IPA met Mosaic, Simcoe en Amarillo

Gestart door Fractus, 25-01-2023 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Fractus

Ik heb recent een receptje in elkaar gezet voor een IPA met Mosaic, Simcoe en Amarillo. Doel is een beetje West Coast stijl IPA, citrushoppen en mag een redelijk bittertje hebben. Ik heb nog niet zo vaak IPA's gebrouwen dus ik hoor graag jullie tips en suggesties :)

Wat ik me vooral afvraag: Heb ik niet te veel (of juist te weinig?) hop en kan ik misschien beter 1 zakje gist gebruiken ipv 2?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk204
Naam receptImpulsieve IPA
Brouwdatum23-01-2023
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)50 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Zutphen
8,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,76 kgSwaen Pale AleDe Swaen8 EBC95,0 %
0,25 kgChateau CrystalCastle Malting150 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gMagnumpellets16,3%60 min.10,3 IBU
15,0 gAmarillopellets10,2%20 min.11,7 IBU
15,0 gSimcoepellets12,8%20 min.14,7 IBU
15,0 gAmarillopellets10,2%5 min.3,8 IBU
15,0 gSimcoepellets12,8%5 min.4,8 IBU
15,0 gMosaicpellets11,6%5 min.4,4 IBU
55,0 gAmarillopellets10,2%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoepellets12,8%koudhop0,0 IBU
15,0 gMosaicpellets11,6%whirlpool0,0 IBU
15,0 gSimcoepellets12,8%whirlpool0,0 IBU
15,0 gMosaicpellets11,6%koudhop0,0 IBU
15,0 gAmarillopellets10,2%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist

tdp

Volgens mij niets mis mee. Gist is relatief veel, zou het denk ik wel aandurven met 1 zakje. Al is dat wel een beetje afhankelijk op welke temperatuur je gaat vergisten.

Fractus

Bedankt tdp, wellicht toch naar 1 zakje dan, en de temperatuur niet te laag houden. Ik zat nog even te rekenen, heb totaal 215 gram hop op 20 liter, is dat een beetje redelijk?

Heb de combi Mosaic, Simcoe en Amarillo trouwens gekopieerd van een commercieel bier, dus denk dat die combi wel goed zit.

Chinook

Eens over de hoeveelheid gist, één zakje is waarschijnlijk prima. Hop lijkt mij ook prima. Mosaic en Simcoe zijn twee van mijn favoriete hoppen en Amarillo is ook erg smakelijk. Heb die alleen nog niet zelf gebruikt, dus ik kan niet voor de verhoudingen spreken.

Ik houd zelf niet van (te veel) crystalmout in mijn IPA's, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Sjaak_Deventer

Leuk recept. Niets meer aan doen. Doe je nog iets aan waterbehandeling? Mijn IPA's zijn echt vooruit gegaan met de juiste waterbehandeling.

Fractus

Bedankt allemaal voor de feedback! Ik denk dat ik de crystalmout er dan in laat, mocht ik het teveel vinden kan ik het een volgende keer aanpassen.

@Sjaak_Deventer ik doe wel iets aan waterbehandeling, al beperk ik me tot melkzuur en CaSO4 toevoegen. Welke Cl/SO4 verhouding kan ik het beste op mikken? In dit recept staat nog water uit Zutphen maar dat klopt niet, het water bij mij heeft wat meer mineralen.

Edit: Dit is nu het recept met het correcte waterprofiel en na toevoegen brouwzouten. BrouwHulp raad een Cl/SO4 verhouding van 0,4 aan, dus dat heb ik nu aangehouden.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk204
Naam receptImpulsieve IPA
Brouwdatum23-01-2023
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)50 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Bodegraven (Rodenhuis)
6,00 gCaSO4
4,50 mlMelkzuur
8,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
102 mg/l10 mg/l80 mg/l150 mg/l84 mg/l222 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,76 kgSwaen Pale AleDe Swaen8 EBC95,0 %
0,25 kgChateau CrystalCastle Malting150 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gMagnumpellets16,3%60 min.10,3 IBU
15,0 gAmarillopellets10,2%20 min.11,7 IBU
15,0 gSimcoepellets12,8%20 min.14,7 IBU
15,0 gAmarillopellets10,2%5 min.3,8 IBU
15,0 gSimcoepellets12,8%5 min.4,8 IBU
15,0 gMosaicpellets11,6%5 min.4,4 IBU
55,0 gAmarillopellets10,2%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoepellets12,8%koudhop0,0 IBU
15,0 gMosaicpellets11,6%whirlpool0,0 IBU
15,0 gSimcoepellets12,8%whirlpool0,0 IBU
15,0 gMosaicpellets11,6%koudhop0,0 IBU
15,0 gAmarillopellets10,2%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Fractus

