuwd hoe mijn ispindel straks uit het vergistingsvat komt. En ik ga eens kijken hoe ik de refracto en de hydrometer beter op elkaar kan afstemmen... of kijk of ik iets van een vertaaltabel kan maken.

Jacques

Citaat van: rkroon op 10-02-2023  14:49 uEn ik ga eens kijken hoe ik de refracto en de hydrometer beter op elkaar kan afstemmen... of kijk of ik iets van een vertaaltabel kan maken.

Als het gaat om het omzetten van refractometingen naar SG zou ik niet veel moeite doen. Er zijn heel wat omrekentools beschikbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 10-02-2023  11:14 uEn meten is weten...ik heb zojuist met een hydrometer getest zie foto. Tot mijn blije verrassing kwam daar een resultaat van 1.010 uit. Ook nog met een refracto gemeten (correctie 1,04) en daar kom ik op 1.007 uit.
Het is me even onduidelijk hoe je dan hebt gemeten met de refractometer. heb je de SG schaal gebruikt dan en die met 1,04 gecorrigeerd? Die correctie van 1.04 geldt immers alleen voor onvergiste wort.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2023  15:39 uHet is me even onduidelijk hoe je dan hebt gemeten met de refractometer. heb je de SG schaal gebruikt dan en die met 1,04 gecorrigeerd? Die correctie van 1.04 geldt immers alleen voor onvergiste wort.

Natuurlijk heb je gelijk, maar het gaat echt om een zeer marginale afwijking.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-02-2023  16:53 uNatuurlijk heb je gelijk, maar het gaat echt om een zeer marginale afwijking.
ik bedoel dat je met een refractometer helemaal geen sg van 1007 kunt meten aan vergist bier. dus is er eerst omgerekend van brix naar SG en daarna nog met 1.04 gecorrigeerd? 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.