Is het corona kroonkurk apparaat slecht afgesteld of iets anders de oorzaak?

Gestart door fantastica, 21-01-2023 01:17 u

Vorige topic - Volgende topic

fantastica

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een corona kroonkurkapparaat (gekocht op aanraden van dit draadje Kroonkurkapparaat, welke is de beste koop) en heb er mijn eerste batch mee gebotteld.

Nu zijn bijna 1 op de 3 (tot zover) flesjes "zuur" van smaak, in die zure zit precies ook minder prik. De "ssshhhh" bij het openen is minder. (Mijn excuses als die uitleg te technisch is)

Alle flesjes worden uitgespoeld direct na drinken, gaan dan in de vaatwasser met de rest van de vaat, dan op hun kop in de bak, een dag voor bottelen nog eens in de vaatwasser op maximum temperatuur (geen zeep deze keer) en op botteldag in de star san en op de toren om uit te lekken.

Ik ga er van uit dat er geen "slechte" flesjes tussen zitten, of toch niet aan de hoeveelheden van bijna een derde. De flesjes hebben ook geen biersteen, dat heb ik gecontroleerd.

Bottelen doe ik rechtstreeks uit de Catalyst vergister waar ik suikerwater aan toe voeg en heeeel zachtjes roer. De hoeveelheid suiker "zou" dus in allemaal zowat hetzelfde moeten zijn.

De stopjes zelf leg ik in een schaaltje met star san.

Dus vandaar deze vragen:

- is er een juiste manier om het corona apparaat af te stellen? Is het mogelijk dat er flesjes niet goed dicht waren en geoxideerd zijn? Ik heb het toestel ingesteld door enige flesjes met water te vullen en daar een kroonkurk op te doen, staat dat altijd dan wel goed en moet ik richting flesjes zoeken of komt er meer bij kijken om het juist af te stellen?

- werkt een suikerklontje van 3 gram per 33cl witbier, of is dat teveel, te weinig?
- werken carbonation drops of is dat weggegooid geld? Ik vind ze wel heel duur.

Als 1 van de laatste 2 werken, hoe ontsmet je die dan? even in de starsan?

De volgende batch staat sinds gisteren te pruttelen in de vergister en ik zou het zonde vinden dat hier ook een derde van "slecht" zou zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en de antwoorden en als ik nog iets heb gemist wat het zou kunnen zijn of moet uitleggen hoe ik iets doe hoor ik het graag.

Schol
Jan

Eriks

Ik heb de mijne als volgt afgesteld:

Eerst een flesje er langs gehouden, hendel naar beneden en geschat of de dop volledig aangedrukt zou zijn
Daarna flesje er onder, gekeken of de kroon mooi gevormd rondom het flesje is (was in mijn geval, maar kan een geluk schatting zijn geweest)
Daarna heb ik hem 1 stand lager gezet en, voorzichtig, nog eens een kroonkurk erop gezet. Ik ben toen gestopt op het moment dat ik het gevoel had dat ik te veel kracht op het flesje aan het zetten was.
Die laatste stap kan je natuurlijk herhalen tot je de juiste stand hebt

Ik heb het dus visueel gedaan. En tot slot een markering er op gezet met stift dat die stand voor dit type flesje is

3 gram per 33 cl kan prima. Dat is 9 gram per liter. Vaak heb ik 7 gram per liter. Je zit misschien iets hoger dan normaal, maar als je het mij vraagt niet te hoog smile

Laatste vraag die je stelt, geen idee. Ken ik niet ;)

fantastica

Citaat van: Eriks op 21-01-2023  04:15 uDaarna heb ik hem 1 stand lager gezet en, voorzichtig, nog eens een kroonkurk erop gezet. Ik ben toen gestopt op het moment dat ik het gevoel had dat ik te veel kracht op het flesje aan het zetten was.

Ik gebruik altijd dezelfde flesjes, deze methode ga ik zeker proberen. Als ik lager uitkolm dan wat ik nu heb  dan is de oorzaak bekend.

bedankt

schol
Jan

Snelbier

Controleer wat doppen/caps na sluiten.  Als je de dop niet of moeilijk kan draaien (met een theedoek) zitten ze vast, simpel.
Harder drukken om te sluiten heeft geen nut bij deze apparaten, mits goed afgesteld.
Als de binnen-plug van het apparaat na doordrukken op de dop rust is er niets meer door te drukken, vast is vast..

Kleine kans dat je slechte doppen hebt.  Op ons forum 1x gezien dat de caps scheef waren gestanst.  Die krijg je natuurlijk nooit goed op de fles.
Succes, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: fantastica op 21-01-2023  01:17 uSinds kort ben ik de trotse eigenaar van een corona kroonkurkapparaat (gekocht op aanraden van dit draadje Kroonkurkapparaat, welke is de beste koop) en heb er mijn eerste batch mee gebotteld.

