Vergisten onder druk en bottelen

Gestart door tsien_bier, 27-01-2023 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

tsien_bier

Ik heb voor het eerst mijn bier onder druk laten vergisten. Het is een K├Âlsch. Na het coldcrashen heb ik nu een druk van 0.4 bar bij 1 gr C. Als ik dit in een tabel aflees heeft dit bier nu dus 2.2 vol CO2. Ik ga het meest jongbier in een Keg onder druk opslaan zodat ik op 2.8 vol CO2 uitkom. Een klein gedeelte wil ik echter gaan bottelen. Aangezien er nog niet voldoende CO2 in het bier zit moet ik nog een klein beetje suiker toevoegen (het verschil tussen 2.2 en 2.8 vol CO2). Hoeveel suiker per liter moet ik toevoegen? Als ik het laat berekenen met software dan kom ik op een negatieve suikergift uit.

Spyro

0,4 Bar bij 1 graad C. = 2,18 Vol CO2. Volgens mijn berekening moet je om 2,8 Vol. CO2 te hebben 1,24 gram suiker per liter bier toevoegen bij het bottelen.  :beersmiley:

Snelbier

1 CO2 vol = ~2gram CO2/L,  komt overeen met~4 gram suiker/L.
In jouw geval nog 0,4 vol te gaan, geeft 0,4 x 4 g = ~1,6 g suiker / Liter.
Proost, Snelbier

Spyro was me voor.  Berekening wijkt niet veel af.

tsien_bier

Bedankt voor de vlotte antwoorden. Hier ga ik mee aan de slag.

Spyro

Citaat van: Snelbier op 27-01-2023  10:56 u1 CO2 vol = ~2 gram CO2/L,  komt overeen met~4 gram suiker/L.
In jouw geval nog 0,4 vol te gaan, geeft 0,4 x 4 g = ~1,6 g suiker / Liter.
Proost, Snelbier

Spyro was me voor.  Berekening wijkt niet veel af.
Als hij het gemiddelde neemt van de 2 komt het goed dus...  ;D Nu, als je weet dat een Duvel 4 Vol. CO2 bevat en er naar 2,8 wordt gerekend zal het nog wel veilig genoeg zijn ivm de kans op overcarbonisatie...  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.