Brouwzak voor brouwpan van 8 liter

Gestart door thewally, 31-01-2023 10:03 u

Vorige topic - Volgende topic

thewally

Afgelopen week mijn eerste blond biertje gebrouwen met een pakket van BrewMonkey. Dat smaakt naar meer en ik wil de volgende keer een Dunkel Weizen gaan brouwen.

Ik wil ook proberen met een brouwzak (BIAB) te gaan brouwen. Mijn pan is 8 liter en ik kan wel brouwzakken vinden op internet, maar die zijn allemaal zo groot voor mijn kleine 8 liter pannetje  smile .

Weet iemand een goedpassende brouwzak die goed past op een 8 liter pan?

Daarnaast vraag ik me nog af of ik nog hoef te spoelen. Dus volgens mijn recept 4 liter maischen en dan 3,5 liter spoelen. Of dat ik gewoon in ca 7 liter (of iets minder) ga maischen en dan de brouwzak er uit til en uit laat lekken...

Snelbier

Kleinste zak die ik zo gauw zie is deze: https://brouwpunt.nl/product/brew-bag-brievenpost/
Lijkt me wat klein voor een 8L pan, zou niet handig zijn als deze te smal is.
Grotere zijn allemaal vanaf 20L. Ben bang dat het een beetje vouwen wordt met een grotere zak..

Spoelen hoeft niet, kost je alleen een beetje rendement.
Bij biab is het lastiger spoelen, wordt daar vaak overgeslagen.
Succes, Snelbier.

thewally

Thanks, ik ga eens kijken wat de diameter is van mijn 8 liter pan.

En als je dus niet spoelt, is het dan verstandig om wel eerst met 4 liter te maischen en later dan die 3,5 liter water na het maischen erbij te gooien? Of is het dan beter om gelijk met de totale hoeveelheid water te gaan maischen?

tdp

Citaat van: thewally op 31-01-2023  12:00 uThanks, ik ga eens kijken wat de diameter is van mijn 8 liter pan.

En als je dus niet spoelt, is het dan verstandig om wel eerst met 4 liter te maischen en later dan die 3,5 liter water na het maischen erbij te gooien? Of is het dan beter om gelijk met de totale hoeveelheid water te gaan maischen?

Wanneer je niet spoelt, kun je het beste met de totaal benodigde hoeveelheid water gaan maischen. Spoelen wil overigens prima met BIAB in die hoeveelheid, gewoon een vergiet boven de pan en uit laten lekken en er het spoelwater overheen gieten.

Ik heb wel ooit gemaischt in een soeppan met ene hopsokje als 'Brew in a bag'. Met niet al te zware bieren wil dat prima :)

Jan de Graaff

Voordat ik een automaat kocht, heb ik ook BIAB gebrouwen.

Mijn brouwzak was ook te groot voor mijn pan, maar dat loste ik op door de zak goed in de pan te hangen en dan vast te zetten met een op maat ingekorte spanband met klemgesp om de pan heen. Hierdoor kon de zak niet verder de pan inzakken. En wat er dan van de zak teveel onderuit stak, haalde ik op en zette het met een paar houten knijpers vast op de rand van de pan.

Overigens is het belangrijk dat je brouwzak de bodem niet raakt, want door de hitte van de bodem zou de zak kunnen smelten. Dat wordt dan een puinhoop. Ik had een afkoelrekje (voor cakes of taarten) die ik op de bodem van de pan plaatste en dan de zak erin. Dat hield de zak bij de bodem van de pan weg en ging altijd goed!
Of je moet een stoffen zak vinden – kaasdoek misschien? – maar dan zou je 'm nog steeds niet op de bodem van je pan willen hebben om aanbranden (en nare smaakjes als gevolg) te voorkomen.

thewally

Citaat van: JanDeGraaff op 31-01-2023  14:58 uMijn brouwzak was ook te groot voor mijn pan, maar dat loste ik op door de zak goed in de pan te hangen en dan vast te zetten met een op maat ingekorte spanband met klemgesp om de pan heen. Hierdoor kon de zak niet verder de pan inzakken. En wat er dan van de zak teveel onderuit stak, haalde ik op en zette het met een paar houten knijpers vast op de rand van de pan.

Ik heb inmiddels deze brouwzak op Amazon.nl gevonden. Ik denk dat het wel een mooi maatje is voor mijn 8 liter brouwpan (diameter ~25c m): https://www.amazon.nl/gp/product/B07QSR2TNQ

PDGRRR

Citaat van: thewally op 01-02-2023  08:46 uIk heb inmiddels deze brouwzak op Amazon.nl gevonden. Ik denk dat het wel een mooi maatje is voor mijn 8 liter brouwpan (diameter ~25 cm): https://www.amazon.nl/gp/product/B07QSR2TNQ

Zorg er wel voor dat de zak niet direct in contact komt met de bodem van de pan, anders krijg je wellicht dezelfde ervaring als de gebruiker die die zak een 1 ster-review gaf: https://www.amazon.nl/gp/product/B07QSR2TNQ?th=1#customerReviews

Ik heb hier meerdere malen gelezen dat je een RVS-onderzetter op de bodem van je pan zou kunnen zetten zodat de zak de bodem niet raakt.

