Verloop begin SG eind SG

Gestart door Brauram, 31-01-2023 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Brauram

Dag medebrouwers,

Ik heb vrijdag weer een biertje geknutseld met een begin SG van 1060. Net mijn eerste meting gedaan tijdens de vergisting (M41 gist) fase. Nu meet ik al een SG van 1010. Klopt dit wel? Op het forum of ww kan ik daar maar weinig info over het verloop van de SG schaal vinden tijdens de vergistingsfase.

Alvast dank voor het delen van jullie ervaringen.

Goldin

Het is nu ongeveer 4 dagen geleden dat de vergisting is begonnen verwacht ik. De hoofdgisting duurt gemiddeld 3 tot 5 dagen. Tijdens de hoofdgisting word het meeste suiker omgezet en daalt je SG redelijk snel.

Nu begint de nagisting, hoef je helemaal niets voor te doen. In de nagisting wordt onderamdere de rest omgezet en ruimt het gist zijn eigen (onsmakelijke) stoffen op.

Zie ook: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

ramon86

Na vier dagen kan de vergisting qua SG-daling prima zo ver gegaan zijn, maar hoe heb je het gemeten? Met een dobber of met een refractometer (en heb je in dat geval omgerekend om tot 1.010 te komen of heb je de SG-schaal gebruikt)?

De laatste keer dat ik M41 gebruikte vorig jaar had ik een start-SG van 1.054 en zat ik na drie dagen op 1.024. Dit was een recept met een aardig aandeel kandijsuiker erin, wat ook nog uitmaakt.

Brauram

Bedankt voor de snelle feedback ;-)

De refractometer gebruik ik tijdens de brouwdag tijdens het maischen de SG in de gaten te houden. Maar meet uiteindelijk altijd na het koken met de dobber (na het koelen). Vandaag ook gemeten met de dobber.

De SG zal nog wel wat dalen want zie nog regelmatig activiteit in het waterslot. Zal een lekker sterk blondje worden. :brouwen:

hansHalberstadt

Voor een refractometer geldt dat de gemeten waarde einde gisting ca 53% is van de beginwaarde voor een standaard vergisting (75% schijnbare vergistingsgraad) dus bv van 14 brix  (1055) naar 7.4 Brix voor een niet al te zwaar bier kan dat inderdaad gemakkelijk in 4 dagen. Als je wat zuiniger ent met gist dan duurt het wat langer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.