Nu zijn bijna 1 op de 3 (tot zover) flesjes "zuur" van smaak, in die zure zit precies ook minder prik. De "ssshhhh" bij het openen is minder. (Mijn excuses als die uitleg te technisch is)
Zure smaak is waarschijnlijk een melkzuur infectie. 1 suikermolecuul geeft dan 2 melkzuurmoleculen, maar bij die reactie komt geen CO2 vrij. Logisch dus dat er dan minder druk op je flesjes zit. Heeft dus niets met je kroonkurk apparaat te maken. flesjes in de vaatwasser zijn van binnen moeilijk bereikbaar en een beetje van het toeval afhankelijk of 1 van de waterstralen net in et flesje spuit. 

Broewerke

Ik denk dat Hans gelijk heeft. Zoek het in de flesjes. Wil je het proberen te achterhalen dan doe bij een volgende batch precies hetzelfde doch doe de helft van de flesjes apart schoonmaken met oxipro, vullen even laten staan en omspoelen, wel ontsmetten. . Bottel de 2 soorten schoongemaakt flesjes apart en vergelijk straks.
De corona vouwt als het ware de kroonkurk om de hals en echte druk op flesjes hoeft niet. Net zo min als de dopjes in starsan. Gewoon droog vanuit verpakking. Niet meer dan je gebruikt droog uit verpakking en doppen maar.

Jacques

Mijn opmerking is misschien wat flauw, maar wist je dat dit forum een zoekfunctie heeft?

Zoek op carbonation drops en corona kroonkurkapparaat.

Voor wat betreft zuur bier is het advies hygiënisch te werken, korrelgist te gebruiken zo uit de verpakking en de slangen en vaten die je gebruikt grondig te reinigen.

fantastica

Citaat van: Jacques op 21-01-2023  12:30 uMijn opmerking is misschien wat flauw, maar wist je dat dit forum een zoekfunctie heeft?

Zoek op carbonation drops en corona kroonkurkapparaat.

Dat weet ik en die heb ik uiteraard geprobeerd. Heb je die zelf al geprobeerd voor je iemand neersabelt?

"corona kroonkurkapparaat afstellen"

De zoekopdracht leverde geen resultaten op.

"corona kroonkurkapparaat" levert 36 resultaten op, dat iemand het in zijn brouwerij heeft, deze draad, veel "hoe goed ie wel is", maar nergens iets over afstellen en daar was ik naar op zoek.

schol
Jan

fantastica

Citaat van: Jacques op 21-01-2023  12:30 uVoor wat betreft zuur bier is het advies hygiënisch te werken, korrelgist te gebruiken zo uit de verpakking en de slangen en vaten die je gebruikt grondig te reinigen.

Daar dacht ik ook al aan, maar dan zou toch de hele batch moeten slecht zijn? Helemaal in het begin heb ik dat gehad en sindsdien ben ik heel punctueel op de hygiene, zelfs zo erg dat ik de kroontjes in de star san leg en de schaar waarmee ik de korrelgist openknip met star san bespuit.

Citaat van: hansHalberstadt op 21-01-2023  08:56 uZure smaak is waarschijnlijk een melkzuur infectie. 1 suikermolecuul geeft dan 2 melkzuurmoleculen, maar bij die reactie komt geen CO2 vrij. Logisch dus dat er dan minder druk op je flesjes zit. Heeft dus niets met je kroonkurk apparaat te maken. flesjes in de vaatwasser zijn van binnen moeilijk bereikbaar en een beetje van het toeval afhankelijk of 1 van de waterstralen net in et flesje spuit.

Daar heb je een goed punt en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ik weet dat het niet overal inspuit, maar ging ervan uit dat 90 minuten in een omgeving van meer dan 70C, samen met het direct uitspoelen enz... genoeg zou zijn. Blijkbaar dus niet.

Citaat van: Broewerke op 21-01-2023  11:03 uIk denk dat Hans gelijk heeft. Zoek het in de flesjes. Wil je het proberen te achterhalen dan doe bij een volgende batch precies hetzelfde doch doe de helft van de flesjes apart schoonmaken met oxipro, vullen even laten staan en omspoelen, wel ontsmetten. . Bottel de 2 soorten schoongemaakt flesjes apart en vergelijk straks.

Dat ga ik doen, maar niet helemaal. Ik ga ze meteen allemaal apart schoonmaken en niet meer in de vaatwasser, niet de helft. Als dit het is dan heb ik de oorzaak achterhaalt en opgelost, maar zonder de kans dat er bij de helft weer "foute" zitten. Gewoon zonde van het bier.

Citaat van: Snelbier op 21-01-2023  08:10 uControleer wat doppen/caps na sluiten.  Als je de dop niet of moeilijk kan draaien (met een theedoek) zitten ze vast, simpel.