Chinook

Citaat van: thewally op 01-02-2023  08:46 uIk heb inmiddels deze brouwzak op Amazon.nl gevonden. Ik denk dat het wel een mooi maatje is voor mijn 8liter brouwpan (diameter ~25cm): https://www.amazon.nl/gp/product/B07QSR2TNQ

De enige reviewer heeft hem zo te zien aan laten branden, maar dat moet te voorkomen zijn als je niet constant verwarmt of hem niet de bodem laat raken.

Ik heb er ooit zelf eentje in elkaar geflanst van een kaasdoek, want ik ben niet zo'n fan van kunststof als ik het kan voorkomen. Je kan overigens heel goed spoelen als je aan batch sparging doet. Ook kun je zo'n kleine zak heel goed uitknijpen om wat extra suikers eruit te persen. Als ik mijn micro-opstelling of iets grotere met heel erg veel tarwe gebruik doe ik meestal twee keer spoelen en knijp ik het flink uit.

Jan de Graaff

Citaat van: Chinook op 01-02-2023  10:29 uOok kun je zo'n kleine zak heel goed uitknijpen om wat extra suikers eruit te persen.
Je moet daar wel enige voorzichtigheid bij betrachten. Als je werkelijk alles eruit knijpt, krijg je ook heel veel stofjes mee die een vrij harde, bittere smaak kunnen afgeven. Dus uitknijpen ja, maar met beleid.

[Edit] Dit blijkt heel erg achterhaald. Zie verder hieronder, maar ook deze post [/Edit]

Chinook

Citaat van: JanDeGraaff op 01-02-2023  19:37 uJe moet daar wel enige voorzichtigheid bij betrachten. Als je werkelijk alles eruit knijpt, krijg je ook heel veel stofjes mee die een vrij harde, bittere smaak kunnen afgeven. Dus uitknijpen ja, maar met beleid.

Dat heb ik al heel erg vaak gelezen, maar zelf nooit ervaren en met mij talloze anderen. Het gevaar op extractie van teveel tannines komt eerder door een te hoge pH bij maischen of spoelen.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2023  22:15 uZou zoiets werken: https://suitupshop.nl/uitrusting/katoenen-draagtas/?gclid=CjwKCAiAuOieBhAIEiwAgjCvcouLEET60MUl6pRJ6jYTUHqQK2OGzN87dC9OmImK6TQFCKxkQLsu3BoCWbQQAvD_BwE
Katoen kan heel veel vocht opnemen. Zou zo'n katoenen tas ook niet te veel opnemen? En daarmee ook behoorlijk wat suikers?
Het gaat hier om kleine batches en dan is de opname misschien relatief heel veel.

[edit] en je moet wel vrij zeker zijn dat het ongebleekte of bio katoen is.. [/edit]

Citaat van: Chinook op 01-02-2023  22:07 uzelf nooit ervaren en met mij talloze anderen
Beter! Ik deed altijd voorzichtig als gevolg van de waarschuwingen. Ik stopte eerlijk gezegd, voornamelijk met uitknijpen omdat de zak enerzijds steeds zwaarder werd om met de hand omhoog te houden (ik brouwde BIAB-batches van 12–15 liter) en anderzijds omdat het nog goed heet was. Ik was er dus eigenlijk best snel klaar mee, dat uitpersen, en het leek mij destijds dat dat dus een bijkomend voordeel was ;)

Chinook

Citaat van: JanDeGraaff op 01-02-2023  22:33 uKatoen kan heel veel vocht opnemen. Zou zo'n katoenen tas ook niet teveel opnemen? En daarmee ook behoorlijk wat suikers?
Het gaat hier om kleine batches en dan is de opname misschien relatief heel veel..
Beter! Ik deed altijd voorzichtig als gevolg van de waarschuwingen. Ik stopte eerlijk gezegd voornamelijk met uitknijpen omdat de zak enerzijds steeds zwaarder werd om met de hand omhoog te houden (ik brouwde BIAB-batches van 12–15 liter) en anderzijds omdat het nog goed heet was. Ik was er dus eigenlijk best snel klaar mee, dat uitpersen, en het leek mij destijds dat dat dus een bijkomend voordeel was ;)

Ik vind het erg fijn om te doen bij 1-7L batches, want zeker met spoelen verhoogt het wel heel erg de efficiëntie. Bij een grote zak lijkt het mij inderdaad wel een ander verhaal omdat het ook wat onhandiger is. Ik weet dat er wel ervaren zakbrouwers zijn die van die hittebestendige handschoenen gebruiken voor het liften en knijpen in de zak.

thewally

Citaat van: Chinook op 01-02-2023  10:29 uIk heb er ooit zelf eentje in elkaar geflanst van een kaasdoek, want ik ben niet zo'n fan van kunststof als ik het kan voorkomen. Je kan overigens heel goed spoelen als je aan batch sparging doet. Ook kun je zo'n kleine zak heel goed uitknijpen om wat extra suikers eruit te persen. Als ik mijn micro-opstelling of iets grotere met heel erg veel tarwe gebruik doe ik meestal twee keer spoelen en knijp ik het flink uit.

