Merkwaardig? Gist komt na 10 dagen opnieuw tot leven

Gestart door Novice77, 29-01-2023 19:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Novice77

Ik heb iets merkwaardigs met de PIA gist van Crossmyloof. Ik heb deze gist opgekweekt uit een eerder flesje (op magneetroerder), en gebruikt in een recept voor een session IPA. Omdat het een vrij lage begin SG had (1039) zei BrouwHulp dat ik voldoende had aan 600 ml.

Het vergisten stopte na anderhalve dag al, en het SG is niet meer veranderd... Totdat 10 dagen later ineens weer activiteit in het waterslot te zien was. Mijn iSpindel ziet ook een duidelijke daling van het SG: 3 punten eraf. Zie bijgevoegde afbeelding (rode lijn).
Screenshot_20230129-162934.png
Ik heb niets veranderd aan de temperatuur, geen koudhop toegevoegd, niet geschud met het vat of andere dingen gedaan.

Is dit normaal? Kan dit te verklaren zijn door het pitchen van te weinig gist? Moet ik het zoeken in onjuist opgekweekte gist?

beun

Is inderdaad vreemd. Ik ken deze gist verder niet, maar sommige gisten kunnen 'stallen' ofwel stilvallen op een zeker moment en later weer doorgaan. O.a. Belgian saison en wy 1388 kunnen dit laten zien. Het zou ook een besmetting met Brett of een diastaticus kunnen zijn, of erger...
Hoe smaakt en ruikt het bier?

CeesM

Het lijkt dat je temperatuur-gecontroleerd vergist. Het lijkt me dat het door de hevige gisting al snel moest koelen en dat de koeling-relais is vastgelopen. Gezien de temperatuurdaling van ca. 18°C naar 10°C in zo'n korte tijd.

Edit: Sorry, keek naar de verkeerde lijn.

Na 1,5 dagen gaf je iSpindel al een SG van ca. 1.011 aan en ging toen 3 SG-punten hoger. Zou dat niet liggen aan de iSpindel door de vorming van CO2 bellen? En dat deze nu terug zakt door het verdwijnen van de CO2 bellen.

Triplezzz

Volgens mij is zijn temperatuur niet onder de 20 graden geweest.
De rode lijn is het soortelijk gewicht  :o
De blauwe de temperatuur.

Novice77

Klopt inderdaad; blauw is de temperatuur.

Het ruikt wel iets minder fris dan in het begin, maar dat doet gist wel vaker. Ik heb net even gekeken maar het ziet er normaal uit. Morgen ook nog even proeven.

Novice77

We zijn nu een paar dagen verder, en de vergisting heeft doorgezet. Het is duidelijk dat de gist opnieuw aan het werk is gegaan. Ik heb geproefd; het smaakt prima! Niet zuur of vies. Ik denk niet dat een wilde gist het werk heeft overgenomen, maar weet het niet zeker.

De vergisting ziet er nu zo uit:

Screenshot_20230201-093933.png

Hoe kan dit toch? Gist blijft toch niet zo lang in een rust hangen?

Jacques

Sommige gisten doen dit. Vooral Engelse gisten zijn hierom berucht. Het is ook de reden waarom ik tegenwoordig een langere periode aanhoud voor ik ga bottelen.

Het kan ook zijn dat je ergens een diastaticus gist in je gistvat hebt zitten. Een punt van aandacht zijn de kranen die je op je gistvat hebt zitten.
Als het SG veel lager wordt dan je normaal zou verwachten van de betreffende gist dan zou ik het in die hoek zoeken.

tdp

Citaat van: Jacques op 01-02-2023  15:24 uSommige gisten doen dit. Vooral Engelse gisten zijn hierom berucht. Het is ook de reden waarom ik tegenwoordig een langere periode aanhoud voor ik ga bottelen.

Het kan ook zijn dat je ergens een diastaticus gist in je gistvat hebt zitten. Een punt van aandacht zijn de kranen die je op je gistvat hebt zitten.

En toch denk ik dat ik de strijd gewonnen heb, met de Engelse gisten :).

Jacques

Citaat van: Novice77 op 29-01-2023  19:12 uIk heb iets merkwaardigs met de PIA gist van Crossmyloof. Ik heb deze gist opgekweekt uit een eerder flesje (op magneetroerder), en gebruikt in een recept voor een session IPA. Omdat het een vrij lage begin SG had (1039) zei BrouwHulp dat ik voldoende had aan 600 ml.

Het vergisten stopte na anderhalve dag al, en het SG is niet meer veranderd... Totdat 10 dagen later ineens weer activiteit in het waterslot te zien was. Mijn iSpindel ziet ook een duidelijke daling van het SG: 3 punten eraf. Zie bijgevoegde afbeelding (rode lijn).

Ik heb niets veranderd aan de temperatuur, geen koudhop toegevoegd, niet geschud met het vat of andere dingen gedaan.

Is dit normaal? Kan dit te verklaren zijn door het pitchen van te weinig gist? Moet ik het zoeken in onjuist opgekweekte gist?

Het kan ook zijn dat je toch een wilde gist hebt opgekweekt bij het opkweken van de gist uit het flesje. Dat hoeft niet altijd te leiden tot smaakafwijkingen. De ontwikkeling van de gist verloopt langzaam en op een bepaald moment merk je dat deze 'gast' actief is en zorgt dat het SG naar beneden gaat.

