Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aanpassen sodakeg  (gelezen 9110 keer)

Offline Artur

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Aanpassen sodakeg
« Gepost op: 22-06-2006 13:12 u »
Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van 3 sodakegs (voor een redelijk bedrag besteld bij:candirect.de)van het type NC. Het valt me op dat de stijgbuis tot op de bodem komt. Het lijkt mij dat de stijgbuis volop gist gaat aanzuigen in plaats van. bier. Heeft iemand ervaring met het tappen van hergistend bier met behulp van zo'n keg? Misschien moet ik de stijgbuis inkorten of ombuigen? Heeft er iemand ervaring met een overmaat aan koolzuur toevoegen in plaats van hergisten, het bier zou dan in enkele dagen verzadigd moeten zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: aanpassen sodakeg
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2006 13:22 u »
Laat het vat een tijdje staan om de gist te laten bezinken en tap dan de eerste paar glazen weg. Deze bevatten voornamelijk gist en die gooi je gewoon weg. Na een paar glazen wordt het bier helder.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: aanpassen sodakeg
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2006 13:25 u »
Ik heb om die reden gewoon een stukje van de buis afgezaagd. Ik stel me zo voor dat gist een plastisch goedje is en toch naar de instroomopening zal blijven zakken, zeker bij een korte of langere tappauze.

Over je andere vraag is al wel het één en ander te vinden op het forum.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Re: Aanpassen sodakeg
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2006 13:49 u »
Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een aantal sodakegs en gebruik ze altijd voor het tappen van bier. Gist op de bodem is nooit een probleem. Dat is maar een klein laagje en komt niet in beweging doordat het bier door de koolzuurdruk aan de bovenkant door de tapbuis wordt gedrukt. Ik tap er prachtige heldere biertjes uit en gooi nooit ook maar een half glas weg. ;D

Het verzadigen van bier door een overmaat aan koolzuur werkt prima. In principe hoef je op deze manier geen suiker toe te voegen voor de nagisting. Zet er zo'n 2,5 bar druk op en schudt de vaatjes dan tot je geen koolzuur meer het vat in hoort stromen. Zet ze vervolgens koud in de koelkast en controleer de druk af en toe en vul zonodig bij.

Met het tappen ervaar ikzelf wel problemen, misschien dat iemand daar een oplossing voor weet. Ik moet de druk in het vat nagenoeg naar nul reduceren om fatsoenlijk te kunnen tappen, anders heb ik alleen maar schuim. Zeker direct nadat ik de druk van het vat heb afgelaten is het bijna niet te doen. Na een poosje gaat het beter, maar het nadeel is dan dat het bier steeds minder koolzuurprikkeling gaat krijgen, het gaat uit oplossing. Ik heb een rvs tap die direct op de sodakeg wordt geklikt. Heeft iemand hier ervaring mee en zo mogelijk een oplossing?

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2006 14:58 u »
Niet alle sodakeg-stijgbuizen lopen tot (het midden van) de bodem. De vorige kegs die ik had hadden een rechte buis, die lopen per definitie minder diep. mijn huidige heeft een buis met een knik, zodat de instroomopening precies midden en onderin het vat uitkomt. Daar verzamelt zich onvermijdelijk gist als je de nagistingsmethode gebruikt. Als je koolzuur uit een fles gebruikt heb je er natuurlijk geen last van.

Gist op de bodem is nooit een probleem. Dat is maar een klein laagje en komt niet in beweging doordat het bier door de koolzuurdruk aan de bovenkant door de tapbuis wordt gedrukt.

Gist beweegt uit zichzelf. Leg een flesje bier op z'n kant en afhankelijk van het soort gist en de versheid zal het in meerdere of mindere mate naar het laagste punt stromen. De koolzuurdruk heeft er volgens mij niet veel mee te maken.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2006 17:11 u »
Henk

Ik heb inmiddels goede ervaringen met tappen zonder overdaad aan schuim, ik ben bang dat je het lagere koolzuurgehalte voor lief moet nemen. Ik tap bij zo'n 0.4 - 0.7 bar.

groet Johannes

Offline bierpul

• Eerste berichten geplaatst
  • *
co 2 flessen
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2006 20:53 u »
Wie weet waar je een CO2 fles kunt laten hervullen?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2006 22:36 u »
zie onder andere www.biertap.com

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2006 23:42 u »
Je kunt CO2-flessen laten vullen bij een aquariumwinkel (€5-6/500 g).

Harold