Nog even een update over dit brouwsel. Uiteindelijk heb ik het 18 mei gebrouwen, brouwdag liep voorspoedig en ik kwam precies uit op 1.058 als SG bij ongeveer 21 liter, prima dus!

Op 20 graden in de vergistingskast gezet met één zakje US-05. De volgende dag was er nog geen activiteit in het waterslot en ik kneep hem een beetje omdat ik twijfelde over de hoeveelheid gist. Heb er toen toch een tweede zakje bijgedaan, vergisting was die avond al op gang gekomen.

Uiteindelijk is de verdere vergisting een beetje rommelig verlopen, ivm een groot feest moest de vergistingskoelkast leeg om er bier in koud te zetten  >:D  De nagisting is toen afgemaakt in de woonkamer bij redelijk hoge temperatuur, en hier is ook de koudhop toegevoegd als losse pellets in het bier. Tijdens bottelen, op 24 juni vanwege een hele drukke agenda daarvoor, heb ik een hopspider in het bottelvat gezet en daarin overgeheveld, zodat ik alle losse hopdeeltjes eruit kon filteren. Het meeste lag trouwens keurig op de bodem. Eind-SG was 1.012.

Uiteindelijk met 5 g/L gebotteld en ik moet zeggen dat de citrussmaak er prima in zit. Ik vind hem zelf iets te donker, volgende keer dus minder of geen crystalmout erin om te kijken wat dat doet. Maar mooie schuimkraag, helder in de fles (bij voorzichtig uitschenken ook in het glas) en een flink bittertje. Heb wel het idee dat het hoparoma bij bottelen nog een stuk sterker was dan eenmaal op de fles, en voor mijn gevoel is het bier ook iets donkerder geworden na bottelen. Misschien toch lichte oxidatie? Wie zal het zeggen  :weetniet: Maar iedereen vindt hem lekker en dat is het belangrijkste  :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 23-08-2023  10:17 uHeb wel het idee dat het hoparoma bij bottelen nog een stuk sterker was dan eenmaal op de fles,
Dat heb ik bij mijn NEPA ook. Ook veel van de bitterheid blijft in de gist achter. Dat proef je als je het laatste beetje bier uit een flesje met de gist mengt en proeft. Ik vond dat wel goed juist omdat ik wel veel smaak wil maar weinig hop bitterheid. Ik had oa citra gebruikt en die heeft een heel hoog alfazuurpercentage. en hoewel dat niet isomeriseert als dryhop geeft het wel heel veel bittere hopsmaak. Ik wil dus eigenlijk meer hopsmaak en minder bitterheid.

Chinook

Klinkt wel als oxidatie. Ik hevel zulke bieren eigenlijk nooit over, want dat is vragen om oxidatie. Gewoon lekker direct uit het vat. Je kan de volgende keer eventueel dry hoppen met een hopsok of -buis. Als je je vat onder druk kan zetten, kan je ook middels een cold crash je hop laten uitzakken zonder dat je zuurstof inslag krijgt.

Fractus

Hoe doe je dat dan met je bottelsuiker? Moet je dat dan per fles toevoegen?

