SB 30+ werkt niet correct!

Gestart door bello, 28-01-2023 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Na een 12 keer brouwen heb ik niet anders dan problemen.
Vandaag weer 7 keer moeten het maischen opstarten omdat het na 5 minuten uitvalt.
de temperatuur ging ingesteld op 72 naar graden! Natuurlijk is het maischen dan gedaan als je boven de 78 gaat.
Ik Heb al correcties aangebracht door op + en - dezelfde tijd te drukken en dan kan je c1 of c2 de correctie ingeven, maar dat lukt niet.
Bij c1 kun je -  gaan en + gaan bij c2 alleen +
Bij het koken kwam hij gisteren niet hoger dan 90 en heb ik in c1 - 10 ingegeven en startte de kook, maar het is geen rollende kook.

Edwin brouwt

Je volharding siert je: 12x brouwen en nog steeds niet gelukt.

Elke installatie moet je leren kennen, dus deze ook. Ik ga ervan uit dat een sb30+ een automaat is?

Vooral bij automaten is de fijnheid van je schrootsel heel belangrijk. Wanneer het te fijn is, en nog meer wanneer je tarwe gebruikt (want geen kafjes), kun je snel last krijgen van aanbranden. Dan schakelt de ketel zichzelf uit als beveiliging voor oververhitting.

Is de bodem aangebrand als je de korf er uit haalt?

Misschien een keer met alleen water het proces doorlopen en kijken of je dan wel een goed borrelende jij krijgt?

bello

Ja een automaat, en het licht niet aan het schrootsel anders had ik niet gegaan van bij het begin.
Ik heb wel al een 12 keer kunnen brouwen en nu de laatste 3 keer valt hij steeds uit als ik de maisch wil starten, na nog geen minuut.
De temperatuur aflezing klopt ook niet bij inbreng water was dat kraanwater van 55 graden en de automaat geeft 40 graden, dus zal de maischtemperatuur ook van geen kanten kloppen bij deze automaat.

Het scherm staat ook vol waterdruppels en is nog moeilijk af te lezen.

Triplezzz

Citaat van: bello op 29-01-2023  15:14 uHet scherm staat ook vol waterdruppels en is nog moeilijk af te lezen.

Wat bedoel je hier precies mee?
Zitten er druppels in het scherm of geeft het scherm druppels als teken weer?
Bij het eerste lijkt mij dat de electronica nat is geworden en dan kan ik mij de problemen die je hebt voorstellen.

Sigurd

Dit klinkt als elektronica en waterschade.

bello

Ja achter het scherm, was van bij de eerste brouw al.

Sigurd

Citaat van: bello op 29-01-2023  16:01 uJa achter het scherm, was van bij de eerste brouw al.

Nog garantie?

hansHalberstadt

Heeft hij wel ooit goed gewerkt? Druppels achter het glas van de besturing is sowieso fout.

bello

De temperatuur klopte nooit met wat was ingesteld.

bello

En garantie? De verkoper zegde daar niets over, blijkbaar ligt het aan mijn handelingen, nochtans doe ik niets verkeerd.

Wijbrouwers

Als er vocht achter het scherm zit dan is het hoogstwaarschijnlijk ook zo dat er vocht bij de andere elektronica zit. Dat verklaard dan gelijk de temperatuurafwijking en het steeds uitschakelen.

Garantie zit op elk product wat je koopt en staat vaak ook vermeld in de handleiding of aparte garantieverklaring.

De vraag is alleen, hoe is het vocht daar gekomen en hoe kan je dit duidelijk maken aan de fabrikant?
Want komt het vocht er door het bewaren van het product in vochtig magazijn voor verkoop, of heeft het pakket in de regen gestaan? Of is er bij het eerste gebruik water over het apparaat gevallen waardoor het vochtig is geworden.