Wat is de gemiddelde vergistingsgraad van de PIA gist van Crossmyloof?

Snelbier

Citaat van: tdp op 01-02-2023  15:51 uEn toch denk ik dat ik de strijd gewonnen heb, met de Engelse gisten :).
OffTopic, maar Vertel, vertel..
Ik ben in staat om de kurk uit dat eiland te trekken, ben er klaar mee.
Danstar Nottingham is voor mij de enige positieve uitzondering.
Proost, Snelbier.

Novice77

Citaat van: Jacques op 01-02-2023  16:03 uWat is de gemiddelde vergistingsgraad van de PIA gist van Crossmyloof?

Van vorige brouwsels zie ik dat die tussen de 75 en 78 % SVG is.

Er schoot me te binnen dat het opkweken uit het flesje best lang duurde, de gisting met appelsap kwam pas na bijna een week op gang. Ik had nog nooit eerder uit een flesje opgekweekt dus ik heb geen idee of dat normaal is.

Jacques

Citaat van: Novice77 op 01-02-2023  19:14 uVan vorige brouwsels zie ik dat die tussen de 75 en 78 % SVG is.
Waarop zit je nu?

Citaat van: Novice77 op 01-02-2023  19:14 uEr schoot me te binnen dat het opkweken uit het flesje best lang duurde, de gisting met appelsap kwam pas na bijna een week op gang. Ik had nog nooit eerder uit een flesje opgekweekt dus ik heb geen idee of dat normaal is.
Dat is best lang. Hou oud was het flesje?
Hoe langer het duurt dat een starter op gang komt des te meer risico heb je op het opkweken van "gasten".

Novice77

Flesje was een maand of 4 oud.

Vanochtend is er een portie koudhop bijgegaan dus ik kan de iSpindel-grafiek niet goed aflezen, maar hij zou bijna klaar moeten zijn. Ik zal morgen even met de refractometer meten en de SVG berekenen.

hansHalberstadt

De gist gaat bijkbaar van 1035 naar 1015 (SVG van 57%) en stopt dan tijdelijk. Zou het kunnen dat dat het punt is waar de gist over moet stappen van simpele suikers naar complexere suikers en daar dan moeite mee heeft zich snel aan te passen? 

Jacques

Citaat van: Novice77 op 01-02-2023  21:42 uFlesje was een maand of 4 oud.

Dan zouden er normaal gesproken voldoende vitale gistcellen aanwezig moeten zijn voor een vlotte opkweek.

Novice77

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2023  22:04 uDe gist gaat bijkbaar van 1035 naar 1015
Niet helemaal, het begin SG was 1039. Maar je redenering over het omschakelen zou goed kunnen. Blijft gek dat ie daar 10 dagen over doet...

Citaat van: Jacques op 01-02-2023  22:56 uDan zouden er normaal gesproken voldoende vitale gistcellen aanwezig moeten zijn voor een vlotte opkweek.

Misschien een luie gist? :weetniet:

Brix is nu 5.1, dus kom ik op een SVG van 78%. Dat is dus volgens verwachting. Smaakt als een echte session IPA  :proost:

Ik ga kijken of er nog wat van het SG afgesnoept wordt in de komende dagen.

hansHalberstadt

Citaat van: Novice77 op 03-02-2023  11:32 uNiet helemaal, het begin SG was 1039. Maar je redenering over het omschakelen zou goed kunnen. Blijft gek dat ie daar 10 dagen over doet...
Dat is wel gek inderdaad. 10 dagen doet meer vermoeden dat er in die tijd aan andere gist/organisme het overneemt qua aantallen. Vandaar het belang om te zien of we het 1 op 1 kunnen koppelen aan wisselende enzymsystemen door daar de juiste proefjes voor op te zetten. 

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 03-02-2023  12:18 uDat is wel gek inderdaad. 10 dagen doet meer vermoeden dat er in die tijd aan andere gist/organisme het overneemt qua aantallen. Vandaar het belang om te zien of we het 1 op 1 kunnen koppelen aan wisselende enzymsystemen door daar de juiste proefjes voor op te zetten. 

Is dat nu wel de moeite waard? Zo te lezen heeft dit brouwsel ook een hoog prutsgehalte. We hebben hier een gist waar we niet al te veel van weten (eigenschappen, origine). Misschien valt de gisting wel stil doordat alle gist op de bodem ligt. Bovendien opgekweekt uit een flesje, blijkbaar niet al te vitaal en mogelijk geen reincultuur.

Begin gewoon eens met een vitale gist waarvan je (ongeveer) weet wat je daarvan kan verwachten en hoe je deze moet behandelen (bv rousing?). En als het nog een paar keer mis gaat, kan je je oprecht gaan afvragen of Engelse gisten wel jouw ding zijn.

Jacques

Citaat van: Novice77 op 03-02-2023  11:32 uNiet helemaal, het begin SG was 1039. Maar je redenering over het omschakelen zou goed kunnen. Blijft gek dat ie daar 10 dagen over doet...

Gewoonlijk gaat de vergisting van eenvoudige suikers geleidelijk over naar die van maltose en maltotriose. De vergisting van enkelvoudige suikers gaat overigens razend snel. Na de opname van glucose en fructose wordt maltose vergist. De onderstaande grafiek geeft een inzicht in het verbruik van de suikers tijdens een fermentatie met biergist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.