Thanks voor de tips allemaal. Ik denk dat ik het toch een keer ga proberen met een kaasdoek, zoals deze: https://www.unibrew-nederland.nl/kaasdoek-75-x-75.html en zoals Chinook aangeeft. Scheelt wellicht ook aanbrandingsgevaar op de bodem al is in dit geval een rvs onderzetter nog wel nodig, denk ik.

biking rebel

Citaat van: JanDeGraaff op 01-02-2023  19:37 uJe moet daar wel enige voorzichtigheid bij betrachten. Als je werkelijk alles eruit knijpt, krijg je ook heel veel stofjes mee die een vrij harde, bittere smaak kunnen afgeven. Dus uitknijpen ja, maar met beleid.

Hier ook nooit ervaren, en altijd flink uitgeknepen. Graan absorptie kwam vaak als resultaat rond de 0,5 l/kg uit.

tdp

Wat ik eerder wel eens deed, was maischen in de oven. Water op temperatuur brengen op het fornuis, mout toevoegen (al dan niet BIAB), en dan de oven in, op een gelijke temperatuur. Je hoeft dan niet iedere keer bij te verwarmen wat ook het gevaar van aanbranden voorkomt.

Nog even gezocht in het archief, want ik wist bijna zeker dat ik er een filmpje van gemaakt had! Dit was dus maischen in een hopsok  in de oven :)

Jan de Graaff

Citaat van: tdp op 02-02-2023  09:46 uJe hoeft dan niet iedere keer bij te verwarmen wat ook het gevaar van aanbranden voorkomt.
Goed idee! Wat daar ook enorm bij zal schelen om aanbranden te voorkomen is de gelijkmatige verwarming in plaats van een gaspit (of electra) alleen op de bodem! Ik maak mijn stoofpotten ook altijd door de gietijzeren pan een paar uur op 120ºC in de oven te plaatsen in plaats van op een pit met vlamverdeler.

Dat doet mij denken, zou zo'n sous-vide-stick niet wat zijn om kleine batches mee te maischen? Ik weet eigenlijk niet precies hoe die dingen werken, maar ze zouden toch goed moeten zijn om een bepaalde temperatuur voor langere tijd gelijk te kunnen houden. Als ik het goed heb...
Het zou naar alle waarschijnlijkheid ook makkelijk moeten kunnen werken met een brouwzak. Aanbranden zal het niet, lijkt mij, ook niet als je een nylon zak gebruikt.

Dit is gewoon hardop denken, hoor!

oneman

Citaat van: JanDeGraaff op 02-02-2023  10:00 uDat doet mij denken, zou zo'n sous-vide-stick niet wat zijn om kleine batches mee te maischen? Ik weet eigenlijk niet precies hoe die dingen werken, maar ze zouden toch goed moeten zijn om een bepaalde temperatuur voor langere tijd gelijk te kunnen houden.
Dat heeft David Heath al eens mooi uitgelegd in zijn video: My budget test batch brewing set up
Is het kijken waard!

oneman

Jan de Graaff

Citaat van: oneman op 02-02-2023  10:33 uDat heeft David Heath al eens mooi uitgelegd in zijn video: My budget test batch brewing set up
Is het kijken waard!

oneman
Goeie video! (Maar dat zijn ze bijna allemaal van David Heath). Zeker het kijken waard, inderdaad.

Hij zegt ook nog eens expliciet dat vroegâh werd gezegd dat je brouwzak uitknijpen bitterheid tot gevolg had, maar dit helemaal niet waar is. Dat gaven anderen hierboven ook al aan. Ik had dus nog oude informatie, excuus daarvoor!

(Hij heeft het over 'astringency', of samentrekkende bitterheid, wrangheid in het Nederlands)

Chinook

Citaat van: tdp op 02-02-2023  09:46 uWat ik eerder wel eens deed, was maischen in de oven. Water op temperatuur brengen op het fornuis, mout toevoegen (al dan niet BIAB), en dan de oven in, op een gelijke temperatuur. Je hoeft dan niet iedere keer bij te verwarmen wat ook het gevaar van aanbranden voorkomt.

Nog even gezocht in het archief, want ik wist bijna zeker dat ik er een filmpje van gemaakt had! Dit was dus maischen in een hopsok  in de oven :)

Maischen in de oven werkt inderdaad heel fijn. Je moet alleen misschien even je temperatuur instellingen goed uitzoeken, want het wil bij mij soms een stukje warmer worden dan waar ik op doel.

tdp

Klopt inderdaad. Mijn oven schiet ook wat door qua temperatuur. Maar wanneer je hem op +/- 60 graden hebt, koelt de maisch amper af, en blijft het mooi stabiel.

Chinook

Ik warm hem zelf meestal eigenlijk alleen goed op naar 60 graden en schroef hem dan nog lager terug als ik begin met maischen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.