Korrelgist vs vloeibare gist

Gestart door Kokkebil, 03-02-2023 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

@ Schanulleke
15 euro is normaal gesproken de prijs van alle ingredienten bij elkaar voor een pakket (althans daar kunnen we het bij onze club voor samenstellen) :weetniet: en dan weet je met die vloeibare gist nog niet eens of je er 1, 2 of 3 nodig hebt :nut: . Ik denk niet meer dat dat voor veel mensen gaat werken of je moet dan alsnog van 1 pakje een giststarter gaan maken, maar dan is het en duur en extra werk.  Ik denk dus dat het erop uit zal draaien dat men dan eens in de zoveel tijd 1 zakje vloeibare gist koopt en daar dan een aantal brouwsels mee gaat maken. Weg verdienmodel.

Schanulleke

Maarja, de WLP835 (verm. Andechs) wil ik toch een keer proberen. Dus dat wordt toch dokken en hem op glycerine zetten.

Kokkebil

Ik heb voor het eerst korrelgist besteld en ga dit voor een IPA gebruiken.
Op de verpakking staat dat het genoeg is voor 23 liter.
Luistert dat nauw of gaat 25 liter ook wel lukken?
Wat is er eventueel op tegen om 2 pakjes hiervoor te gebruiken?

JanEric

Dat hangt van je start-SG af.
De hoeveelheid op de verpakking zegt alleen iets voor een SG rond de 1.050.
zie bijvoorbeeld: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Kokkebil

Citaat van: JanEric op 07-02-2023  16:57 uDat hangt van je start-SG af.
De hoeveelheid op de verpakking zegt alleen iets voor een SG rond de 1.050.
zie bijvoorbeeld: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Oh nee! Begin SG zal hoger uitvallen, ik schat 1075 gezien de hoeveelheid mout!
Dus gewoon twee zakjes gebruiken.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 07-02-2023  16:32 uIk heb voor het eerst korrelgist besteld en ga dit voor een IPA gebruiken.
Op de verpakking staat dat het genoeg is voor 23 liter.
Luistert dat nauw of gaat 25 liter ook wel lukken?
Wat is er eventueel op tegen om 2 pakjes hiervoor te gebruiken

Het is jammer dat dit verpakking staat. Dit geldt alleen voor een wort met een begin SG van 1050. Bij een zwaar bier moet je meer gist gebruiken.
Eigenlijk hoor je gist per gram toe te voegen zoals je dat ook doet met mout en hop...
Een goede calculator geeft aan hoeveel gram je nodig hebt. Bijvoorbeeld de calculator van Lallemand. Zij rekenen ook in zakjes :echtboos:  Voor een stukje begrijpelijk omdat je een eenmaal aangebroken verpakking korrelgist niet kunt bewaren als je die niet meteen vacumeert met een goed vacuümapparaat. Overtollige gist kun je gebruiken als gistvoeding bij een volgend brouwsel door deze mee te koken met het wort.

Zambezi Special

"Voor een stukje begrijpelijk omdat je een eenmaal aangebroken verpakking korrelgist niet kunt bewaren als je die niet meteen vacumeert met een goed vacuümapparaat"

Ik gebruik meestal een half zakje gist. Daarna in een ziplock zakje en in de vriezer. Tot nu toe geen enkel probleem.
Van Voss gebruik ik nog veel minder en een zakje gaat makkelijk 5 of meerbrouwsels mee (van rond de 8 liter)

Snelbier

Citaat van: Jacques op 07-02-2023  22:19 u.... Een goede calculator geeft aan hoeveel gram je nodig hebt. Bijvoorbeeld de calculator van Lallemand. Zij rekenen ook in zakjes :echtboos:  ...
Voor de goede orde: Lallemand-rekenaar geeft wél exacte grammen aan tot achter de komma, maar rondt dat wat regels lager af op hele zakjes.. NIET handig voor kleine thuis-brouwers. Berekende 1,5 zakje (eerder op 0,1 gram nauwkeurig berekend) wordt nu 25 tot 30% afgerond naar hele zakjes :police:
Pitch-rate (gist in grammen / liter) op andere regel rondt ook veel te grof af..
Vind het een mooie calculator, vooral door temperatuurcorrectie (als het al klopt, maar Lallemand zal weten wat ze doet  :weetniet: ).
Jammer van die 'schoonheidsfoutjes'.. Gemiste kans?
Proost, Snelbier

