Korrelgist vs vloeibare gist

Gestart door Kokkebil, 03-02-2023 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Misschien een domme vraag wat zijn nu eigen de voor-en nadelen van korrel-en vloeibare gist?
Ik werk al jaren met Wyeast gisten en nu voor het eerst droge gist besteld.
Korrelgist is lang houdbaar, terwijl de vloeibare gist snel "over datum" is.
Korrelgist is ook stukken goedkoper.
Dus waarom vloeibare gist?

Kapau

Niet alle gistsoorten zijn vloeibaar beschikbaar. Behalve dat,  :weetniet:
Ik gebruik uit gemak korrelgist. Geen starters hoeven maken, niet beluchten, gewoon zakje in het vat en het werkt.

PDGRRR

Het voornaamste voordeel dat ik ondervind is dat er iets meer variatie is bij vloeibare gisten. Gauw gekeken heeft alleen White Labs al 6 gisten waar je een (Belgische) tripel/sterke blonde mee zou kunnen brouwen. Afgaande op de omschrijvingen zou ik bij Fermentis enkel de T-58 of BE-265 hiervoor gebruiken.

Ik had ooit een 3-voudige splitbatch in de planning staan waarbij ik een quad of tripel wilde gaan vergisten met de WLP500 (Chimay), WLP530 (Westmalle) en WLP540 (Rochefort) om te kijken wat de verschillen zouden zijn. Helaas is die test niet doorgegaan vanwege het (mijns inziens) grootste nadeel van vloeibare gisten: de houdbaarheid.

Wat mij betreft doet korrel niet onder voor vloeibaar of omgekeerd en ik denk dat als je echt goed weet hoe je met je mout en hop moet spelen en weet wat de gist doet je heel goed af kan met de wat beperktere keuze in korrelgisten (hoewel de variatie hierin ook blijft toenemen).

-EDIT-

Lekker hoe Kapau en ik elkaar tegenspreken qua variatie ;)

Citaat van: Kapau op 03-02-2023  14:49 uNiet alle gistsoorten zijn vloeibaar beschikbaar.

Schanulleke

Citaat van: PDGRRR op 03-02-2023  14:49 uHet voornaamste voordeel dat ik ondervind is dat er iets meer variatie is bij vloeibare gisten. Gauw gekeken heeft alleen White Labs al 6 gisten waar je een (Belgische) tripel/sterke blonde mee zou kunnen brouwen. Afgaande op de omschrijvingen zou ik bij Fermentis enkel de T-58 of BE-265 hiervoor gebruiken.

Ik had ooit een 3-voudige splitbatch in de planning staan waarbij ik een quad of tripel wilde gaan vergisten met de WLP500 (Chimay), WLP530 (Westmalle) en WLP540 (Rochefort) om te kijken wat de verschillen zouden zijn. Helaas is die test niet doorgegaan vanwege het (mijns inziens) grootste nadeel van vloeibare gisten: de houdbaarheid.

Wat mij betreft doet korrel niet onder voor vloeibaar of omgekeerd en ik denk dat als je echt goed weet hoe je met je mout en hop moet spelen en weet wat de gist doet je heel goed af kan met de wat beperktere keuze in korrelgisten (hoewel de variatie hierin ook blijft toenemen).

Helemaal mee eens. Jammer dat die splitbatch niet is doorgegaan?

Korrelgisten zijn goedkoper en misschien wat gemakkelijker in het gebruik. Je weet echter vaak niet wat de bron is van die korrelgisten. Bij vloeibare gisten lijkt dat vaak beter bekend, ook al is dat ook nog vaak gissen. Ook is er meer keus. Vloeibaar is wel een stuk duurder, bv de WLP's in de nieuwe verpakking gaan al richting 15 euro. Ik vind dat echt een beetje te gortig worden. Ik probeer de pijn een beetje te verzachten door een deel op glycerine te zetten voor een volgend brouwsel. In een -18 kan dat wel een jaartje goed blijven.

PDGRRR

Citaat van: Schanulleke op 03-02-2023  14:58 uJammer dat die splitbatch niet is doorgegaan?

Zeker, was ook meer dan €20 aan gist die letterlijk en figuurlijk door de gootsteen is gespoeld. Maar ik ga 'm zeker eens brouwen, want dit soort proefjes vind ik de leukste dingen aan het thuisbrouwen.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 03-02-2023  14:23 uMisschien een domme vraag wat zijn nu eigen de voor-en nadelen van korrel-en vloeibare gist?
Ik werk al jaren met Wyeast gisten en nu voor het eerst droge gist besteld.
Korrelgist is lang houdbaar, terwijl de vloeibare gist snel "over datum" is.
Korrelgist is ook stukken goedkoper.
Dus waarom vloeibare gist?