Wat de oorzaak van het vocht achter het scherm is zal misschien niet duidelijk worden, wat de oorzaak van de problemen is waarschijnlijk wel en dat is waarschijnlijk dat vocht achter het scherm. Misschien het apparaat goed laten drogen in een droge omgeving en het dan opnieuw proberen (eventueel gedeeltelijk uit elkaar pakken). Komt er dan weer vocht achter het scherm dan is het misschien te achterhalen hoe het daar komt.

ramon86

Heb je het apparaat nieuw gekocht of van iemand anders overgenomen?

hansHalberstadt

Binnen de garantieperiode is het voor zover ik weet aan de leverancier om aan te tonen dat problemen het gevolg zijn van verkeerd gebruik. Als dat niet aantoonbaar is, heb je bij problemen gewoon aanspraak op garantie.

bravebunny

Aan iedereen die deze topicstarter goedbedoeld hulp en tips geeft; als je in eerdere bijdragen bladert, zie je dat de ketel eerder ook zonder water is gebruikt en dat de ts de handleiding niet leest en/of niet begrijpt. Just sayin'...

bello

Excuseer bravebunny? Zonder water is gebruikt? Wie zegt dat? Ik heb dat nooit gedaan of geschreven, dat zijn leugens van iemand die er voordeel mee heeft.
Heb gemerkt dat de verkoper hier ook op forum zit.

De ketel is nieuw en enkele maanden oud.
Die vocht was na de eerste brouw dag, en de ketel heeft nooit buiten gestaan.

Na bijna 20 keer brouwen is het vocht nog niet weg door de warmte van de ketel.
De temperatuur blijft ook op het scherm niet constant, maar gaat omhoog en omlaag tijdens het maischen.

Als ik de temperatuur op 72 instel en ik meet met de thermometers in de ketel meet ik 87 graden

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 31-01-2023  16:29 uAls je in eerdere bijdragen bladert, zie je dat de ketel eerder ook zonder water is gebruikt en dat de ts de handleiding niet leest en/of niet begrijpt.
Dat is nogal wat je daar poneert. Dat vraagt om een heel specifiek aan te geven waar je die info vandaan hebt. Ik zag het namelijk niet in het topic staan. 

bravebunny

Citaat van: bello op 31-01-2023  20:39 uExcuseer bravebunny? zonder water is gebruikt? Wie zegt dat? Ik heb dat nooit gedaan of geschreven, dat zijn leugens van iemand die er voordeel mee heeft.

Hoe moet ik deze berichten dan interpreteren Bello?

Citaat van: bello op 04-11-2022  03:15 uik heb home brewing  machine gekocht BM SB 30 +
Ik probeerde de instellingen , maar na enkele minuten viel alles uit.
Ik begrijp er niet veel van de gebruiksaanwijzingen.
Zal wel simpel zijn voor gevorderden, en eenmaal gebruikt zal het simpel lijken, maar ...
Citaat van: bello op 04-11-2022  11:02 uJa ik heb de handleiding gelezen, en probeer zo de instellingen, maar ondertussen valt hij uit, dat zal wel de veiligheid zijn zeker, want er was nog geen water in omdat ik niet dacht dat dit meteen ging opwarmen bij het instellen.

Je moet toch eerst de verschillende maich stappen instellen en kook temperatuur.

Ik zal nog eens goed moeten lezen zeker.
Citaat van: CeesM op 05-11-2022  11:37 uWat je ook doet, eerst water er in. ;)

Is de handleiding in het Nederlands? Zo niet, dan kan je op de site van Braumarkt de gebruiksaanwijzing van de Arsegan Easybrew 30 downloaden. Is hetzelfde apparaat.
Citaat van: Kapau op 04-11-2022  14:53 uTenzij je dat aangeeft, start de machine niet vanzelf met verwarmen.

Ik heb geen enkel voordeel bij het zaaien van twijfels over jouw deskundigheid (Ik heb zelf een Grainfather G40). Ik kan er alleen slecht tegen als mensen hun materiaal de schuld geven na ondeskundig gebruik. Ook heb ik een fotografisch geheugen en kon me zo jouw eerdere bijdrage herinneren.

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2023  21:26 uDat is nogal wat wat je daar poneert. Dat vraagt om een heel specifiek aan te geven waar je die info vandaan hebt. Ik zag het namelijk niet in het topic staan. 
Zie mijn reactie op Bello. Ik ben benieuwd hoe jij het interpreteert, misschien interpreteer ik zijn eerdere bijdragen onjuist.

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 31-01-2023  21:30 uZie mijn reactie op Bello. Ik ben benieuwd hoe jij het interpreteert, misschien interpreteer ik zijn eerdere bijdragen onjuist.
Dingen interpreteren zoals je het in jouw beleving voor je ziet is een nogal gevaarlijke aanpak. Ik lees nergens dat het ding zonder water is gebruikt.
'Ik probeerde de instellingen , maar na enkele minuten viel alles uit.' dus conclusie ??: het ding is zonder water gebruikt omdat dat verklaart waarom die dan uitvalt? dat is een 'te kort door de bocht conclusie'
'Wat je ook doet, eerst water er in'
Kijk Ceesm concludeert hetzelfde dus 2 tegen 1?? dan zal het toch wel kloppen ?

