Stout

Gestart door Rickm, 28-01-2023 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Rickm

Hallo mede brouwers.

Ben op zoek naar wat tips want weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen.

Heb in december een zware stout gebrouwen. Alcohol ligt rond de 11%. Het brouwen en vergisten is prima verlopen en alle waarde zijn uitgekomen zoals voorspeld. Ik heb na 3 weken gebotteld met 5 g per liter. Echter zit er na 3 weken op 20 graden nog bijna geen koolzuur op.

Zal dit nog komen of zou ik beter de dopjes kunnen lichten en eventueel bottelgist toevoegen?

Alvast bedankt. Gr Rick

Goldin

Welke gist heb je gebruikt? Het kan zijn dat de gist zijn max qua alcohol heeft bereikt en hiermee zichzelf van kant heeft gemaakt.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens mee gemaakt dat een zwaar bier pas na 2 maanden op druk komt.

Wat je eens zou kunnen proberen is een flesje flink schudden en warmer wegzetten.

Rickm

Citaat van: Goldin op 28-01-2023  22:23 uWelke gist heb je gebruikt? Het kan zijn dat de gist zijn max qua alcohol heeft bereikt en hiermee zichzelf van kant heeft gemaakt.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens mee gemaakt dat een zwaar bier pas na 2 maanden op druk komt.

Wat je eens zou kunnen proberen is een flesje flink schudden en warmer wegzetten.

Heb de mangroves jack M42 gebruikt vanwege het hoge alcohol percentage. Deze kan 12% hebben.

Goldin

Staat inderdaad ook geen range op hun site, maar je komt wel aardig in de buurt van de max. Ik zou het nog een goede maand op geduld houden, flesjes openen kan altijd nog.

Snelbier

Alcoholtolerantie van M42 is 12%, vlgs MJI/gistboekje. MangrJack_Gisten_2021.pdf
Betekent wel dat je tegen de tolerantie aan kan lopen, die 12% is géén absolute waarde  ;) .
Blijkbaar zit er wel ´iets´ CO2 in het bier, dus gist is NIET dood. Gewoonlijk wordt dan het laatste beetje bottelsuiker ook snel opgesnoept..
WARM hergisten, gaat een stuk sneller.
Moet goed komen.  Proost, Snelbier.

Rickm

Citaat van: Snelbier op 30-01-2023  08:18 uAlcoholtolerantie van M42 is 12%, vlgs MJI/gistboekje. MangrJack_Gisten_2021.pdf
Betekent wel dat je tegen de tolerantie aan kan lopen, die 12% is géén absolute waarde  ;) .
Blijkbaar zit er wel ´iets´ CO2 in het bier, dus gist is NIET dood. Gewoonlijk wordt dan het laatste beetje bottelsuiker ook snel opgesnoept..
WARM hergisten, gaat een stuk sneller.
Moet goed komen.  Proost, Snelbier.

Heb gisteren nog eentje open getrokken. Er kwam nog geen schuim op maar zat wel meer koolzuur in. Dus komt denk ik nog goed. Bedankt voor de tips

Kapau

Ik heb ook een keer een quad gebrouwen met M42, zat ook tegen de 11% aan. Heeft bijna een half jaar geduurd voordat koolzuur goed was. Tegenwoordig voeg ik CBC-1 toe aan dit soort zware bieren, die trekt het in een week of twee wel droog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.