Gist

Gestart door wazdj, 03-02-2023 07:06 u

Vorige topic - Volgende topic

wazdj

Hallo allemaal, vraagje kan je vloeibare gist van Belgium saison ook gebruiken als gist voor een recept van tripel?

Chris71

Elke gist heeft specifieke eigenschappen die het geschikt maken voor specifieke bierstijlen. Natuurlijk kun je elke gist gebruiken, maar dat kan dan een andere resultaat opleveren dan wat je voor ogen hebt. Vergelijk maar eens de (smaak)eigenschappen van een Saison gist met die van een Tripel gist.

wazdj

Ok bedankt kwam er thuis achter dat ik de verkeerde had gehaald 😉

PDGRRR

Ik zou gewoon je recept verder aanhouden zoals je zou doen voor je tripel. Misschien wel je suiker een beetje terugschroeven, want als het gaat om de White Labs WLP565 "Belgian Saison I" kan je gemakkelijk een vergistingsgraad van 95% halen. De ene keer dat ik er mee gebrouwen heb ging 'ie van 1.052 naar 1.003. Heerlijk bier geworden, niet té funky of esterig, dus ik verwacht dat je tripelsaison ook wel goed binnen te houden zal zijn.

Ik heb in het verleden een paar maal bij een recept voor een tripel een splitbatch gedaan waarbij ik de ene helft met de "tripelgist" en de andere helft met saisongist had vergist en beiden smaakten meer dan prima. 

hansHalberstadt

Een saison gist vergist meer suikers dan een tripel gist. Aan de andere kant wordt bij een tripel vaak suiker toegevoegd die dan 100% vergist. Dus met een saison gist zou je de extra suiker kunnen weglaten en vervangen door mout om op hetzelfde alcoholpercentage uit te komen. Nadeel van een saison gist is dat de eigenschap om suikers verder af te breken (var diastaticus) een traag proces is waardoor je goed moet uitkijken dat je niet te vroeg gaat bottelen dus echt wachten tot het SG niet meer zakt.

Jacques

Citaat van: wazdj op 03-02-2023  07:06 uHallo allemaal, vraagje kan je vloeibare gist van Belgium saison ook gebruiken als gist voor een recept van tripel?

Dat kan zeker. Er is zelfs een gistverkoper die een saisongist verkoopt als gist voor een tripel. Maar omdat een saisongist heel langzaam heel ver doorgist moet je er mee oppassen.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 03-02-2023  13:24 uEr is zelfs een gistverkoper die een saisongist verkoopt als gist voor een tripel.

Korrel: MJ31?
Vloeibaar: WLP545?

Jacques

Ja, Mangrove Jack's...

wazdj

Allemaal bedankt voor de reacties we gaan een saisontripel brouwen. 🥸😄😁

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.