Handleidingen schrijven die mensen begrijpen is een van de moeilijkste dingen die er is. Ik erger me daar altijd dood aan hoe slecht die dingen geschreven zijn soms. beginnen bij het logische begin is vaak al punt 1 waar het misloopt bij handleidingen.   

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2023  21:44 uDingen interpreteren zoals je het in jouw beleving voor je ziet is een nogal gevaarlijke aanpak. Ik lees nergens dat het ding zonder water is gebruikt.
'Ik probeerde de instellingen , maar na enkele minuten viel alles uit.' dus conclusie ??: het ding is zonder water gebruikt omdat dat verklaart waarom die dan uitvalt? dat is een 'te kort door de bocht conclusie'
'Wat je ook doet, eerst water er in'
Kijk Ceesm concludeert hetzelfde dus 2 tegen 1?? dan zal het toch wel kloppen ?

Handleidingen schrijven die mensen begrijpen is een van de moeilijkste dingen die er is. Ik erger me daar altijd dood aan hoe slecht die dingen geschreven zijn soms. beginnen bij het logische begin is vaak al punt 1 waar het misloopt bij handleidingen.

Even voor mijn duidelijkheid... Jij leest niet letterlijk dat hij zegt dat er nog geen water in zat toen hij ging verwarmen?

Ik ben het met je eens wat betreft handleiding. Toch zie je dat problemen met brewmonks/easybrews en ook duurdere brouw"-automaten" vaak terug zijn te voeren naar de manier waarop ze worden gebruikt. Vrijwel nooit omdat ze ondeugdelijk vanuit de fabriek zijn gekomen. Vandaar mijn achterdocht en (laat ik het citeren) de zin "... maar ondertussen valt hij uit, dat zal wel de veiligheid zijn zeker, want er was nog geen water in omdat ik niet dacht dat dit meteen ging opwarmen bij het instellen ..."

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 31-01-2023  21:50 uEven voor mijn duidelijkheid... Jij leest niet letterlijk dat hij zegt dat er nog geen water in zat toen hij ging verwarmen?
Klopt. Ik lees dat alleen niet in dit topic. Je verwijst blijkbaar naar een ander topic daarvoor:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=673655
Maar als ik een koffiezetapparaat aanzet zonder water dan mag er ook niks fout gaan want daar hoort het apparaat op ontworpen te zijn, net zoals een brouwautomaat dat hoort te zijn. En er hoort sowieso een alarm melding te komen voordat het systeem besluit om de elementen aan te zetten. 

bello

is dit dan normaal, dat er van bij begin druppels onder het scherm zaten.
20230130_101209.jpg

Kapau

Ik heb dit een keer gehad nadat m'n wort was overgekookt  en ik daarna de tuinslang op de ketel had gezet. Verdween naderhand weer. Als je dit consequent hebt zonder dat je gekke dingen heb gedaan zou ik een beroep doen op garantie. Dat je ketel -2c aangeeft is ook dubieus te noemen, tenzij je echt brouwt in een diepvries of je ketel buiten bewaart.

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2023  22:36 uKlopt. Ik lees dat alleen niet in dit topic. Je verwijst blijkbaar naar een ander topic daarvoor:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=673655
Maar als ik een koffiezetapparaat aanzet zonder water dan mag er ook niks fout gaan want daar hoort het apparaat op ontworpen te zijn, net zoals een brouwautomaat dat hoort te zijn. En er hoort sowieso een alarm melding te komen voordat het systeem besluit om de elementen aan te zetten. 

Oke  :duimop: succes met het verder helpen :petje-af:

hansHalberstadt

Citaat van: bello op 01-02-2023  01:19 uis dit dan normaal, dat er van bij begin druppels onder het scherm zaten.
20230130_101209.jpg
Dit is een indicatie van een onderliggend probleem. ik had laatst iets soortgelijks met de auto: continue beslagen ramen. uiteindelijk bleek er een lekke pakking in het 3e remlicht te zitten waardoor er water in de auto kwam via het achterraam. Dus zie dit soort effecten als een waarschuwing. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.