Er zijn steeds meer gedroogde gisten verkrijgbaar en dat is erg fijn voor ons. Korrelgist is vele malen handiger in het gebruik dan vloeibare gist.

Zie ook het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gedroogde-gist/ met daarin het antwoord op je vraag.
Jouw vraag is namelijk vaker gesteld...  smile

Kokkebil

Dank allemaal!
Vloeibaar dus eigenlijk alleen als je probeert om een kloon te maken van een bepaald bier (omdat de exacte herkomst bekend is), dus niet een bepaald type bier, dan kun je prima uit met korrelgist.
Veel goedkoper en minder problemen met houdbaarheid.
Ik heb " tig" verschillende potten slurry in de koelkast staan en het duurt vaak veel te lang voor ik weer een bepaald bier ga brouwen. En dan ook nog weer een giststarter maken van slurry.
Vat ik het zo goed samen?

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 03-02-2023  16:28 uEr zijn steeds meer gedroogde gisten verkrijgbaar en dat is erg fijn voor ons. Korrelgist is vele malen handiger in het gebruik dan vloeibare gist.

Zie ook het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gedroogde-gist/ met daarin het antwoord op je vraag.
Jouw vraag is namelijk vaker gesteld...  smile

Heb het artikel gelezen!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 03-02-2023  19:53 uIk heb " tig" verschillende potten slurry in de koelkast staan en het duurt vaak veel te lang voor ik weer een bepaald bier ga brouwen. En dan ook nog weer een giststarter maken van slurry.
Vat ik het zo goed samen?

Dat is een goede methode om te zorgen dat je voldoende vitale gist hebt.

hansHalberstadt

Of wat slurry met 20% glycerol in de vriezer of schuine buizen maken en die minimaal 1 x per jaar overenten. Voordeel van slurry met glycerol is dat je het jaren kunt bewaren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-02-2023  23:50 uOf wat slurry met 20% glycerol in de vriezer of schuine buizen maken en die minimaal 1 x per jaar overenten. Voordeel van slurry met glycerol is dat je het jaren kunt bewaren.

Kan. Maar werken met korrelgist is veel makkelijker...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-02-2023  00:23 uKan. Maar werken met korrelgist is veel makkelijker...
Ja. Als je korrelgist kunt gebruiken is dat het simpelste. Punt waar het om gaat, is dat niet alle gisten als korrelgist beschikbaar zijn. Ik gebruik bv vaak WY3068 La Trappe gist, Verboden Vrucht, Delta x, La Chouffe etc.   

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 04-02-2023  09:18 uJa. Als je korrelgist kunt gebruiken is dat het simpelste. Punt waar het om gaat, is dat niet alle gisten als korrelgist beschikbaar zijn. Ik gebruik bv vaak WY3068 La Trappe gist, Verboden Vrucht, Delta x, La Chouffe etc.   

Deze heb ik ook staan!
3068, 1214, 1084, kveik, 3068, 3711, 3522

seed7

De enige reden om voor een bepaalde gist te kiezen is smaak.

Als die smaak je bij een korrel brengt, prima.

Als die je bij een vloeibare brengt, ook prima en meer werk.

Meer werk als je klapzak niet vers genoeg is of net te veel of te weinig cellen heeft. Een echte starter maken van zon vloeibare heeft niet veel zin, tenzij je meer dan 100l brouwt. Dus, de gist oppeppen in een 3l wort. Na 12(-24) uur decanteren, gist oogsten en invriezen. Dan echte starters maken.

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 04-02-2023  11:51 uDe enige reden om voor een bepaalde gist te kiezen is smaak.

Helemaal waar. Het mooie is dat dat laatste jaren steeds meer korrelgisten op de markt zijn gekomen die interessante bieren geven. Steeds vaker kies ik voor korrelgist terwijl ik in het verleden een voorkeur had voor vloeibare gisten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-02-2023  00:16 uHelemaal waar. Het mooie is dat dat laatste jaren steeds meer korrelgisten op de markt zijn gekomen die interessante bieren geven. Steeds vaker kies ik voor korrelgist terwijl ik in het verleden een voorkeur had voor vloeibare gisten.