Toevoeging: Ben fan van de Lallemand-calculator, gebruik ik sinds kort (alleen) voor Lallemand-gist.  Heb daar meer vertrouwen in dan MrMalty die het zonder inside-info moet doen. En toch maakten we met MrMalty ook lekker bier..
Maar toch weer 'tussen de regels lezen'?  Staat me tegen, is niet nodig, is STOM.

hansHalberstadt

Normaal gesproken is de dosering gebaseerd op een aantal grammen gist per ml wort per platograad. dus evenredig (factor k) met je hoeveelheid wort en je begin SG (minus 1000)
Mijn vraag is dus wat al die calculators dan nog meer moeten doen dan alleen dat en de juiste constante k nemen die je waarschijnlijk eenmalig invoert en voor ondergisters (of lage temperatuurgisting) wat groter neemt dan voor bovengisters?   

Pieter1954

Afronden naar hele zakjes lijkt me echt niet nodig. Je kunt de korrelgist heel goed bewaren, hij is immers droog. Ik gebruik vaak de bottelgist F2. Meestal heb je daar maar een beetje van nodig. Het zakje dat ik gebruik is al een jaar open en ligt met een plakbandje afgesloten in de koelkast. Hij werkt nog elke keer prima.
Ik ben ook broodbakker en gebruik naarst zuurdesem ook regelmatig korrelgist van het bekende Bruggeman. Ik heb hier een verpakking van 250 gram die al een jaar open is en ik regelmatig met succes gebruik. Geen enkele achteruitgang bemerkt tot nu toe. Het ligt gewoon in de kast met alle andere bakspullen (dus niet gekoeld en niet gevacumeerd).

Weet iemand of er onderzoeken zijn uitgevoerd naar de houdbaarheid/bewaarbaarheid van korrelgisten? Van de vloeibare gisten is algemeen bekend dat deze snel achteruit gaan.

Hopfenfox

Waar het kan gebruik ik korrelgisten, het aanbod is groot genoeg om behoorlijk te kunnen proberen en experimenteren.

Wil ik echt een specifieke smaak, dan moet ik aan de vloeibare gist, maar in zo'n geval zal ik altijd wat slurry met glycerol invriezen zodat ik het een volgende keer goedkoop beschikbaar heb. Zo heb ik altijd Westmalle, La Trappe en Schelde Ale in de vriezer. Soms via een smackpack verkregen, soms zelf opgekweekt. Voor Hoegaarden wit moet ik nog een keer een smackpack kopen helaas. Die smackpack prijzen zijn absurd, zeker als je zoals ik slechts 11 liter brouwsels maakt.

tdp

Ik brouw nagenoeg al mijn bieren met korrelgist van Lallemand. Ik kan mezelf soms verleiden om een vloeibare gist te kopen, maar dan bijvoorbeeld de Wyeast 1469 West Yorkshire Ale (voor een Landlord van Timothy Taylor). Verder kan ik mij prima redden met het arsenaal van Lallemand.

De meesten van ons hebben geen laboratorium thuis en/of de skills om gist goed op te kweken. Tel daarbij het (ridicule) prijsverschil op en het is voor mij een hele makkelijke rekensom.

Schanulleke

Misschien kan via dit forum een levendig ruilverkeer op gang komen. smile

Hopfenfox

Citaat van: tdp op 08-02-2023  11:11 uDe meesten van ons hebben geen laboratorium thuis en/of de skills om gist goed op te kweken. Tel daarbij het (ridicule) prijsverschil op en het is voor mij een hele makkelijke rekensom.

Ik heb ook geen laboratorium, maar wel kinderen die pakjes appelsap drinken en blij worden van een ballon op hun verjaardag. Daarmee heb ik alles in huis om gist op te kweken. Met een magneetroerder en wat DME kan ik dan opschalen voor de brouwdag. Kleine plastic buisjes koop je overal en glycerol bij de brouwwinkel. Meer heb je niet nodig, zelfs geen skills  ;D

Pieter1954

Citaat van: tdp op 08-02-2023  11:11 uTel daarbij het (ridicule) prijsverschil op en het is voor mij een hele makkelijke rekensom.