Ik kan helaas m'n vat niet onder druk zetten, hooguit een ballonnetje op het waterslot zetten  :nut:

Ik denk eigenlijk dat er tijdens het verplaatsen naar de woonkamer en daarna door schommelende temperaturen wat lucht via het waterslot naar binnen is getrokken. Dat helpt natuurlijk niet tegen oxidatie... Maar ik heb sinds een paar dagen een iSpindel dus volgende keer niet verplaatsen en zodra het is uitgegist meteen bottelen  :brouwen: Eens kijken hoe veel dat helpt

Kapau

Citaat van: Fractus op 29-08-2023  09:36 uHoe doe je dat dan met je bottelsuiker? Moet je dat dan per fles toevoegen?

Ik gebruik zo'n klein repeteerspuitje dat bestemd was voor het toedienen van o.a. medicatie aan vee. Is precies 5ml en kan je met een handige sheet ( van https://www.brouwblog.nl/2020/08/04/bottel-suiker/ ) berekenen.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 29-08-2023  09:36 uIk kan helaas m'n vat niet onder druk zetten, hooguit een ballonnetje op het waterslot zetten  :nut:

Ik denk eigenlijk dat er tijdens het verplaatsen naar de woonkamer en daarna door schommelende temperaturen wat lucht via het waterslot naar binnen is getrokken. Dat helpt natuurlijk niet tegen oxidatie...
Dat is inderdaad iets wat je wilt voorkomen.
Ik heb daar een oplossing voor via een omgebouwde reduceer voor propaan. Als je die open zaagt en de veer  eruit haalt en vervangt door een klein gewichtje dan gaat die een druk leveren die lager is dan de 30-50 mBAR die er normaal geleverd wordt bv nu 1 mBAR levert 1 cm waterkolom in je waterslot. Dan kun je hem dus gewoon met een T-stukje in serie zetten met je waterslot en kan er dus nooit meer lucht aangezogen worden.Image1.gif 

ps, je hebt natuurlijk nog wel een koolzuurbron nodig zoals bv een CO2 cylinder met reduceer of je maakt bv een liter frisdrankfles met wat gistend appelsap met een slangetje door de dop. Als je die eerst een dagje laat gisten dan is alle lucht wel vervangen door koolzuur.

Fractus

Nog een laatste update: het bier is op en was lekker, dat is natuurlijk belangrijk  :beersmiley: Verder heb ik deze door wat geoefende proevers laten testen tijdens een IBU-avond, en men haalde er geen oxidatie-smaken uit. De donkere kleur zal dus gewoon door de caramouten komen :)

Voor een volgende keer overweeg ik om de gist te vervangen door Nottingham, ik vind dat de US-05 slecht sedimenteert en ook niet goed aan de bodem blijft plakken, waardoor dit bier amper helder uit te schenken is.

Adbrouwt

Citaat van: Fractus op 15-03-2024  15:54 uVoor een volgende keer overweeg ik om de gist te vervangen door Nottingham, ik vind dat de US-05 slecht sedimenteert en ook niet goed aan de bodem blijft plakken, waardoor dit bier amper helder uit te schenken is.
Notthingham heeft een neutrale smaak waardoor de hoppen goed naar voren komen. Verder plakt hij inderdaad heel mooi in de bodem van de fles. Goede keuze zou ik zeggen.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 15-03-2024  15:54 uwaardoor dit bier amper helder uit te schenken is.
IPA met zoveel hop is meestal al hazy vanwege de hop. Dus waarom zou je het helder willen hebben?

Chinook

5 g/l dry hop kun je nog wel helder trekken. Gelatine en lageren kunnen allebei heel erg helpen. Deze moutstort is ook niet per se bevordelijk voor waas. Ik vind US-05 ook meestal wel vrij helder, zeker bij een gezonde cultuur. Uit de fles is voor mij al even geleden, dus daar kan ik niet op antwoorden. Nottingham, W34/70 en S-04 komen misschien wel nog helderder uit de fles.

Fractus

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2024  18:41 uIPA met zoveel hop is meestal al hazy vanwege de hop. Dus waarom zou je het helder willen hebben?

Het bier was helder genoeg, als je de laatste drie cm in de fles liet staan. De US-05 kwam anders mee de fles uit, terwijl mijn ervaring met Nottingham is dat ik de fles gewoon op zn kop kan houden en nog blijft de gist op de bodem geplakt. Dus vandaar  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.