Korrelgist vs vloeibare gist

Gestart door Kokkebil, 03-02-2023 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Misschien een domme vraag wat zijn nu eigen de voor-en nadelen van korrel-en vloeibare gist?
Ik werk al jaren met Wyeast gisten en nu voor het eerst droge gist besteld.
Korrelgist is lang houdbaar, terwijl de vloeibare gist snel "over datum" is.
Korrelgist is ook stukken goedkoper.
Dus waarom vloeibare gist?

Kapau

Niet alle gistsoorten zijn vloeibaar beschikbaar. Behalve dat,  :weetniet:
Ik gebruik uit gemak korrelgist. Geen starters hoeven maken, niet beluchten, gewoon zakje in het vat en het werkt.

PDGRRR

Het voornaamste voordeel dat ik ondervind is dat er iets meer variatie is bij vloeibare gisten. Gauw gekeken heeft alleen White Labs al 6 gisten waar je een (Belgische) tripel/sterke blonde mee zou kunnen brouwen. Afgaande op de omschrijvingen zou ik bij Fermentis enkel de T-58 of BE-265 hiervoor gebruiken.

Ik had ooit een 3-voudige splitbatch in de planning staan waarbij ik een quad of tripel wilde gaan vergisten met de WLP500 (Chimay), WLP530 (Westmalle) en WLP540 (Rochefort) om te kijken wat de verschillen zouden zijn. Helaas is die test niet doorgegaan vanwege het (mijns inziens) grootste nadeel van vloeibare gisten: de houdbaarheid.

Wat mij betreft doet korrel niet onder voor vloeibaar of omgekeerd en ik denk dat als je echt goed weet hoe je met je mout en hop moet spelen en weet wat de gist doet je heel goed af kan met de wat beperktere keuze in korrelgisten (hoewel de variatie hierin ook blijft toenemen).

-EDIT-

Lekker hoe Kapau en ik elkaar tegenspreken qua variatie ;)

Citaat van: Kapau op 03-02-2023  14:49 uNiet alle gistsoorten zijn vloeibaar beschikbaar.

Schanulleke