Goeie tip, die komt zeker in het bottelen to-do lijstje. beter herkurken tijdens het botellen dan een slechte achteraf.

Iedereen bedankt voor het meedenken, hier kan ik mee aan de slag volgende boteldag.

en nu op naar de zoekfunctie hoe best flesjes te reinigen.

Schol en nogmaals bedankt allemaal
Jan

hansHalberstadt

Citaat van: fantastica op 21-01-2023  17:17 uging ervan uit dat 90 minuten in een omgeving van meer dan 70C, samen met het direct uitspoelen enz... genoeg zou zijn. Blijkbaar dus niet.
70°C zou voldoende moeten zijn in een vochtige omgeving. Dus dat zal de oorzaak niet zijn. maar misschien niet in combinatie met een droog stukje in flesje waar geen waterstraal bij kan komen. In droge toestand kunnen cellen hogere temperaturen aan voordat ze vernietigd worden. Geen idee waar die grens precies ligt.   

beun

ik begrijp uit het 1e bericht van TS dat het om een witbier gaat. dus in verhouding weinig hop i.c.m. met een laag alcohol %. wellicht dat dit maakt dat juist nu een infectie zich openbaart. Waarschijnlijk door lichte vervuiling in een aantal flesjes. dat de hele batch geïnfecteerd
zou kunnen zijn lijkt mij sterk wanneer maar een aantal flesjes de afwijking hebben.

fantastica

Ik heb volgende bottel/reinig routine bedacht. In principe wat ik nu doe met enkele stappen erbij.

los punt: corona proberen beter af te stellen met enkele lege flesjes. Er waren 1000 kroontjes bij, dus ik kan een beetje oefenen.

1: (oud) na drinken schuddend spoelen
2: (oud) vullen met warm water
3: (oud) mee de vaat in met al de rest
4: (oud) ondersteboven in de bak
5: (nieuw) de dag voor botteldag: vullen met oxi 60°C en laten afkoelen, dat moet voldoende contacttijd zijn en ze zijn beter handelbaar dan 60°C warm glas.
6: (nieuw) even uitspoelen met de flessenspoeler met koud water
7: (semi nieuw) in de vaatwasser op 70°C, lang programma en (deze is nieuw) MET vaatwastablet ipv zonder
8: (oud) botteldag: spoelen met star san en op de flessenboom
9: (oud) stopjes in de star san, misschien overbodig, maar liever geen risico nemen en zijn ze zeker goed en het zijn CO2 absorberende, dan zijn ze ineens geactiveerd en de star san staat er toch van het spelen van de flesjes.
10: (nieuw) bottelen en de stopjes testen met een theedoek

Heb ik iets gemist? Het enige echt nieuwe is op de dag voor botteldag even in de oxi leggen en een vaatwastablet erbij als ze in de vaatwasser gaan. (gevonden in deze post van @Snelbier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=14631.msg644072#msg644072)

Elke 5 tot 10 maal ga ik ze in de caustic doen ipv oxi in verband met mogelijk biersteen, maar ik brouw alleen witbier en dat blijft nooit lang in de flesjes staan. Maximaal 4 tot 8 weken, zeker geen maanden en maanden rijpen. Geen idee of biersteen om zich kan ontwikkelen in die korte periode, maar beter voorkomen dan wegspoelen.

Nogmaals bedankt aan iedereen voor het meedenken en de contructieve opmerkingen.

Schol
Jan

Jacques

Citaat van: fantastica op 21-01-2023  17:17 uDat weet ik en die heb ik uiteraard geprobeerd. Heb je die zelf al geprobeerd voor je iemand neersabelt?

Die gebruik ik heel regelmatig om topics te terug te vinden.

Maar het helpt als je ook variaties probeert zoals  corona kroonkurkapparaat hoogte.
En verder is er ook de mogelijkheid om te zoeken met behulp van Google. Daarvoor moet je naar beneden scrollen en je zoekwoorden intypen bij "Uitgebreid door Google".

Jacques

Citaat van: fantastica op 21-01-2023  17:31 uDaar dacht ik ook al aan, maar dan zou toch de hele batch moeten slecht zijn? Helemaal in het begin heb ik dat gehad en sindsdien ben ik heel punctueel op de hygiene, zelfs zo erg dat ik de kroontjes in de star san leg en de schaar waarmee ik de korrelgist openknip met star san bespuit.

Als je incidentele zuren flessen hebt gaat er iets mis bij het bottelen. Slangen en kraantjes zijn vaak de bron van infecties.

hansHalberstadt

Misschien nog ter info. zo doe ik het al jaren:
1) flesje 3 x omspoelen na gebruik met beetje water en op zijn kop laten drogen in een krat
2) voor bottelen 2 kratten per keer in een plastic opbergkrat met deksel.
3) uitstomen tot minimaal 80 graden bereikt
krat_stomen.gif

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.