Maar de vraag blijft dus of je zomaar bepaalde gisten kunt vervangen door ander gisten. Sommige zijn toch vrij uniek zoals bv delta X gist, La Trappe gist of kveik gist. En en zijn waarschijnlijk ook fabrikanten die bestaande gisten als korrelgisten op de markt brengen onder een nieuwe naam als verdienmodel zodat niemand meer weet welke originele gist het is. Dat is ook niet handig.

biking rebel

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2023  09:08 uMaar de vraag blijft dus of je zomaar bepaalde gisten kunt vervangen door ander gisten. Sommige zijn toch vrij uniek zoals bv delta X gist, La Trappe gist of kveik gist.

Je stelt een vraag waarvan je het antwoord al weet. Overigens is Kveik maar een benaming voor een hele verzameling van verschillende gisten met uiteenlopende verschillen.

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 05-02-2023  09:36 uJe stelt een vraag waarvan je het antwoord al weet.
Klopt maar Jacques vind blijkbaar wat anders, vandaar de vraag. Kveik [1] is inderdaad een hele verzameling gisten die ontstaan zijn omdat elke brouwer zijn eigen gist gebruikte. De Voss kveik gist is een van die varianten en is nu als korrelgist beschikbaar: Kveik M12 - 10 g - Mangrove Jack's Craft Series en LALLEMAND LalBrew® Premium biergist gedroogd Voss Kveik Ale - 11 g. Maar voor andere kveik gisten ben je nog steeds aangewezen op monsters van andere brouwers.

[1] kveik is het Noorse woord voor gist.
-Gist uit Scandinavië
Traditioneel gebruikt in farm house ales (bieren gebrouwen op het platteland in v.n.l. Noorwegen)
-Overgegaan van generatie op generatie

Zambezi Special

biking rebel

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2023  10:00 uDe Voss kveik gist is een van die varianten en is nu als korrelgist beschikbaar: Kveik M12 - 10 g - Mangrove Jack's Craft Series en LALLEMAND LalBrew® Premium biergist gedroogd Voss Kveik Ale - 11 g. Maar voor andere kveik gisten ben je nog steeds aangewezen op monsters van andere brouwers.

Lutra, Hornindal, Ebbegarden, Stalljen, etc

Er is echt veel meer Kveik gist te koop dan alleen Voss. Zelfs bij Unibrew.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2023  10:00 uKlopt maar Jacques vindt blijkbaar wat anders, vandaar de vraag.   

Jacques constateert dat er steeds meer verschillende korrelgisten te koop zijn met hun eigen eigenschappen en ook dat steeds meer vloeibare gisten tegenwoordig ook in korrelvorm te koop zijn. In gebruik is korrelgist zo veel handiger dat ik vermoed dat er nog veel meer gaan komen...

Je ziet het nu inderdaad bij kveik gisten.

hansHalberstadt

Even een jaartje niet gekenen op de sites van de smackpacks en gelijk 20% duurder lijkt het. Kosten nu rond de 11 euro. Dan wordt voor mij het behouden van reincultures of inslaan van wat korrelgisten des te interessanter.   

Tripppel PPP

Citaat van: biking rebel op 05-02-2023  13:23 uLutra, Hornindal, Ebbegarden, Stalljen, etc

Er is echt veel meer Kveik gist te koop dan alleen Voss. Zelfs bij Unibrew.

Wel belangrijk om aan te geven, de kveik van KVEIK YEASTERY zijn anders dan de kveik gist die al te koop was.
De gisten van KVEIK YEASTERY zijn geen reinculturen maar multi-culturen en ze bevatten alle originele gistsoorten. Dit is wat kveik zo bijzonder maakt. Ik weet niet of bij sommige kveik ook de bacteriestammen worden toegevoegd (sommige kveik bevatten niet alleen giststammen, maar ook bacteriën)

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 06-02-2023  23:17 uEven een jaartje niet gekenen op de sites van de smackpacks en gelijk 20% duurder lijkt het. Kosten nu rond de 11 euro. Dan wordt voor mij het behouden van reincultures of inslaan van wat korrelgisten des te interessanter.   

Voor mij dus ook. De WLP's gaan in de nieuwe verpakking zelfs naar de 15 euro. Voor mij een reden om bij een geplande Dubbelwit (niet mijn bier, maar voor mijn dochter) toch maar te gaan voor de M21 ipv de WLP410.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 07-02-2023  09:37 ugaan in de nieuwe verpakking zelfs naar de 15 euro
15 euro is normaal gesproken de prijs van alle ingredienten bij elkaar voor een pakket :weetniet: en dan weet je met die vloeibare gist nog niet eens of je er 1, 2 of 3 nodig hebt :nut: . Ik denk niet meer dat dat voor veel mensen gaat werken. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.