Iemand ervaring met de tegenstroomkoeler van de Grainfather G30

Gestart door karel62, 29-01-2023 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo allemaal.
Ik heb vandaag voor de eerste keer gebrouwen in mijn nieuwe Grainfather G30
Alles is bovenverwachting goed verlopen alleen het terugkoelen met de bijgeleverde
tegenstroomkoeler duurde veel te lang wel 1.5-2uur
De temperatuur koelde hij ook terug naar 13 graden
Zou dit kunnen liggen aan te weinig pompvermogen?
De slangen waren juist aangesloten en zaten ook niet geknikt.
Het lijkt wel of de pomp het wort niet door de koeler gepomt krijgt.
Iemand hier ervaring mee?

bvd karel

Sjaak_Deventer

Dat is veel te lang. Daar is iets mis mee. Ik gebruik 'm met veel plezier.

Rely

Dat is zoals Sjaak all schrijft wel erg lang.

Mogelijk is je pompfilter tijdens het maischen al wat dicht geslipt,
door het mout, of tijdens het koken door hopdeeltjes.

Had je het (rode) kraantje wel helemaal open staan...???

Ik heb uit voorzorg zoiets als deze https://brewkegtap.co.uk/products/preorder-3-grainfather-upgrade-robobrew-false-bottom gekocht om juist het dichtslippen tegen te gaan.

Het terugkoelen bij mij (ook de G-30) duurt gemiddeld 20/30 minuten.

Groet Rely :brouwen:

karel62

Ja kraantje helemaal open
En ook nog hopzakjes gebruikt

Jacques

Citaat van: karel62 op 29-01-2023  19:30 uHallo allemaal.
Ik heb vandaag voor de eerste keer gebrouwen in mijn nieuwe Grainfather G30
Alles is bovenverwachting goed verlopen alleen het terugkoelen met de bijgeleverde
tegenstroomkoeler duurde veel te lang wel 1.5-2 uur
De temperatuur koelde hij ook terug naar 13 graden
Zou dit kunnen liggen aan te weinig pompvermogen?
De slangen waren juist aangesloten en zaten ook niet geknikt.
Het lijkt wel of de pomp het wort niet door de koeler gepompt krijgt.
Iemand hier ervaring mee?

bvd karel

Heel veel hobbybrouwers hebben een dergelijke wortkoeler en zijn er tevreden over. Zelf koel ik ook met zo'n koeler sinds ik een Grainfather G40 heb.

Hoe koel je? Als je het wort terugpompt de ketel in dan kan het lang duren voordat alles is afgekoeld. Voor een groot deel komt die doordat het hete wort aan de bovenkant zich niet goed vermengd met het koude wort onderin. Beter is het eerst door hercirculatie snel te koelen tot onder de 80°C (je hebt zo minder DMS in je bier) en daarna het wort op te vangen of meteen naar het gistvat te pompen. De temperatuur regel je via de koudwaterkraan en het kraantje van de pomp. Door het kraantje dichter de zetten daalt de temperatuur.

13°C is wel heel laag... Waarom zo laag? De meeste ondergisten werken veel sneller bij een temperatuur tussen de 15 en 18°C. De smaak van je bier lijdt daar niet onder is uit onderzoek gebleken.

Hopfenfox

Ik vermoed ook dat topicstarter terugpompt in de ketel en de worttemperatuur in de ketel afleest. Zo werkt een tegenstroomkoeler niet, je meet de temperatuur van het uitstromend wort en zodra die goed is pomp je je gistvat in.

karel62

Bedankt voor jullie reactie
Ik pomp door naar vergistingsvat en de kraan staat Max open
De uitgaande kant van de koeler meet 13 gr
Dit komt omdat het zo langzaam gaat
Lijkt wel of de koeler teveel weerstand geeft
Of de pomp te weinig vermogen

Hopfenfox

Dus direct leegpompen in je gistvat kost anderhalfuur? Dan is er iets niet in orde inderdaad. Heb je de koeler als en van beide kanten met water doorgespoeld? Eens kijken of daar de verstopping zit. Anders de pomp eens schoonmaken.

Pieter1954

Ik herken het probleem met de GF30. Bij mij was regelmatig de pomp verstopt met trub of kafdeeltjes.
De pomp uitzetten, kraantje open en in de koppeling of slang blazen. De verstopping gaat dan wel terug de ketel in.

karel62

Bedankt voor jullie reactie
Ik pomp door naar vergistingsvat en de kraan staat Max open
De uitgaande kant van de koeler meet 13°C
Dit komt omdat het zo langzaam gaat

tdp

Heb je de pomp voor of na de tegenstroomkoeler zitten?

karel62

De pomp zit natuurlijk voor de koeler

Maar het probleem is opgelost
Boven het kraantje zit een terugslagklep (kogeltje met een drukveer)om een wortfontein
te voorkomen als de pomp aan gaat en er zit geen slang op aangesloten.
Dat wil zeggen dat de pomp altijd capaciteit verliest om de veer in te drukken.
Heb nu de veer en het kogeltje verwijderd.
Ook is de aanwezigheid van een veer en kogel niet gunstig ivm ophoping van vuil.

Bedankt alemaal voor het meedenken

Jacques

Citaat van: karel62 op 30-01-2023  12:54 uDe uitgaande kant van de koeler meet 13°C

Was de 13°C bedoeld of een gevolg van de verstopping?

hansHalberstadt

Citaat van: karel62 op 30-01-2023  19:28 uDat wil zeggen dat de pomp altijd capaciteit verliest om de veer in te drukken.
Ook is de aanwezigheid van een veer en kogel niet gunstig ivm ophoping van vuil.

Bedankt allemaal voor het meedenken

Dus je hebt het systeem zoals origineel bedoeld moeten wijzigen om het te laten werken terwijl anderen met hetzelfde systeem dat niet hoeven? Dan is er toch iets geks aan de hand vrees ik.   

karel62

De 13°C was een gevolg van de lage doorstroomsnelheid

Het systeem is nu iets gewijzigd, maar nu is er maximale doorstroom en minder kans op vuilopstopingen

tsien_bier

Citaat van: karel62 op 30-01-2023  19:28 uDe pomp zit natuurlijk voor de koeler

Maar het probleem is opgelost
Boven het kraantje zit een terugslagklep (kogeltje met een drukveer)om een wortfontein
te voorkomen als de pomp aan gaat en er zit geen slang op aangesloten.
Dat wil zeggen dat de pomp altijd capaciteit verliest om de veer in te drukken.

Bedankt alemaal voor het meedenken

Volgens mij is het niet zo dat de pomp de veer moet aandrukken. Door het plaatsen en vastdraaien van de arm wordt het kogeltje (en de veer) ingedrukt. Wel is het zo dat dit wel zorgt voor een minder goede doorstroming. In het verleden heeft dit in mijn situatie echter nooit geleid tot de problemen die jij hebt gehad. Ik heb de koppeling nu met een camlock vervangen. De kogel en het veertje ben je dan sowieso kwijt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.