Als deze prijsstijging van de vloeibare gisten zo doorgaat prijzen ze zichzelf spoedig uit de markt. De korrelgistleveranciers breiden hun assortiment steeds verder uit. De productie ervan lijkt me ook vele malen goedkoper dan die van de vloeibare gisten.

Schanulleke

Ik heb 'm nog niet gezien, maar er schijnt ook al een droge Brett te zijn.

Tripppel PPP

Wat ik al jaren mis is een korrelgist versie van de Westmalle-gist

PDGRRR

Citaat van: Schanulleke op 08-02-2023  12:46 uIk heb 'm nog niet gezien, maar er schijnt ook al een droge Brett te zijn.

Correct, Fermentis heeft die: de BR-8.

tdp

Citaat van: Tripppel PPP op 08-02-2023  14:32 uWat ik al jaren mis is een korrelgist versie van de Westmalle-gist

Lallemand ooit gevraagd wat de herkomst was van de Abbaye, aangezien ik er met EBC een discussie over kreeg. Schijnt een nazaat van de Westmalle te zijn. Ben alleen niet van mening dat deze ook daadwerkelijk het Westmalle karakter heeft. Wel een mooie gist voor de Belgische bieren overigens!

Hopfenfox

Citaat van: tdp op 08-02-2023  15:11 uLallemand ooit gevraagd wat de herkomst was van de Abbaye, aangezien ik er met EBC een discussie over kreeg. Schijnt een nazaat van de Westmalle te zijn. Ben alleen niet van mening dat deze ook daadwerkelijk het Westmalle karakter heeft. Wel een mooie gist voor de Belgische bieren overigens!

Volgens diverse bronnen is het de 1214, dus de Chimay. En die lijkt er volgens mij inderdaad behoorlijk op.

tdp

Citaat van: Hopfenfox op 08-02-2023  15:15 uVolgens diverse bronnen is het de 1214, dus de Chimay. En die lijkt er volgens mij inderdaad behoorlijk op.

Het volgende had ik ze gemaild:
Citeer...
For the 4VG character you need a POF+ yeast in my opinion? I don't know if Abbaye is a POF+ yeast strain?

In my opinion is the Lallemand Abbaye more like Chimay. One of the characteristics of Chimay for me is 'Beenham' (Honey Baked Ham/Country Ham/ Ham on the bone? (don't know the English term)). Is that the origin of this yeast?

Dit was het antwoord wat ik kreeg van ze;
"In answer you your questions, yes Abbaye is a POF+ strain. In terms of the origin it was isolated from a liquid culture that was supposedly derived from a version of the Westmalle strain so in theory it should be closer to that profile."

tdp

Dat is in ieder geval het antwoord wat ik van Lallemand kreeg. Maar wie zegt dat Chimay ook niet een nazaat is van Westmalle? ;-)

Hopfenfox

Citaat van: tdp op 08-02-2023  16:55 uDat is in ieder geval het antwoord wat ik van Lallemand kreeg. Maar wie zegt dat Chimay ook niet een nazaat is van Westmalle? ;-)

Haha, uiteindelijk dienen ze allemaal dezelfde heer.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 08-02-2023  08:39 uVoor de goede orde: Lallemand-rekenaar geeft wél exacte grammen aan tot achter de komma, maar rondt dat wat regels lager af op hele zakjes.. NIET handig

Klopt helemaal, ze rekenen in grammen en ronden vervolgens naar boven af in hele zakjes.
Daar is wel iets voor te zeggen. Zo geef je nooit te weinig gist.

Citaat van: Snelbier op 08-02-2023  08:39 uToevoeging: Ben fan van de Lallemand-calculator, gebruik ik sinds kort (alleen) voor Lallemand-gist.  Heb daar meer vertrouwen in dan MrMalty die het zonder inside-info moet doen. En toch maakten we met MrMalty ook lekker bier..
Maar toch weer 'tussen de regels lezen'?  Staat me tegen, is niet nodig, is STOM.
De claculator van Mr Malty is niet meer online. In plaats daarvan staat op de site van MrMalty een rekenmethode waarmee je zelf de benodigde hoeveelheid gist kunt berekenen. https://www.mrmalty.com/pitching.php#s2

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.